به گزارش پارس، محمد کاظم انبارلویی در یادداشتی درباره وحدت اصولگرایان دیدگاه خود را مطرح کرده که از باب تضارب آرا به انعکاس آن می پردازیم:

روند همگرایی بین اضلاع اصولگرایی در یک شیب آرام و منطقی پیش می‌رود و نشست‌های خوبی در راس و بدنه در جریان است تا به یک آسیب‌شناسی دقیق از آنچه که گذشته، برسند.

طبل همگرایی اصولگرایان به صدا درآمده است و اکنون به صورت "بیدارباش، هوشیار عمل کن و حکیمانه فکر کن" خود را نشان می‌دهد. توفیق اصولگرایان در استیضاح وزیر علوم و روشنگری در مورد نفوذ اهل فتنه در دستگاه‌های اجرایی و بازگشت به ریاست شورای شهر تهران در یک فرآیند دموکراتیک، خبرهای خوبی بود که نشان می‌دهد فرآیند همگرایی در اصولگرایان شکل گرفته است و جواب می‌دهد.

اضلاع اصولگرایی آموخته‌اند دلیلی ندارد که به ندای وحدت و همگرایی که از اردوگاه اصولگرایان به گوش می‌رسد پاسخ مثبت ندهند. امروز هرکس که دغدغه اصولگرایی دارد، دغدغه وحدت و همگرایی هم دارد.

لذا به تلاش‌هایی که از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی عضو برجسته روحانیت مبارز در زمینه همگرایی و وحدت صورت می‌گیرد به دیده خریداری نگاه می‌شود. اکنون هسته اصلی جریان وحدت اصولگرایان شکل گرفته و اندک اندک جمع خوبان می‌رسند تا با "ادراک صحیح فرامین رهبری" در مسیر هدایت‌های الهی برای رسیدن به اهداف بلند انقلاب اسلامی، گام برداشته شود.

کمترین آثار این حرکت، تجمیع بدنه اصولگرایی در استان‌ها و شهرستان‌ها زیر یک سقف است. اکنون سقف گفتگو در تهران و شهرستان‌ها شکل گرفته و آثار و نتایج خوبی هم داشته است. آنها نیک دریافته‌اند که می‌توان همه سلایق اصولگرایی را دوباره زیر چتر اصول جمع کرد.

اصولگرایی مربوط به یک فرد و یک طایفه و یک حزب و گروه نیست. اصولگرایی طیف وسیعی از جامعه را در برمی‌گیرد که فقط دغدغه اطاعت از امام(ره) و رهبری دارند و به آینده روشن انقلاب می‌اندیشند و از توطئه‌ها و دسیسه‌های استکبار جهانی بویژه آمریکا، لحظه‌ای غفلت ندارند.

اصولگرایان در دور جدید شکل‌گیری همگرایی بین اضلاع خود آموخته‌اند چگونه از طریق گفتگو، مصالح و منافع ملی را صیانت کنند.

اصولگرایان دریافته‌اند بسیاری از بگوومگوها و اختلافات و کوبیدن بر طبل "تنافر"، غیرطبیعی و القای نفوذی‌ها برای سربازگیری و فربه کردن جبهه فتنه در برابر انقلاب اسلامی است.

اصولگرایان آموخته‌اند اگر تلاش صادقانه برای درک رهنمودهای رهبری داشته باشند و سمت و سوی سر انگشت هدایت‌های رهبری را بفهمند، هیچ دلیلی برای واگرایی وجود ندارد.

اصولگرایان آموخته‌اند که اگر تکلیف نسبت خرده گفتمان‌های موجود در درون اضلاع اصولگرایی را با گفتمان انقلاب و رهبری تعیین کنند، هیچ‌گاه در برابر هم قرار نمی‌گیرند.

اصولگرایان فهمیده‌اند تحلیل درست شرایط امروز انقلاب و نسبت آن با تحولات منطقه و جهان، همگرایی و وحدت بین آنها را ضروری می‌سازد. اصولگرایان فهمیده‌اند پایبندی به عهد و پیمان یکدیگر و ترجیح منافع و مصالح جمع اصولگرایی به جمع‌های حزبی و گروهی، تنها راه خروج از اختلاف و رسیدن به وحدت است.

آنها آموخته‌اند مهارت‌های سیاسی خود را برای رسیدن به وحدت و همگرایی به کار ببرند و از استخدام این مهارت‌ها برای واگرایی پرهیز کنند.

امروز این بحث مطرح است که زیرساخت‌های سازمانی اصولگرایان که نوسازی می‌شود، اصولگرایی باز تعریف می‌گردد. فرمول جدید همگرایی و فاصله از واگرایی‌های گذشته چیست و ابعاد سیاسی، حقوقی و ریاضی این فرمول کدام است؟

تردیدی نیست که اصولگرایان باید یک بار دیگر نسبت خود را با روحانیت اصیل و پیشرو تعریف کنند، این نسبت در گذشته در ارتباط با جامعتین تعریف می‌شد و از این جهت اضلاع اصولگرایی، خود را مستغنی از ارتباط با دیگر تشکل‌ها و نیز اشخاص حقیقی و حقوقی در این وادی می‌دیدند.

