به گزارش پارس به نقل از وطن امروز ، امسال در شرایطی به فصل بازگشایی مدارس نزدیک می‌شویم که شواهد نشان می‌دهد اوضاع و  احوال وزارت آموزش و پرورش چندان به سامان نیست و این وزارتخانه استراتژیک و مهم که از قضا با جمعیت میلیونی دانش‌آموزان و معلمان هم سروکار دارد با حواشی و مشکلات خاصی دست به گریبان است. هر چه به روزهای بازگشایی مدارس نزدیک‌تر می‌شویم صدای نارضایتی از عملکرد وزارت آموزش و پرورش و بویژه مدیریت آن هم بیشتر به گوش می‌رسد. این در حالی است که این روزها این وزارتخانه مهم باید به عنوان میزبان نزدیک به 12 میلیون دانش‌آموز در حداکثر آمادگی و به دور از حواشی سیاسی‌کاری باشد اما اوضاع و  احوال نامناسب وزارت آموزش و پرورش باعث شده است که یکی از پرحاشیه‌ترین روزهای این وزارتخانه طی سال‌های گذشته رقم بخورد و  هر بار قشر خاصی از وضعیت نامناسب مدیریت این وزارتخانه زبان به گلایه بگشاید. در شرایطی که باید تمام توان و تمرکز این وزارتخانه بر تربیت و تعلیم دانش‌آموزان متمرکز باشد حواشی مدیریتی و ضعف در اداره این وزارتخانه حرکت در مسیر وزارت علوم را تداعی می‌کند و لزوم تغییرات مهم و کلیدی در این وزارتخانه را گوشزد می‌کند.
ماجرا از کجا شروع شد
در پی نداشتن سیاست جامع و راهبردی در وزارتخانه‌ای که با سرنوشت دانش‌آموزان و به نوعی آینده کشور گره خورده است، خواسته و مطالبه نمایندگان مجلس چنین شده است تا با ایجاد تغییر در مدیریت این وزارتخانه مسیر اصلاح امور و بازگشت آن به مسیر تعلیم و تربیت را هموار کند. البته این مطالبه نمایندگان هم مربوط به امروز و دیروز نیست و با جمع‌بندی عملکرد ضعیف وزیر آموزش و پرورش طی یک سال گذشته و حساسیت موضوع تعلیم دانش‌آموزان، آنها را در تصمیم‌شان مصمم کرده است تا جایی که تا به امروز 44 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع‌آوری شده است.
یک بام و دو هوای آموزش و پرورش
یک بار موضوع تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس و اجرای سیاست یک بام و دوهوا در این تصمیم برای آموزش و پرورش حاشیه‌ساز ‌شد و بار دیگر تغییرات پی‌درپی مدیران در این وزارتخانه پای بحث را به مجلس باز کرد اما حواشی این وزارتخانه تنها به همین یکی، دو موضوع خلاصه نمی‌شود؛ از تازه‌ترین نا به‌سامانی‌های مشهود در این وزارتخانه می‌توان به موضوع استخدام مربیان پیش دبستانی اشاره کرد، موضوعی که یک‌بار وزیر خبر از برگزاری آزمون استخدامی برای به‌کارگیری آنها را اعلام کرد و بار دیگر با بیان این مطلب که مجوزی از سوی دولت برای این کار دریافت نکرده‌ایم، پرونده استخدام در این وزارتخانه بسته می‌شود. این در حالی است که تعداد زیادی از مربیان پیش‌دبستانی و  نیرو‌های حق‌التدریس براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی هنوز چشم‌انتظار برگزاری آزمون استخدامی و راهیابی به این وزارتخانه هستند، موضوعی که در روزهای گذشته فراتر از مراجعه متقاضیان به ادارات آموزش و پرورش رفته است و شاهد برگزاری تجمعات نیروهای حق‌التدریس و مربیان پیش‌دبستانی در مقابل مجلس و نهاد ریاست جمهوری هستیم.
