به گزارش پارس به نقل از العالم: "زید ابراهیم" شامگاه شنبه در گفت وگو با خبرنگار "اناتول" اعلام کرد که عناصر داعش امروز آب رودخانه مهروت از سمت سده الصدور(سد کوچک) در شهرستان مقدادیه در شمال شرق بعقوبه مرکز استان دیالی را قطع کردند.


وی افزود: این رودخانه دارای اهمیت راهبردی است زیرا دهها طرح و پروژه آبیاری از جمله طرح بزرگ آبهای مقدادیه در حوزه آن اجرا می شود ، علاوه بر آن آب اشامیدنی بعقوبه و حومه آن از این رودخانه تامین می شود و زمین های زراعی منطقه را نیز آبیاری می کند.

فرماندار مقدادیه تاکید کرد که قطع آب رودخانه "مهروت" موجب وقوع فاجعه انسانی برای حدود یک میلیون نفر از مردم استان دیالی خواهد شد.

گروهک تروریستی داعش منابع آب در شمال مقدادیه را به طور کامل تحت کنترل دارد که آزادسازی آن مستلزم انجام عملیات امنیتی سریع است.

عناصر گروهک داعش در پایان ماه آگوست گذشته آب رودخانه الروز را نیز برای بیش از 15 روز قطع کردند و بحران انسانی گسترده در شهر بلدروز در دیالی ایجاد کردند تا اینکه هواپیماهای ارتش عراق هفته گذشته وارد عمل شده و یکی از دروازه های سده الصدور را بمباران کردند و آبها به طورجزیی بار دیگر به شهرستانی که تحت کنترل نیروهای دولتی است، بازگشت.

گروهک داعش که در فهرست گروههای تروریستی در سطح عربی و بین المللی قرار دارد، در اقدامی مقدماتی برای حمله نظامی، آب را از مناطق تحت کنترل نیروهای دولتی قطع می کند.

هنوز صحت اظهارات این مسوول محلی از طریق یک منبع مستقل مورد تایید قرار نگرفته است.

در پی تسلط گروهک تروریستی داعش و نیز عناصر مسلح گروهک انصار السنه بر بخش های گسترده ای از استان نینوا در دهم ماه ژوئن گذشته و عقب نشینی نیروهای ارتش عراق بدون هیچ مقاومتی، اغتشاشات مناطق شمال و غرب عراق را فراگرفته است.

این حادثه در استانهای شمالی و شمال غرب عراق و نیز در برخی شهرهای استان الانبار در غرب این کشور تکرار شد، اما نیروهای عراقی با پشتیبانی نیروهای مردمی و نیز نیروهای پیشمرگه توانستند تروریست ها را از برخی مناطق اخراج کرده و کنترل برخی از شهرها را پس از درگیریهای شدید بدست گیرند.