واقعیت این است که امروز روحانیت در دو تشکل سیاسی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خلاصه نمی‌شود. گستره روحانیت حداقل ۷ جریان نیرومند، اصیل و فعال را در برمی‌گیرد، که در زیر به آن اشاره می‌شود:

۱- مراجع معظم‌ تقلید: مراجع معظم تقلید، امروزه به دلیل هوشمندی در مسائل سیاسی، بحمدالله "به روز" و "بهنگام" هستند و با هوشیاری، انقلاب و رهبری معظم انقلاب را یاری می‌رسانند.

۲- حوزه‌های علمیه: حوزه‌های علمیه در سراسر کشور، امروز در مسائل انقلاب حضور دارند. عالمان و مدرسان و روسای حوزه‌های علمیه در کنار مراجع عظام تقلید یک ظرفیت بزرگ از حضور روحانیت را در کشور تشکیل می‌دهند که اکنون در شورای‌عالی مدیریت حوزه علمیه سازمان یافته عمل می‌کنند.

۳- جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و جامعه روحانیت مبارز تهران به عنوان دو تشکل دیرپای انقلاب اسلامی که در پیروزی انقلاب اسلامی نقش تعیین‌کننده داشته‌اند، پنجمین جریان نیرومند روحانیت هستند که گستره فعالیت آنها نه در قم و تهران بلکه در سراسر کشور است.

طی سه دهه گذشته این ارتباطات، متشکل‌تر و نیرومندتر شده و ارتباط آنها با رجال سیاسی و مذهبی و تشکل‌های سیاسی اصولگرا باعث شده است در انتخابات ۳۵ ساله گذشته حرف برای گفتن داشته باشند و پیروزی‌های بزرگی را ثبت کنند.

۴-دفاتر نمایندگی ولایت فقیه در دانشگاه‌ها و اساتید روحانی مراکز آموزش عالی، چهارمین جریان نیرومند روحانیت در بدنه علمی و تحقیقاتی کشور هستند که همپای اساتید و دانشجویان مسلمان و مبارز در صحنه‌های سیاسی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند.

۵- ائمه جمعه و جماعت مساجد و نمایندگان ولی‌فقیه در استان‌ها و شهرستان‌ها: سومین جریان نیرومند روحانیت در کشور هستند که همپای مراجع و حوزه‌های علمیه هر هفته و هر روز در مساجد و مصلی‌های نماز جمعه مسائل ایران، منطقه و جهان را رصد می‌کنند و حضور سیاسی آنها در صحنه‌ها دائمی و مستمر است.

۶- موسسات آموزشی و تحقیقاتی و پژوهشی روحانیت: امروزه ده‌ها موسسه تحقیقاتی در تهران، قم، مشهد، اصفهان و شهرهای بزرگ کشور در کنار حوزه‌های علمیه فعال هستند. هزاران تحقیق علمی در ابعاد گوناگون از این موسسات به بازار اندیشه می‌آید.

صدها استاد و محقق در این موسسات مشغول تحقیق هستند. یکی از این موسسات، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به ریاست فقیه، فیلسوف و حکیم بزرگوار، آیت‌الله مصباح یزدی است. نقش وی و همراهان روحانی او در فضای سیاسی کشور بویژه در مقابله با فتنه و فتنه‌گران، در کنار دیگر جریان‌های روحانی و جریان‌های اصولگرا، برجسته و قابل اعتناست.

۷- وعاظ و علمای بزرگ، خطبای برجسته و اهل منبر: اهل منبرو وعاظ محترم که گاهی هم در تشکل‌های روحانی مثل جامعه وعاظ، خود را در تهران و شهرستان‌‌ها نشان می‌دهند، از جریان‌های مهم تاثیرگذار روحانی هستند که عمدتا در ماه‌های محرم، صفر و رمضان در هدایت سیاسی افکار عمومی و نشر فرهنگ اهل بیت(ع) حرف اول را می‌زنند.

۸- و ...
شجره طیبه روحانیت در کشور ما یک نهاد الهی و مدنی است که سابقه آن به اسلام آوردن ایران برمی‌گردد و بیش از هزار سال پیشینه تاریخی دارد. اصولگرایان باید نسبت خود را با این جریان، آن هم با ابعاد گونه‌گون آن، باز تعریف کنند تا بتوانند فرآیند همگرایی را درست طی کنند.

کلید ورود اصولگرایان برای همگرایی با روحانیت در سال‌های گذشته، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و روحانیت مبارز بود. امروز همین کلید در دست اصولگرایان است. باید محکم آن را بگیرند و با همگرایی و همزبانی با دیگر لایه‌های روحانیت در کشور قفل تفرقه و تشتت را در میان خود با آن باز کنند. امروز تلاش‌هایی دارد صورت می‌گیرد که این قفل باز شود. در این میان تلاش حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، ستودنی است. اصولگرایان باید با دقت به هر ندایی که متضمن همگرایی آنان و فاصله گرفتن از واگرایی است پاسخ مثبت دهند تا بتوانند در انتخابات آینده به عنوان یک جریان نیرومند "ید واحده" شرکت کنند.