به گزارش پارس، فارس به نقل از «هاآرتص» نوشت: روزنامه ترکیه‌ای حریت در گزارشی نوشت که در فاصله 2 سال گذشته، 830 اروپایی که قصد داشتند از ترکیه برای ورود به سوریه به منظور پیوستن به داعش اقدام کنند، دستگیر شده‌اند و شماری از آنها به کشورشان بازگردانده شده‌اند.

بر اساس این گزارش که در آن به منابع دولتی اشاره نشده است، ترکیه نیروهای ویژه‌ای را در مرز مستقر کرده است که هواپیماها و ترمینال‌های اتوبوس‌ و قطار را بازرسی می‌کنند تا تکفیری‌های که می‌خواهند به عراق و سوریه بروند و به داعش بپیوندند، دستگیری کند.

گروه‌های مستقر در 2 فرودگاه استانبول، 240 نفر مظنون را دستگیر کردند که 56 تن به کشورهای خود بازگردانده شدند و بقیه هم آزاد شدند.

داعش بخش‌های زیادی از شمال سوریه را که با ترکیه مرز مشترک دارند را در اختیار دارد و بنابر اطلاعاتی که  حریت منتشر کرده است، داعش از روستایی در سوریه به نام «آتمه» در نزدیکی مرز ترکیه به عنوان معبری برای انتقال و آموزش تکفیری‌ها استفاده می‌کند  و ترکیه گروه‌های مبارزه با تروریسم حضور خود را در این منطقه افزایش داده‌ است.

علاوه بر این، برخی از کشورهای اروپایی هم اطلاعاتی از شماری از شهروندان خود را که مظنون به عضویت در گروه‌های افراطی هستند، با هم به اشتراک گذاشته‌اند.