به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری فاکس نیوز‌ گفت: مردم عراق باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند در صلح زندگی کنند یا خیر اما آنها نمی‌توانند خودشان این کار را انجام دهند و این مساله‌ای است که ما به تازگی متوجه آن شده‌ایم.

این سیاستمدار جمهوری‌خواه در خصوص هشدار سال 2007 خود مبنی بر اینکه در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق کشتار گسترده‌ای رخ می‌دهد، گفت: من ماهیت دشمن را می‌شناسم و نمی‌خواهم هم‌اکنون به دلیل آنچه روی داده است، رئیس جمهوری آمریکا (باراک اوباما) را سرزنش کنم چرا که می‌دانم این وظیفه تا چه حد دشوار است.

بوش که از 2001 تا 2009 رئیس‌جمهوری آمریکا بود، در ادامه سخنانش گفت: من نمی‌خواهم بگویم که چه کاری باید انجام شود، اما اگر من بودم، نیروهای مازاد را در عراق نگه می‌داشتم. هر کسی که بتواند به دلیل مذهبش و یا به دلیل دیدگاهش، 3000 بی‌گناه را بکشد و سر ببرد، خطرناک است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عراقی‌ها فرصت برای ساخت کشوری جدید را از دست داد‌ه‌اند، تاکید کرد: فرصت هنوز تمام نشده است اما مداخله نظامی آمریکا نشان‌ می‌دهد که مردم عراق هنوز نیازمند کمک هستند.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا گفت که استراتژی بلندمدت برای مقابله با این تهدید و تقویت دموکراسی «زمان‌بر» خواهد بود و نسبت به «بی‌طاقتی» در این روند ابراز تاسف کرد. بوش گفت: آمریکایی‌ها باید این مساله را درک کنند که امروز درسی که ما از 11 سپتامبر گرفتیم، هنوز هم مهم است همچنان پس از 11 سپتامبر شرایط انسانی در هر جا برای امنیت ملی ما اهمیت دارد.

چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: من هم با نظر مشاوران نظامی اوباما موافقم که می‌گفتند آمریکا باید در زمان خروج از عراق در سال 2011 نیروهای مازاد را در این کشور نگه می‌داشت.