به گزارش پارس ، «سیاست مبهم ترکیه در قبال داعش»عنوان یادداشت روز روزنامه قدس به قلم حسن هانی زاده است که در آن می خوانید؛

مخالفت ترکیه با مشارکت در ائتلاف جهانی علیه داعش از وجود یک سلسله رگه های ارتباطی میان این گروهک وبرخی دولتمردان این کشور حکایت دارد.

یکی از تحلیلگران برجسته ترک اخیراً در مقاله ای فاش کرد که دولت ترکیه در طول سه سال اخیر مجروحان داعش را در بهترین بیمارستانهای ترکیه مداوا می کند، اما عناصر داعش پس از خروج از بیمارستان به کشتار مردم بی گناه می پردازند.

این اعتراف نشان می دهد که ترکیه نقش کاملاً تخریبی در رخدادهای اخیرعراق وسوریه ایفا می کند وبه همین دلیل در جریان نشست اخیر پاریس، از امضای تعهد نامه شرکت در ائتلاف جهانی خود داری کرد.

ترکیه از ابتدای بحران سوریه، در کنار قطر وعربستان در سازماندهی داعش، جبهه النصره و ارتش موسوم به آزاد سوریه نقش داشت و عمده کمکهای لجستیکی و تسلیحاتی از ترکیه در اختیار گروهکهای تروریستی داعش وجبهه النصره قرار می گرفت.

این کمکها نوعی ارتباط ارگانیکی میان دولت ترکیه وداعش به وجود آورد که این امر به طولانی شدن بحران سوریه منجر شد.

اکنون که ائتلاف جهانی به ظاهرعلیه داعش وجبهه النصره سوریه شکل گرفته، ترکیه به علت همکاری گسترده با آنها مایل نیست دراین ائتلاف شرکت کند، زیرا ممکن است دوستی ترکیه با داعش وجبهه النصره به دشمنی تبدیل شود. ترکیه به عنوان همسایه سوریه، نگاهی کاملاً نوعثمانی واستعمارگونه به سوریه دارد، زیرا موضوع جدا سازی شهر مرزی ادلب سوریه و پیوستن آن به خاک ترکیه همواره دردستور کاردولت رجب طیب اردوغان قراردارد.

شهر ادلب سوریه درنزدیکی مرز ترکیه اکنون کاملاً در دست داعش وجبهه النصره قرار دارد و ترکیه نیز تلاش می کند تا این شهر را به استان اسکندرون اضافه کند. از سوی دیگر ترکیه چندان اطمینانی به جدی بودن ائتلاف جهان علیه داعش ندارد وبه همین جهت مایل نیست در یک ائتلاف شکننده که عاقبت آن مبهم است، شرکت کند. از طرفی، اختلاف میان ترکیه وآمریکا اکنون کاملاً پررنگ ورسانه ای شده وممکن است فضای ائتلاف را وارد مسیری پرپیچ وتاب کند و این اختلاف قطعاً روند شکل گیری یک ائتلاف قدرتمند علیه داعش را با چالشی جدی مواجه خواهد کرد و امکان شکست این گروهک رادر یک فرایند زمانی کوتاه مدت با مشکل مواجه خواهد ساخت.

در عین حال سفر اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به دوحه ودیدار وی با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیرقطر نوعی بلوک بندی جدید را در منطقه به وجود آورده است.

پشتیبانی آشکار دوحه و آنکارا از اخوان المسلمین مصر موجب شده که عربستان سعودی که از دولت عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصرحمایت می کند، راه خود را از ترکیه وقطر جدا کند.

بروز اختلاف در میان مثلث تخریبی عربستان، قطر و ترکیه علیه دولت بشار اسد، به فروپاشی این مثلث تخریبی منجر شده، زیرا عربستان در سرنگونی دولت اخوان المسلمین مصر نقش داشته است.

بنا براین ائتلاف جهانی علیه داعش از هم اکنون به دلیل بروزاختلاف میان کشورهای شرکت کننده چندان محکم نیست و در سرکوب کامل داعش موفق نخواهد بود.