به گزارش پارس، رئیس‌جمهور دوشنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی با بیان اینکه امروز در کلیات با 5+1 اتفاق نظر داریم،‌ افزود: در مورد لزوم برداشته شدن تحریم‌ها هیچ اختلاف نظری وجود ندارد. در «نطنز» باید غنی‌سازی صورت بگیرد و فردو یک مرکزی برای ایران است... فکر می‌کنم در 40 روز باقی مانده مسئله قابل حل و فصل نهایی باشد.
آنچه در اظهارات روحانی مبهم است، از یک سو سرنوشت مرکز غنی‌سازی فردوست که غرب و آمریکا درصددند این مرکز تبدیل به مرکز تحقیقاتی شود! و از طرف دیگر سرنوشت لغو تحریم‌هاست که آمریکایی‌ها کمترین نرمشی نشان نداده و «وعده» - غیرقابل اعتماد - لغو تحریم‌ها را به یک دهه آینده موکول کردند و از این نظر احتمال حل و فصل 40 روز ماجرا دور از ذهن به نظر می‌رسد به ویژه اینکه آقای روحانی در جریان سفر نیویورک به خبرنگاران تاکید کرد ما تعدیل‌ها و نرمش‌های لازم را حتی بیش از انتظار غرب انجام داده‌ایم و اکنون توپ در زمین غرب است.
در همین حال محمدجواد ظریف وزیر خارجه در جمع خبرنگاران در وین اظهار داشت: رسیدن به توافق در این مذاکرات بسیار بعید است زیرا موضوعاتی که هنوز باقی مانده و باید حل و فصل شوند، موضوعات بسیار زیادی هستند.
وی گفت: همانطور که رئیس‌جمهور کشورمان مطرح کرد در مورد اصل موضوعات تفاهم کلی وجود دارد، اما آنچه که در چند دور اخیر در موردش بحث و گفت‌وگو شده است در مورد جزئیات است. مواردی مانند حجم غنی‌سازی، نحوه و زمانبندی رفع تحریم‌ها که بسیار بااهمیت و حیاتی هستند.
درحالی که ایران نیاز خود به غنی‌سازی در چند سال پیش‌رو را 190 هزار سو اعلام کرده غربی‌ها مایل به رقمی در حدود 2-3 هزار سو هستند و به عبارت دیگر دنبال تعلیق 16 هزار دستگاه سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار دستگاه ایران هستند، بنابراین، این موضوع در کنار بی‌میلی مطلق آمریکا به تعیین تکلیف تحریم‌ها را نمی‌توان موضوعات جزئی اعلام کرد که اگر این‌گونه بود باید هفت دور مذاکره در یک سال اخیر به سرانجام می‌رسید.
یادآور می‌شود آقای روحانی مرداد و شهریور سال گذشته نیز با خوش‌بینی مطلق گفته بود پرونده هسته‌ای ظرف 3 تا 6 ماه حل می‌شود و این در حالی بود که شخص وی به مدت نزدیک به 2/5 سال از سال 82 تا 84 با غربی‌ها در مذاکرات دست و پنجه نرم کرده بود و سرآخر نیز غربی‌ها مدعی شدند تنها راه اعتمادسازی از سوی ایران ادامه تعلیق برنامه‌ هسته‌ای ایران است!