به گزارش پارس،همچنین فیلمی که از بالا توسط ماهواره‌های آمریکایی ثبت شده ، نشانگر این است که تصرف این پایگاه چقدر برای این گروه تروریستی اهمیت داشته است. به گفته گزارشگر سی‌ان‌ان، افراد داعش با تصرف این پایگاه توانسته‌اند به سلاح‌های سنگین و جت‌های سوری دسترسی پیدا کنند و همین موضوع می‌تواند مجادلات در سوریه را پیچیده کند.

«داگلاس اولیوانت»، از بنیاد آمریکای جدید در گفت‌وگو با این شبکه خبری می‌گوید: افراد خلافت خودخوانده اسلامی شاید نتوانند از جت‌های سوری استفاده کنند؛ زیرا هم موضوع سوخت‌گیری‌شان وجود دارد و هم اینکه به خلبان احتیاج دارند. این کارشناس اما می‌افزاید: پرسشی که می‌شود مطرح کرد این است که آیا داعش از عراق خلبان اجاره خواهد کرد یا نه؟

داگلاس می‌گوید اما مهم‌ترین ترسی که اینجا مطرح است دسترسی آنها به موشک‌های میان‌برد و کوتاه برد است. این ترسی است که مقامات آمریکایی پس از تصرف رقه توسط داعش مطرح کرده‌اند. داگلاس معتقد است که آنها هم‌اینک با تصرفاتی که در عراق و سوریه داشته‌اند، به انواع سلاح‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند. به گفته گزارشگر این شبکه خبری، دسترسی این گروه تروریستی به این موشک‌ها باعث می‌شود که آنها قادر باشند پایگاه‌های نظامی آمریکا را در منطقه مورد هدف قرار بدهند.

چندی پیش آمریکا اعلام کرده بود که برای غلبه بر داعش باید پایگاه‌های این گروه را در سوریه مورد هدف قرار بدهد. نکته‌ای که مقام‌های نظامی کاخ سفید از جمله وزیر دفاع این کشور مطرح کرده بود. با این وجود باراک اوباما هفته گذشته اعلام کرد که واشنگتن قصد حمله به خاک سوریه را ندارد و در این رهگذر جان کری، وزیر امور خارجه این کشور با حضور در نشست سران ناتو، کشورهای عضو آن‌را به ائتلاف علیه داعش فراخواند و راسموسن نیز در گفت‌وگو با رسانه‌ها ضمن تایید این خبر گفت که ناتو آمادگی حمله به مواضع داعش را دارد.

این در شرایطی است که باراک اوباما تصریح کرده است که جنگ در عراق همانند سال ۲۰۰۳ نخواهد بود و سربازان آمریکایی پای خود را به زمین نخواهند گذاشت. بر اساس راهبرد تعریف شده آمریکا در خصوص مبارزه با داعش آمریکا قرار است از نیروهای بومی و پیشمرگه‌ها حمایت هوایی انجام دهد. در این‌باره رویترز روز گذشته گزارش داد که نیروهای شبه‌نظامی شیعه در کنار پیشمرگه‌های کرد توانستند با پشتیبانی از حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش حمله کنند. گزارشگر رویترز می‌گوید که برخی از کردها و شیعیانی که از خانه و کاشانه خود گریخته بودند نرم‌نرمک در حال بازگشت به خانه‌هایشان هستند، اما به گفته وی هنوز سنی‌هایی که از دست داعشیان گریخته‌اند، به خانه‌های خود بازنگشته‌اند.
منبع: دنیای اقتصاد