به گزارش پارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی 93-94 که در دبستان شاهد حضرت زینب(س) برگزار شد، ضمن تبریک سالگرد دفاع‌مقدس و گرامیداشت یاد شهدای فرهنگی و دانش آموز، گفت: ماه مهر اگرچه خبر از پاییز طبیعت دارد، اما نوید بهار دانش در کشور ماست و مدرسه و دانشگاه جان را به کالبد جامعه برمی گرداند.


معاون اول رئیس‌جمهور گفت: زنگ مدرسه، زنگ زندگی است و امروز دانش‌آموز، معلم و هر ایرانی در هر کجا که هست به مدرسه می‌آیند و یا به مدرسه نگاه می‌کنند.

وی افزود: همه راه‌ها به مدرسه ختم می‌شود و این یعنی شروع زندگی از مدرسه و جنب و جوش جامعه ایرانی بر مدار مدرسه.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه همه چیز از مدرسه آغاز می‌شود و آینده ما در مدرسه رقم می‌خورد، تصریح کرد: سرمایه اصلی کشور در مدرسه است و اگر این سرمایه را به درستی کشف کنیم و پرورش دهیم آینده‌ای روشن در پیش روی داریم.

جهانگیری اضافه کرد: استعداد ایرانیان بالاست و کشف و پرورش استعدادها وظیفه آموزش و پرورش است و این یعنی آموزش و پرورش خلاق.

وی با تاکید بر اینکه وظیفه آموزش و پرورش خلاق فقط درس و آموزش رسمی نیست، افزود: در کنار آموزش‌های رسمی، مدرسه حداقل چهار هدف دیگر را دنبال می‌کند که پرورش خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان، بالا بردن قدرت ارتباط آنان با جامعه و با جهان جدید، آموزش توانایی نقد و تفکر انتقادی از جمله این وظایف است، ضمن اینکه باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای هدایت کند که شهروندانی آشنا به حقوق و وظایف خود باشند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه ارتقای آموزش و پرورش تنها کار دولت نیست و نظام و جامعه هم باید به این مهم توجه کنند، گفت: مسائل مدرسه، معلم، دانش آموز و مسئله آموزش و پرورش باید دغدغه مشترک نخبگان، سیاست‌مداران و سیاست‌گذاران کشور باشد.

جهانگیری اظهار داشت: با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی بیش از 12 میلیون دانش‌آموز و 4.5میلیون دانشجو تلاش جدیدی را برای علم‌اندوزی و دانش‌ورزی آغاز می‌کنند و شور و نشاط و تحرک و تحول را به جامعه ارزانی می‌دارند.

معاون اول رئیس‌جمهور علت آنکه شروع سال تحصیلی برای مردم ما مهم و محترم شمرده می‌شود را ناشی از ارزش و فضیلت علم در نظام فکری ما و سنت و فرهنگ عمیقی که مردم به آن دلبسته و وابسته‌اند، دانست و گفت: در تعالیم دینی ما از یک طرف بر برتری انسان عالم و آگاه تاکید شده و از سوی دیگر از مومنین خواسته شده است که در همه دوران عمر خود از راه کسب علم و معرفت خارج نشوند.

وی ادامه داد: سال‌ها قبل از اینکه فلاسفه و اندیشمندان دنیای غرب به این حقیقت برسند که منشا قدرت واقعی جوامع در میزان تسلط آنها بر علم باید جستجو شود، حکیم بزرگ و توانای ایران زمین فردوسی گفته است توانا بود هرکه دانا بود، یعنی دانایی و علم و معرفت را عامل اصلی قدرت معرفی کرده است و این افتخاری برای ایران و ایرانی است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی علم و فناوری از سوی رهبر معظم انقلاب که در آستانه آغاز سال تحصیلی صورت گرفت، آن را هدیه مناسبی برای همه استادان، معلمان، پژوهشگران ، دانشجویان و دانش آموزان کشور توصیف کرد و افزود: مقام معظم رهبری در این سیاست‌ها راه حرکت جامعه را به سوی قله‌های بلند علم، تعلیم و تعلم و تحقیق و فناوری ترسیم کردند و امید می‌رود که دولت و سایر نهادهای مسئول از جمله شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی با برنامه‌ریزی دقیق و تنظیم نقشه راه و برنامه‌های عملیاتی در جهت تحقق این سیاست‌ها اقدام کنند.

جهانگیری توسعه همه‌جانبه کشور بدون توسعه آموزش و پرورش را ناممکن خواند و گفت: اساس توسعه، توسعه منابع انسانی و سرمایه اجتماعی است و این در درجه اول یعنی ارتقای ظرفیت آموزش و پرورش.

