به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سومین گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب دور جدید همکاری های دو طرف تحت عنوان « بیانیه مشترک چارچوب همکاری» از سوی یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه مورخ 14/6/1393 منتشر شد. این امر موجب شده تا روند همکاری های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در مرکز توجه محافل فکری و رسانه ای قرار گیرد.

با توجه به محتوای گزارش جدید آژانس، به نظر می رسد مراحل بعدی همکاری های ایران و آژانس که به دلیل تاثیرگذاری آن بر روند مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، تحت تاثیر برخی ملاحظات و ضرورت هایی خواهد بود که توجه بیشتر به آن ضروری می نماید.

یکی از ملاحظات اساسی آن است که جمهوری اسلامی ایران در تعامل با آژانس سعی کرده حسن نیت خود را نشان دهد و همانطور که آژانس در گزارش جدید خود تایید نموده، همکاری های ایران با آژانس در 3 مرحله زیر پیشرفت داشته است:

1-ایران تعهدات پادمانی را به صورت کامل اجرا کرده است.

2-ایران به تعهدات توافق هسته ای ژنو پایبند بوده است.

3-ایران تاکنون «بیانیه مشترک همکاری ها» را با در نظر گرفتن پیچیدگی های فنی آن اجرا نموده و در حال پیگیری موارد باقیمانده است.

در این راستا، ملاحظه دوم آن است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در شرایط جدید باید انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار دهد. اهم این انتظارات عبارتند از:

اول: آژانس بین المللی انرژی اتمی از تکرار اتهامات بی اساس غرب که در گزارش های قبلی آژانس متاسفانه بی دلیل تکرار شده، خودداری کند. در این رابطه، تاکید اینست که آژانس از قضاوت و پیشداوری در مورد پارچین -که خارج از چارچوب های توافق شده با آژانس است-، پرهیز نماید.

دوم: آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص اعلام و تایید اقدامات ایران در مورد 3 گام فاز سوم تسریع نماید تا زمینه های همکاری های آینده بیشتر فراهم شود.

سوم: آژانس باید به سرعت نسبت به مختومه اعلام کردن فرایند حل 2 مساله باقیمانده گام سوم اقدام نماید.

بنابراین به نظر می رسد تنها در صورت توجه جدی آژانس بین المللی انرژی اتمی به ملاحظات و انتظارات جمهوری اسلامی ایران، فاز بعدی همکاری ها نتایج مطلوب و دلخواه طرفین را به همراه خواهد داشت.