به گزارش پارس، مسعود نصر آزادانی بیان کرد: راه‌آهن خواف-‌هرات، شهرستان خواف را با داشتن ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرق مشهد به هرات در کشور افغانستان متصل می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن کمک به امنیت مرزهای کشور را از مزایای احداث این راه‌آهن بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: راه‌آهن خواف -هرات علاوه بر افزایش امنیت مرزهای کشور به بهبود سرعت و ایمنی حمل و نقل ایران و افغانستان و نیز امکان جذب بارهای ترانزیتی بین افغانستان و دریاهای آزاد و اروپا کمک خواهد کرد.

وی یادآور شد: این خط آهن به طول ۱۹۱ کیلومتر آغاز شده است که ۷۶ کیلومتر از این راه آهن در ایران و ۱۱۵ کیلومتر آن در ولایت هرات است.

نصر آزادانی همچنین از اتمام عملیات زیرسازی این محور خبر داد و گفت: احداث ساختمان ایستگاه‌های خوشابه، سنگان و میوتک که در این مسیر واقع شده نیز در حال انجام است و مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن درباره وضعیت روسازی این محور بیان کرد: کل بالاست مورد نیاز تامین شد و قشر اول آن نیز روی محور پخش و از ایستگاه خواف تا ایستگاه سنگان نیز به طول ۱۲ کیلومتر ریل گذاری شده است؛ همچنین به منظور انجام عملیات روسازی و ریل‌گذاری باقیمانده مسیر، تأمین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی سیستم های ارتباطات و علائم الکتریکی، احداث ایستگاه تشکیلاتی، تشریفات قانونی برای اخذ مجوزهای لازم برای انتخاب و عقد قرارداد با پیمانکار ذیصلاح در دست اقدام است.

نصر آزادانی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح را یک‌هزار و ۸۵۰ میلیارد ریال عنوان و اظهار امیدواری کرد تا با توجه به پیشرفت مناسب این پروژه، با تامین اعتبارات مورد نیاز، هر چه سریع‌تر شاهد بهره‌برداری از این خط ریلی باشیم.