به گزارش پارس ؛ آیت الله هاشمی رفسنجانی در آخرین روز از سفر به مشهد مقدس، عصر روز گذشته در دیدار ائتلاف اصلاح طلبان خراسان با تشکر از عنایات مردم ایران و استان خراسان گفت: من نقش اساسی را به مردم می‌دهم که جایگاه خود را در این انتخابات ثابت کرده‌اند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اصول دین اسلام و تفاوت آنها در تشیع و اهل سنت اظهار داشت: معنای وجود عدل در اصول شیعه این نیست که اهل سنت عدل را قبول ندارند بلکه بر اساس مباحث کلامی است.

وی با تشریح مباحث اصولی و کلامی و بیان سیر تدریجی این مباحث در تاریخ، گفت: شیعه در اجبار و اختیار مسیر اعتدالی را برگزید و به همین خاطر به شیعیان عدلیه می‌گویند.

 هاشمی رفسنجانی با یادآوری نکات تاریخی اشعری‌ها و معتدلی‌ها، به روایتی از امام علی (ع) در نهج البلاغه استناد کرد که کسانی که از دو طرف جاده بروند، در خطر سقوط می باشند و میانه مسیر مطمئن برای رسیدن به مقصد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان آیاتی از قرآن کریم که بر اعتدال و میانه روی تأکید می کنند، گفت: جامعه معتدل و انسان های معتدل الگوی بشریت هستند.

وی با یادآوری شرایط کشور در ماهها و روزهای قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 گفت: وقتی رهبری فرمودند: «رأی مردم حق الناس است»، هیچکس نمیتوانست در اراده مردم دخالت نماید.

**به خاطر مردم وارد عرصه انتخابات شدم**

هاشمی رفسنجانی ضمن بیان خاطراتی از دیدارهای مردمی در روزهای منتهی به انتخابات، گفت: به خاطر مردم وارد عرصه انتخابات شدم و تمام برنامه‌هایم برای مردم بود که الحمدلله به نتیجه رسید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تحسین حضور مردم و رأی آنها به دکتر روحانی، گفت: انتخابات نشان داد که مردم به نام رأی نمی‌دهند، بلکه به فکر رأی می‌دهند.

ایشان با تأکید بر نظر مردم در حکومت‌های اسلامی به وصیت و سفارش پیامبر(ص) به امام علی (ع) اشاره کرد و گفت: اگر علی (ع) که دارای ولایت الهی بود با شمشیر بر مردم حکومت می کرد که مشی انبیاء نبود و این چنین مریدانش در طول تاریخ به راه و نامش عشق نمی ورزیدند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تشریح جایگاه مردم در جوامع اسلامی گفت: این تفکر از هزار و چهارصد سال پیش است که اسلام آمد و امروز نظام های بین المللی با اصطلاح دمکراسی از آن یاد می کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: حق حاکمیت مردم چنان روشن و مبرهن است که حتی نظام‌های کمونیستی که الحادی فکر می‌کنند کم کم به طرف رأی مردم بروند.

وی با تحسین رویه اعتدالی مردم ایران در همه مقاطع تاریخی گفت: با آن جمله تاریخی رهبری، سلامت انتخابات در جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

 هاشمی رفسنجانی با اشاره به جملات رهبری که عمیقاً به اعتدال اعتقاد دارم، گفت: اگر این پایه و اساس تفکر و حق الناس بودن رأی مردم هم رعایت شود، می‌توانیم به آینده روشن امیدوار باشیم.

وی با اشاره به سخنان نماینده زنان در این دیدار، گفت: زنان ایرانی نشان دادند که فکر و استعداد آنان کمتر از مردان نیست و برای حضور در مسئولیت ها هم خودشان باید وارد شوند.

هاشمی رفسنجانی افزود: زنان ایرانی می ‌توانند نمایندگانی در مجلس و شوراهای اسلامی داشته و حتی بر دیگر انتخابات تأثیر بگذارند که شرط اول آن تحصیلات و رشد آگاهی بود که فراهم شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ترسیم آینده روشن نظام، گفت: جامعه هوشیار و آگاه شده و هیچکس نمی تواند دریچه اطلاعات را روی مردم ببندد.

