به گزارش پارس به نقل از ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، این توییت توسط ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان افغانستان که در آن وی مسئولیت حمله‌ای را از سوی طالبان به عهده گرفته بود، اطلاعات مربوط به منطقه جغرافیایی وی را افشا کرده و حاکی از آن بود که وی این پیام را از سند، پاکستان ارسال کرده است.

با این حال مجاهد امروز (شنبه) در توییتی دیگر افشای این محل جغرافیایی را به عنوان "توطئه دشمن" توصیف کرد و گفت: می‌توانم به شما کاملاً اطمینان دهم که من در کشور خودم هستم. توییتر می‌گوید چنین اطلاعاتی مربوط به منطقه جغرافیایی بر اساس داده‌های طول و عرض جغرافیایی یا دیگر اطلاعاتی است که توسط کاربران در زمانی که پیام خود را منتشر می‌کنند، تهیه می‌شود.

سایت توییتر در مورد اطلاعات مربوط به منطقه جغرافیایی هشدار می‌دهد: به یاد داشته باشید زمانی که چیزی را به صورت آنلاین منتشر می‌کنید، آن پیام برای مشاهده دیگر کاربران وجود خواهد داشت.

ذبیح الله مجاهد که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند از جمله اعضای طالبان است که مخفیانه زندگی می‌کند، اما همواره تاکید داشته است که در کابل، پایتخت افغانستان به سر می‌برد. وی به طور سنتی، هر سال به مناسبت‌های مختلف از جمله عید قربان و عید نوروز، پیام تبریک ملاعمر، رهبر طالبان را منتشر می‌کند و در پیام تبریک امسالش در توییتر موقعیت جغرافیایی وی، سند پاکستان ثبت شده است.

مقامات ارشد افغانستان همواره تاکید کرده‌اند که اعضای ارشد طالبان در پاکستان مخفی شده‌اند، اما پاکستان این ادعا را رد می‌کند. افشای محل توییت ذبیح‌الله مجاهد با واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی توییتر و فیسبوک همراه بوده است. گروهی معتقدند که با توجه به شرایط، اکنون می‌توان انتظار داشت که از میزان اعتبار دیگر اظهارات وی از جمله آمار و ارقامی که درباره فعالیت‌های طالبان ارائه می‌دهد، کاسته شود.

با توجه به زندگی مخفیانه مجاهد، نهادهای امنیتی افغانستان مدت‌هاست که در پی یافتن محل زندگیش هستند و اگر موقعیت جغرافیایی وی به طور تصادفی لو رفته باشد، ممکن است سرنخی برای پیدا کردن پناهگاه اصلی طالبان باشد. هرچند موقعیت جغرافیایی تقریبا تمام توییت‌های مجاهد در ۲۴ ساعت گذشته، سند پاکستان ثبت شده است و این احتمال وجود دارد که این اتفاق، به عمد افتاده باشد.

طالبان در توییتر چندین حساب کاربری دارد و این حساب‌های کاربری مرتب به‌روز می‌شود و اغلب به اعلامیه‌ها، خبرهای جنگ، فیلم‌ها و نوارهای صوتی طالبان اختصاص دارند.