چشم انتظاری بازنشستگان فرهنگی
از موضوع پرداختی‌های حقوق به بازنشستگان آموزش و پرورش و عملی نشدن وعده‌های داده شده به آنها هم که بگذریم کم‌توجهی به موضوعات پرورشی در این وزارتخانه هم از دیگر مشکلاتی است که سر راه دانش‌آموزان قرار گرفته و روند تعلیم و تربیت‌شان را دچار اشکال کرده است. از طرف دیگر تغییرات مدیریتی در این وزارتخانه حساس و حیاتی که هر کدام‌شان با در نظر گرفتن مقدمات و تشریفات تغییر مدیر ساعت‌ها از وقت و انرژی این دستگاه تربیتی را معطوف خود کرد نیز از جمله مواردی بود که در ابتدای کار وزیر آموزش و پرورش صدای اعتراض نمایندگان ملت را بلند کرد.
قضاوت بر اساس عملکرد
 تمام این موارد همگی از مصادیق مشکلات این روزهای وزارت  آموزش و پرورش است، مشکلاتی که مورد اتفاق نظر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. در لیست امضا‌کنندگان استیضاح وزیر آموزش و پرورش اسامی نمایندگانی از طیف‌ها و جناح‌های گوناگون سیاسی (اصلاح‌طلب و اصولگرا) به چشم می‌خورد. بر این اساس تنها نتیجه‌ای که می‌توان از طرح این استیضاح گرفت این است که در این موضوع مباحث سیاسی و جناح‌بندی‌ها مطرح نبوده و تنها شیوه عملکرد وزیر است که مورد سوال نمایندگان قرار خواهد گرفت، چرا که در این چند ماهه راهبرد و سیاست اصلی این وزارتخانه برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مشخص نشده است و همین موضوع باعث نگرانی نمایندگان شده است.
امضای نمایندگان اصلاح‌طلب پای استیضاح
در همین باره نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به جمع‌آوری 44 امضا برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس نیز طرح این استیضاح را امضا کرده‌اند. حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی‌نژاد با اشاره به استیضاح  وزیر آموزش و پرورش، اظهار داشت: با توجه به عملکرد وزیر آموزش و پرورش و با توجه به اینکه توقع فرهنگیان و دانش‌آموزان برآورده نشده، بزودی شاهد اعلام وصول استیضاح وزیر خواهیم بود. وی به فارس گفته است: تاکنون 44 امضا از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جمع شده که هر روز به تعداد امضاکنندگان افزوده می‌شود.
استیضاح جناحی نیست
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی و جناحی نیست، خاطرنشان کرد: از بین 44 نماینده امضا‌کننده این استیضاح، نمایندگانی از طیف‌های فکری گوناگون به چشم می‌خورد و حتی چند نماینده اصلاح‌طلب نیز درخواست استیضاح را امضا کرده‌اند. نمایندگان اصولگرا، رهروان ولایت و نمایندگان مستقل نیز خواستار اعلام وصول این استیضاح هستند. موسوی‌نژاد درباره شانس موفقیت این استیضاح نیز یادآور شد: شک نکنید استیضاح وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس مطرح می‌شود و صد درصد رای می‌آورد و دولت باید وزیر جدیدی را معرفی کند. به گفته نماینده مردم دشتستان در مجلس، تعیین تکلیف نشدن معلمان حق‌التدریس، نهضتی و قراردادی از جمله محورهای مورد اشاره نمایندگان است. پرداخت نشدن مطالبات بازنشستگان نیز از دیگر محورهای این استیضاح است. وی بیان کرد: استیضاح وزیر آموزش و پرورش 17 محور دارد و پس از پایان تعطیلات مجلس این استیضاح رسما کلید زده می‌شود. به هر روی به نظر می‌رسد در صورتی که با آغاز سال تحصیلی جدید همچنان وزارتخانه کلیدی و حساس آموزش و پرورش با مشکلات و حاشیه‌های گوناگون خود درگیر باشد، بی‌شک یکی از پرحاشیه‌ترین سال‌های تحصیلی در انتظار دانش‌آموزان است چرا که عملکرد ضعیف این وزارتخانه در ماه‌های گذشته موضوع استیضاح را به میان کشیده است و باید منتظر ایجاد تغییرات جدید و اساسی در این وزارتخانه باشیم آن هم در شرایطی که روزشمار آغاز سال تحصیلی به شمارش افتاده است و با این اوضاع و احوال به نظر می‌رسد، علاوه بر روزشمار آغاز سال تحصیلی، روزشمار دیگری هم برای استیضاح وزیر آموزش و پروش این‌بار در ساختمان بهارستان به راه افتاده است.