وزارت امور خارجه امارات در واکنش به سخنان اخیر جو بایدن در دانشگاه هاروارد و متهم کردن کشورهای هم‌پیمان آمریکا به حمایت از گروه‌های تکفیری سخنان وی را به دور از واقعیت خواند.

به گزارش پارس ، ایسنابه نقل از سایت شبکه العربیه، وزارت امور خارجه امارات با ابراز تعجب از بیانات جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا درباره حمایت کشورهای هم‌پیمان آمریکا از گروه‌های تکفیری خواستار توضیحات رسمی در این باره شد.

انور بن محمد قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در بیانیه‌ای با ابراز تعجب از اظهارات جو بایدن و دور از واقعیت دانستن آنها به ویژه در مورد نقش امارات در مبارزه با افراطی‌گری و تروریسم گفت: این سخنان بدون در نظر گرفتن تلاش‌ها و اقدامات موثری که امارات اتخاذ کرده و موضع‌گیری‌های تاریخی پیشین و اعلام شده آن در پرونده تامین مالی تروریسم زده شده است.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات خواستار توضیح رسمی معاون رییس جمهوری آمریکا شد که برداشت‌های منفی و غیرواقعی را درباره نقش امارات ایجاد کرد.

وی تاکید کرد که رویکرد امارات علیه تروریسم نشان‌دهنده تعهد ملی آن است که خطر افراطی‌گری و تروریسم بر منطقه و ساکنان آن را درک کرده است.

جو بایدن در سخنانی در تبیین سیاست آمریکا در خاورمیانه که روز پنجشنبه در دانشگاه هاروارد ایراد کرد یک روزنامه ترکی مضمون آن را این گونه منتقل کرد که مشکل بزرگ ما هم‌پیمنانان ما در منطقه هستند.

وی کشورهای هم‌پیمان خود را از جمله ترکیه را به تامین مالی و نظامی گروه‌های تروریستی سوریه از جمله داعش و جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه متهم کرد. این سخنان باعث شد رجب طیب اردوغان به شدت به این سخنان پاسخ دهد.

در مقابل دفتر جو بایدن اعلام کرد که معاون ریاست جمهوری آمریکا در تماسی تلفنی از اردوغان عذرخواهی کرد.