وی با برشمردن ابزار اطلاع رسانی و تأکید بر گسترش روز افزون آنها در جامعه گفت: در کمتر خانواده ایرانی دانشجو وجود ندارد و حتی دانش آموزان ایرانی نیز با ابزار اطلاع رسانی سروکار دارند.

هاشمی رفسنجانی ایران را یک جامعه نمونه در آگاهی مردم دانست و گفت: حتی اگر کسانی بخواهند با زور عمل کنند، نمی شود، چون زور یک حرکت قسری است و طبیعت به سوی اعتدال متمایل است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح افراطی گری و تندروی در جوامع اسلامی گفت: عقل، تاریخ و منابع اسلامی در آیات و روایات می گویند فطرت انسان ها اعتدالی  است.

وی  اسلام را دین اعتدال خواند و گفت: جامعه ایرانی نشان داد که افراطیون هیچ جایگاهی بین مردم ندارند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری وحشت آفرینی‌های گروههای تروریستی و تندرو در جوامع اسلامی گفت: افراطی ها همین مقدار مفید هستند که سرنوشت آنها برای دیگران درس باشد.

 هاشمی رفسنجانی با اشاره به گلایه‌های حاضران نسبت به بعضی از عملکردهای پس از انتخابات گفت: حل این مسائل، زمان و شرایط می‌خواهد و من دکتر روحانی را از چهل سال پیش می شناسم و می‌دانم به عهدش وفا دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مشکلات جامعه گفت: متأسفانه به خاطر سوء عملکرد بعضی‌ها، برخی از مشکلات به جامعه تزریق شد که اصلاح آن نیاز به زمان دارد.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر مشکلات فرهنگی و اقتصادی جامعه گفت: مردم با صبر و متانت جامعه را جلو می برند، این روند مطلوب نیست، چون ایرانی باید عزیزترین ملت دنیا باشد.

وی با تأکید حق مردم برای آزادی بیان گفت: اسلام دین آزاداندیشی و آزادی بیان است و آنچه نهی شده، دروغ، توهین، تهمت، افترا و مظاهر ضد اخلاقی دیگر است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشتغال را حق جوانان ایرانی و بیکاری را مشکل خانواده‌ها دانست و گفت: جوان ایرانی به جای یارانه باید مزد شغل خود را بگیرد.

 هاشمی رفسنجانی در همین رابطه افزود: اگر در یک خانواده هشت نفره به‌جای اینکه همه یارانه بگیرند، یک نفر با حقوق هشتصد هزار تومانی شغل داشته باشد، هم درآمد آن خانواده دو برابر و هم کرامتش حفظ می‌شود.

وی رکود را بلای اقتصاد جامعه دانست و گفت: راه درست حل مسأله رکود است که در آن صورت تولید رونق می گیرد و تورم از نفس می افتد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حل مسائل و مشکلات جامعه را وظیفه دولت دانست و گفت: ایران زمینه خوبی برای صادرات خدمات دارد و شرط آن سیاست خارجی درست در تعامل با کشورهاست.

هاشمی رفسنجانی تقویت گردش‌گری را راه دیگری برای رونق اشتغال در جامعه دانست و گفت: فضای مشهد ثابت می‌کند که اگر شرایط گردشگری در سراسر کشور فراهم شود، بیکاری چندان معنی ندارد، هر چند حق ایرانیان رونق تولید و صدور خدمات است.

وی افزود: ایران منابع قوی و نیروهای تحصیلکرده دارد و باید از انحراف هشت ساله نجات یابد.

در آغاز این دیدار آقایان عجم، دلاور، خانم الهام امین، حجت الاسلام دولت آبادی، یوسفی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل مختلف پرداختند و دکتر نوربخش شعری در مذمت تندروی و تأکید بر اعتدال قرائت کرد.