به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حسین دهقانی، سفیر و سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک روز سه‌شنبه به نمایندگی از اعضای جنبش عدم تعهد با ایراد سخنرانی در نشست کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل بر لزوم تقویت هر چه بیشتر نقش این سازمان ، کارآمد کردن نهادهای اصلی و توجه ویژه به نقش و قدرت اجرایی مجمع عمومی سازمان ملل متحد از جمله در زمینه مسائل مربوط به صلح و امنیت بین المللی تاکید نمود.
 
دهقانی همچنین تحریم های تحمیلی شورای امنیت علیه کشورها را یکی از دغدغه های جدی اعضای جنبش عدم تعهد برشمرد و ضمن اشاره به دخالت های شورای امنیت در وظایف و اختیارات مجمع عمومی و شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، از شورای امنیت بخاطر پرداختن به مسائلی خارج از حوزه وظایف خود و علاوه بر آن ورود به حیطه تعیین مصادیق و تعاریف که حوزه عملکرد و اختیارات مجمع عمومی است انتقاد نمود.
 
سفیر کشورمان با اشاره به وضع تحریم های شورای امنیت علیه برخی از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، آن را موضوعی نگران کننده خواند و افزود: استفاده نامعقول از تحریم ها پرسش های اساسی را در پی داشته و آن اینکه آیا تحمیل رنج و مشقت به گروههای آسیب پذیر در کشورهای هدف می تواند ابزار مشروعی برای ایجاد فشار سیاسی بر کشورها باشد.
 
دهقانی در ادامه اظهار داشت: اهداف تحریم ها نباید تنبیه و یا مجازات مردم باشد و اهداف مربوطه باید به روشنی و براساس مبانی حقوقی و آن هم در یک فرجه زمانی مشخص تعریف شود و با حصول اهداف مورد نظر، تحریم های وضع شده برداشته شوند.
 
وی گفت: اعضای جنبش عدم تعهد وضع تحریم ها را به عنوان آخرین راه حل و زمانی مناسب می دانند که تهدیدی متوجه صلح و امنیت بین المللی باشد.
 
سفیر کشورمان در پایان خواستار بکارگیری شیوه های منطقی و مورد قبول اکثریت جامعه جهانی در برخورد با چالشهای جهانی و بین المللی گردید و افزود: در این زمینه مجمع عمومی سازمان ملل دستورالعملی در سال 1388 تهیه نموده که لازم است به عنوان راهنمای عمل مد نظر شورای امنیت قرار گیرد.