به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اعلام وزارت کشور مبنی بر عدم برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در دو حوزه "تفت و "میبد" و "نهاوند" گفت: درباره برگزاری انتخابات فرآیند قانونی این است که وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات آمادگی خودش را برای برگزاری انتخابات اعلام کند و شورای نگهبان هم که مطابق قانون اساسی وظایفی دارد برای برگزاری انتخابات اعلام آمادگی کند.

وی با بیان اینکه «ابتکار برگزاری انتخابات از شورای نگهبان شروع نمی‌شود که شورای نگهبان بگوید آیا انتخابات باید صورت بگیرد یا نه»، افزود:شروع و استارت این کار(برگزاری انتخابات) از طرف وزارت کشور زده می‌شود و جایگاه‌ها مشخص است. 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا عدم بودجه کافی برای برگزاری انتخابات میاندوره‌ای در دو حوزه انتخابیه تفت و میبد و نهاوند استدلال کافی برای عدم برگزاری انتخابات است یا نه، تصریح کرد: پاسخی که ما به وزیر محترم کشور دادیم بر اساس استنباطی بود که از نامه وزیر کشور داشتیم؛ استنباط این بود که برگزاری انتخابات ممکن نیست.

وی گفت: شورای نگهبان درباره مباحث ایجابی انتخابات دخالت می‌کند و نظر می‌دهد، اما اگر عزیزان اعلام کردند برگزاری انتخابات ممکن نیست ما در رابطه با عدم امکان برگزاری انتخابات نظری نمی‌دهیم. ما منتظر هستیم که بگویند ما می‌خواهیم انتخابات را برگزار کنیم تا ما هم سهم خودمان را برای اعمال قانونی انجام بدهیم.

ابراهیمیان گفت: اینکه آنچه در این نامه و مکاتبات آمده در ارزیابی نهایی به معنای عدم امکان هست یا نه، ما در مقام ارزیابی آن نیستیم. اگر اعلام کنند که ما آماده برگزاری این انتخابات هستیم شورای نگهبان هیچ مانعی برای اینکه به وظایف خود عمل کند ندارد. لذا هنوز اعلام آمادگی نشده است و اعلام عدم آمادگی ما را با تکلیفی مواجه نمی‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که انتخابات در ایران حتی در زمان دفاع مقدس هم برگزار شد، حال مگر وضعیت بدتر از جنگ است که شرایط برگزاری این انتخابات ها فراهم نباشد؟ گفت: اینکه آیا این مشکلات به نحوی عدم امکان برگزاری انتخابات را توجیه کند باید از عزیزان وزارت کشور سوال شود چرا که مقام ارزیابی امکان و عدم امکان برگزاری انتخابات ما نیستیم.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات در 2 حوزه انتخابیه تفت و میبد و نهاوند آماده است، تاکید کرد: ما منتظر هستیم که وزارت کشور امکان برگزاری انتخابات را به ما اعلام کند. اگر سایر شرایط قانونی جمع شود ما به عنوان شورای نگهبان مانعی برای برگزاری انتخابات نمی‌بینیم. لذا عذر عدم برگزاری از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است.