به گزارش پارس کیهان نوشت: محمد علی نجفی در دیدار هیئت رئیسه دانشگاه شیراز گفت: در وزارت علوم با مشکلات به جا مانده از دوران گذشته روبرو هستیم. این بدان معنا نیست که زحمات و اقدامات مثبت در گذشته را نادیده بگیریم اما کمیت‌گرایی در آموزش عالی کشور در دولت قبل بدون توجه به کیفیت آموزش از مشکلات فراروی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
وی با اشاره به وجود 250 هزار صندلی خالی دانشگاه‌ها پس از برگزاری آزمون سراسری امسال گفت: 160 هزار صندلی خالی به دانشگاه پیام نور و بقیه به سایر مراکز آموزش عالی غیر دولتی و غیر انتفاعی اختصاص دارد.
وی تصریح کرد: برخی واحدهای دانشگاهی مانند برخی واحدهای دانشگاه آزاد متأثر از کاهش قابل توجه شمار دانشجویان این واحدها به دنبال اخذ مجوز پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند تا از محل شهریه دریافتی از دانشجویان این مقاطع، دانشگاه‌ها را اداره کنند. اما ما جلوی این خواسته‌ها می‌ایستیم و نمی‌خواهیم دانشجوی بی‌کیفیت به جامعه عرضه کنیم.
این اظهارات در حالی است که اخیراً دانشگاه آزاد در اقدامی فاقد هر گونه توجیه علمی و فنی، اعلام کرد تعداد دانشجویان دوره دکترا را از 4 هزار نفر به 12 هزار نفر افزایش می‌دهد! و این در حالی است که چنین کاری- فاقد از نیازسنجی در کشور- نیازمند حداقل 70 هزار هیئت علمی جدید است!! بنابراین به نظر می‌رسد سرپرست وزارت علوم خوب است مقابله با بی‌کیفیت کردن دانشگاه‌ها را از دانشگاه آزاد شروع کند.