به گزارش پارس به نقل از  فارس: مذاکره کننده ارشد آمریکا در مصاحبه با شبکه بی بی سی گفت: هنوز نمی‌دانیم که توافق هسته‌ای حاصل خواهد شد یا نه اما تصمیمات سخت برای هر دو طرف به ویژه ایران باقیمانده است.


وندی شرمن معاون وزیر خارجه و رئیس هیت مذاکره کننده آمریکا در گفتگو با بی بی سی گفت: این مذاکرات بسیار پیچیده و مشکل است و حتی زمانیکه به یک توافق می‌رسیم کارشناسان ما باید ساعتها بنشینند درباره جزئیات عملی آن تحقیق کنند. و این جزئیات عملی روی جزئیات عملی دیگر و بخشهای توافق شده دیگر تاثیر می‌گذارند. پس زمانی می‌توانیم به توافق برسیم که همه این کارها را کرده باشیم. بنابراین ما زمانی به یک توافق نهایی می‌توانیم برسیم که روی همه چیز توافق کرده باشیم.

به نظر من مذاکرات پیشرفت داشته ولی هنوز یک رشته تصمیمات اساسی برای کشورها به ویژه ایران باقی مانده که باید اتخاذ شوند. به همین دلیل هنوز نمی‌دانیم که توافق خواهد شد یا نه.

وی درباره مذاکرات تازه در نیویورک نیز گفت: می‌دانم که رسانه ها توقع داتشند گام بزرگی در نیویورک برداشته شود.اما مساله کمی پیچیده تر است. در هفته گذشته آقای روحانی فرصت این را داشته که مذاکرات 2 جانبه‌ای با همه طرفهای 1+5 و دیگر کشورهای جهان داشته باشد. من می‌دانم که آقای روحانی توانایی این را دارد که برای حصول توافق تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد. همه کشورهای 1+5 این فرصت را داشتنند که با آقای طریف نیز دیدار داشته باشند و این پیام را به ایران بدهند که می‌خواهیم که از صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مطمئن بشویم و آماده هستیم در این راه هر کمکی لازم باشد انجام دهیم. و ایران را از این انزوا خارج کنیم. ایران نیاز دارد که بداند حمایت سیاسی لازم را دارد و تصمیماتی که بسیار سخت هستند را بگیرد و بتوانیم در مذاکرات به جلو برویم و دنیا بداند که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیست مساله ای که حتی رهبر ایران بر آن تاکید کرده است که هرگز هدف ایران نبوده است.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره تعداد سانتریفیوژها  و اینکه آیا اختلاف بر سر چند هزار سانتیرفیوژ ممکن است فرصت توافق را از بین ببرد گفت: ایران یا هر کشور دیگر راههای زیادی برای رسیدن به مواد لازم برای ساخت بمب هسته‌ای در اختیار دارند. جامعه جهانی و 1+5 باید مطمئن شوند که جلوی این راهها گرفته می‌شود. مثلا پلوتونیم یک راه است که درباره آن صحبت کردیم و ایران مستقیما گفته است که آماده است در این راه تغییر ایجاد کند که اطمینان خاطر بدهد که از این راه به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند و نطنز و فردو هم شامل این توافقات می‌شوند. مسیر دیگر راههای پشت پرده هستند و اینکه جامعه جهانی مطمئن شود که هیچگونه فعالیت پنهانی در این زمینه صورت نمی‌گیرد، همه این مسائل باید در نظر گرفته شوند و البته همه ما می‌دانیم که این یک فرصت استثنایی است و مسئولیت ما در این زمینه سنگین است. اما اگر قرار باشد همین تعداد سانتریفیوژ این فرصت را در اختیار ایران قرار دهد که در فرصتی کوتاه به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای دست پیدا کند باید این مساله را جدی تلقی کنیم. ولی من معتقدم که برای این همه راه حل وجود دارد و باید به ایران فرصت داده شود تا آن را نشان دهد.