وی با تاکید بر اینکه خانواده، مدرسه و دولت باید بیش از پیش به هم نزدیک شوند، تصریح کرد: دولت توانمند ابتدا خود را در آموزش و پرورش نشان می‌دهد و جامعه قوی هم در مدرسه تبلور پیدا می‌کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه خط اصلی تماس نظام و دولت با جامعه در مدرسه است و سیاست‌های اصلی دولت نیز باید خود را ابتدا در مدرسه نشان دهد، اظهار داشت: امید، اعتدال و تدبیر را که ویژگی‌های اصلی این دولت است باید در سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش پیش از همه جا اجرایی کنیم و مدرسه‌ ما امروز باید مدرسه سرزنده و پناهگاه دانش‌‌آموزش باشد.

جهانگیری اضافه کرد: افراط و خشونت باید در مدرسه منزوی شود و عقلانیت در آنجا رشد کند تا آموزش و پرورش بتواند پاسخ‌گوی نیازهای عصر دانایی باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه دولت تدبیر و امید در حد توان خود برای توسعه آموزش و پرورش و حل مشکلات مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها تلاش کرده و خواهد کرد، ادامه داد: اقتصاد آموزش و پرورش و کسری اعتبارات و بودجه مسئله مهم این بخش است که دولت به آن وقوف کامل دارد و البته فرهنگیان عزیز به محدودیت دولت آنهم در شرایط تحریم ظالمانه امروز توجه دارند.

وی با بیان اینکه زندگی و معیشت معلمان و مربیان متاثر از همین وضع است و معلم نیازمند زندگی شرافتمندانه است تا بتواند همه ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت کند، گفت: طبق تحقیقات ملی، امروز معلم بالاترین گروه مرجع در افکارعمومی جامعه ماست و جامعه به چشم حرمت و از نظر تاثیرگذاری به معلم نگاه می‌کند و نظام و دولت نیز باید این حرمت و منزلت را وارد کار و زندگی او کند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دولت در بودجه سال 93 در حد توان نسبت به رفع محدودیت و تنگناهای آموزش و پرورش اقدام کرد، افزود: دولت مصمم است در بودجه سال 94 و برنامه ششم توجه به آموزش و پرورش را مورد حمایت جدی و در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد.

وی اضافه کرد: توسعه مشارکت از سیاست‌های جدی دولت می‌باشد تا مردم عزیز ما و به ویژه اولیای محترم همچون گذشته در عرصه آموزش و پرورش حضور مستمر و وسیع داشته باشند و با مدرسه همکاری و تعامل بیشتر و نزدیک‌تری برای اعتلای تعلیم و تربیت فرزندان خود برقرار نمایند.

جهانگیری از نهایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان در دولت در سال جاری و ارائه آن به مجلس برای تصویب خبر داد و ضمن قدردانی از همه خانواده‌ها به خاطر اهتمامی که نسبت به تحصیل فرزندان‌شان دارند، خواستار همراهی و همکاری بیشتر آنها با مسئولان و مدیران مراکز آموزشی شد.

وی از دانش‌آموزان نیز خواست همه سعی خود را برای تحصیل علم و تهذیب نفس معمول دارند و بدانند که سرنوشت آینده کشور در دستان با کفایت آنها قرار دارد.

معاون اول رئیس جمهور پس از سخنرانی در جمع دانش‌آموزان از چند کلاس درس در این دبستان بازدید کرد و از امکانات و تجهیزات هوشمند این کلاس‌ها مطلع شد.

جهانگیری دقایقی را در جمع معلمین و مربیان آموزشی و پرورشی این مدرسه حضور یافت و با تاکید بر اینکه نقش معلمین نقشی محوری و کلیدی در تربیت فرزندان این کشور است، گفت: معلمین از وظیفه‌شناس‌ترین افراد جامعه محسوب می‌شوند.

وی اظهار امیدواری کرد با همت مدیران و مسئولان آموزش و پرورش مشکلات مدارس، دانش‌آموزان و معلمین کاهش یافته و آموزش و پرورش بتواند کار اصلی خود یعنی تربیت و پرورش دانش‌آموزان را به نحو مطلوب انجام دهد.

معاون اول رئیس‌جمهور حضور در این مدرسه توفیقی بزرگ برای خود دانست و گفت: در تمامی سال‌های گذشته امروز یکی از خاطره انگیزترین روزها برای من بود چرا که هم در مدرسه شاهد حضور یافتم و همین که به جهت ترافیک سنگین در میانه راه ناچار شدم از موتورسیکلت استفاده کنم تا بتوانم به موقع در اینجا حضور یابم و تصور می‌کنم این یک اتفاق استثنایی و کم نظیر است که یک مقام مسئول ارشد اجرایی کشور با موتورسیکلت به محل برنامه آمده باشد.