پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- وجود نماد گروه تروریستی "داعش" در کتاب "توحید" دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی عربستان، بحث و جدل گسترده‌ای را بین مسؤولان امور تربیتی این کشور به راه انداخته است.

daeshsevosoodi

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، "حمد آل الشیخ" سرپرست وزارت آموزش و پرورش سعودی به روزنامه سعودی "الحیات" چاپ لندن مدعی شد: آنچه در این کتاب درسی وجود دارد همان مهر پیامبر است که با زمینه سیاه و خط سفید - بدون وجود پرچم- است و این مهر موجود است و از 14 قرن در مراجع علمی ذکر شد است اما پرچم داعش عبارت است از یک پرچم سیاه که در داخل آن مهر با زمینه سفید و خط سیاه دیده می شود و در بالای آن نیر عبارت لا اله الا الله نوشته شده است.

روزنامه اینترنتی "المرصد" تأکید کرد که کارشناسان امور تربیتی سعودی اعلام کرده‌اند که داعش و پیش از آن شبکه القاعده از مهر پیامبر به عنوان نماد خود استفاده کرده و آن را روی پرچم خود قرار دادند و این اقدام را برای جذب جوانان مسلمان در هر مکانی استفاده می کنند. برخی از مراجع تاریخی نیز از مهر دیگر مستطیلی شکل پیامبر سخن می گویند که به طور کامل با این نماد تفاوت دارد و در یکی از موزه های شهر استانبول ترکیه در معرض دید قرار دارد.

این کارشناسان افزودند: بهتر بود که به علت بحث و جدل گسترده در حال حاضر درباره نماد داعش، از آن صرف نظر می شد یا آن را با مطلب دیگری عوض می کردند؛ بویژه که موضوع درس نیاز به کمک گیری از تصویر مهر ندارد.

وزارت کشور سعودی با انتشار فهرستی از سازمان ها و گروههای تروریستی از جمله داعش، ادعا کرده است که ممنوعیت فعالیت این گروهها شامل مشارکت در همه رسانه ها و پایگاههای اینترنتی یا استفاده از شعارهای آنها یا تایید یا حمایت از سران این گروهها و استفاده از مضامین آنها است.

درهمین حال، طارق الحبیب مشاور روانشانس با اشاره به تفاوت کودکان نسل جدید و قدیم گفت: کودکان معاصر متفاوت هستند لذا بین مهر رسول اکرم (ص) و نماد گروهی تروریستی مثل داعش رابطه ای قائل نمی شوند. این مسؤولیت معلمان است که تفاوت بین دو را توضیح دهند؛ آنها (تروریستها) تلاش کرده اند تا برای کسب مقبولیت آن را تقلید کنند.

وی افزود: هر گروه تندرویی در جهان در دهله اول از برخی امور مورد احترام و دارای مقبولیت مردمی برای کسب حمایت و جذب هوادران سوء استفاده می کند؛ خواه آنچه که به آن دعوت می کنند، درست باشد یا اشتباه.

الحبیب خاطرنشان کرد: ظهور این نماد در کتاب درسی در این برهه عمدی نبوده است؛ حتی اگر به این گروه وابسته باشد ذهنیت ایجاد نمی کند و وزارت آموزش و پرورش لازم است که تصویر زمینه را در چاپ آینده کتاب تغییر دهد اما این ایده مهر پیامبر –اگر آنچه به آن اشاره می کند، مهر پیامبر است- در کتاب باقی بماند.

علمای مسلمانان اتفاق نظر دارند که اقامات داعش مغایر با اسلام و روش پیامبر (ص) است و استفاده گروه داعش از مهر پیامبر (ص) به هدف نفوذ به درون جوامع اسلامی صورت گرفته است و اقدامات این گروه چیزی جز خدشه وارد کردن به میراث نبوی و اهانت تاریخی بزرگ نیست، زیرا اسلام دین محبت و صلح و انسانیت است.