پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک فروند هواپیمای تحت اجاره نیروهای ائتلاف در افغانستان که از پایگاه بگرام به سوی دبی حرکت می‌کرد به دلیل اطلاعات غلط برج مراقبت در ایران از خلبان خواسته به افغانستان بازگردد ولی در نهایت جت‌های ایرانی، این هواپیما را وادار به فرود کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا برخی مسائل بروکراتیک (اداری) را دلیل فرود اعلام کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، سرنشینان این هواپیما نیرو‌های متعلق به ناتو و از 140 سرنشین، 110 نفر آن‌ها آمریکایی بودند. البته این هواپیما آمریکایی نیست و متعلق به کشور امارات متحده عربی بوده و نظامی نیست، بلکه هواپیمای شخصی متعلق به یک شرکت خصوصی است. مبداء این هواپیما افغانستان(پایگاه نظامی بگرام) و مقصد آن امارات متحده عربی (دبی) بود. 

جاسم جادری استاندار هرمزگان در این مورد می گوید: وقتی این هواپیما وارد حریم هوایی ایران می‌شود، نیروهای وی‍ژه از این هواپیما سوال می‌کنند و مشخصات را می‌خواهند و وقتی خدمه هواپیما مشخصات خود را ارائه می‌کنند،  متوجه می‌شوند این اطلاعات در سامانه وجود ندارد. 

استاندار هرمزگان تصریح کرد: خدمه این هواپیما خودشان را با مشخصات دیگری معرفی می‌کنند، از این جهت نیروهای ما مشکوک می‌شوند، مجددا مشخصات آن‌ها را درخواست می‌کنند، ولی متاسفانه بازهم اطلاعات نادرست می‌دهند. 

وی گفت: با مقامات بالا هماهنگ شد چون این هواپیما اطلاعات نادرست داده است، بنا شد از این هواپیما بخواهیم تا فرود بیاید تا اطلاعات بیشتری به ما بدهد، ولی هواپیمای مذکور مقاومت می‌کند، از این جهت نیروهای ما مجبور می‌شوند در اولین فرودگاه که فرودگاه بندرعباس است، آن را بنشانند. 

جادری افزود: وقتی هواپیما فرود آمد و با خلبان مذاکره کردیم، خودش به اشتباهش اقرار کرد و وقتی موضوع از نظر ما فیصله پیدا کرد، به آن‌ها گفته شد می‌توانید پرواز کنید و بروید، ولی گروه پرواز گفت؛ مدت زمان پروازی ما (که حدود ۷ الی۸ ساعت است) به اتمام رسیده و باید گروه دیگری بیاید و هواپیما را منتقل کند. 

استاندار هرمزگان تصریح کرد: در این فاصله زمانی کل خدمات از قبیل سوخت هواپیما، تخلیه فاضلاب هواپیما، پذیرایی از سرنشینان، اکسیژن و... در کمال احترام انجام می‌شود، شام هم به آن‌ها دادیم. 

وی افزود: از آن‌ها خواستیم تا زمانی که گروه پروازی جدید می‌آید پایین بیایند تا از آنها پذیرایی کنیم که قبول نکردند، حتی یکی از سرنشینان که دچار عارضه قلبی شده بود، دکتر آوردیم تا وی را معالجه کند و وقتی از او خواستیم که برای نوار قلبی پیاده شود، متاسفانه همکاری نکرد. 

جادری ادامه داد: گروه پروازی جدید از امارات رسید و حدود ۳ بامداد  اجازه پرواز داده شد. 

استاندار هرمزگان در ادامه اظهار داشت: جالب اینکه مسافران این هواپیما تحت عنوان مسافران شخصی بودند، ولی اینگونه نبود، بلکه نیروهای نظامی با لباس شخصی بودند. 

وی تاکید کرد: این نیرو‌ها متعلق به نیروهای ناتو بود و از ۱۴۰ سرنشین، ۱۱۰ نفر آن‌ها آمریکایی بودند و گروه پروازی هم آمریکایی بود. 

جادری اظهار داشت: متاسفانه خودشان باعث شدند تا این اتفاق بیفتد، ضمن اینکه اشتباه‌شان را پذیرفتند، صورتجلسه شده و امضاء هم کردند و گفتند که اشتباه از طرف ما بوده که اطلاعات درست ندادیم. 

استاندار هرمزگان تصریح کرد: ضمن اینکه من با دبیر شورای عالی امنیت ملی، سردار باقری و هواپیمای کشور مرتبا در تماس و هماهنگ بودیم و اجازه ندادیم هیچیک از نیروهای نظامی ما نزدیک هواپیما شود. 

وی در ادامه به نکته جالبی اشاره کرد و گفت: این سرنشینان لباس شخصی پوشیده بودند اما  پوتین به پا داشتند. 

جادری گفت: رفتار ما کاملا انسانی بود  و با کمال احترام از آن‌ها خواهش کردیم تا بیایند استراحت کنند، ولی چون ریگی در کفششان بود، حتی حاضر نبودند از هواپیما پیاده شوند.

فرود اجباری در بندرعباس فقط برای راستی‌آزمایی بود‌
محمدعلی ایلخانی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌‌ها نیز ضمن تشریح ماجرای نشاندن هواپیمای اماراتی در فرودگاه بندرعباس، علت این واقعه را ارائه اطلاعات غلط پروازی از سوی شرکت هواپیمایی و درخواست مسئولان ایرانی برای راستی‌آزمایی عنوان کرد. هواپیمایی که واشنگتن‌ پست مدعی شده است شب گذشته در فرودگاه بندرعباس به زمین نشست، آمریکایی نبوده است.

وی با بیان اینکه این هواپیما اماراتی و متعلق به شرکت هواپیمایی (fly dubai) بود، ادامه داد: هواپیمای مذکور در مسیر‌ قندهار به‌ شارجه در حال عبور از فضای ایران بود که متوجه شدیم در اظهارات و fly plan این هواپیما، دچار اشتباهاتی شده بودند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور اضافه کرد: در راستای اطمینان از اینکه هواپیمای مذکور مشکل خاصی نداشته باشد، از این هواپیما خواهش کردیم در فرودگاه بندرعباس فرود آید.

ایلخانی اظهار داشت: مشخصات این هواپیما به اشتباه اعلام شده بود و آنچه وارد فضای کشور ما شده بود نوع دیگری از هواپیما بود به همین دلیل تناقض در ارائه اطلاعات موجب شد از خلبان بخواهیم در فرودگاه بندرعباس در مسیر خودش فرود آید.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه داد: پس از فرود این هواپیما در فرودگاه بندرعباس از خلبان سؤالاتی شد و اسناد هواپیما مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه‌ خلبان هواپیما خود قبول کرد که اشتباهاتی در ارائه اطلاعات داشته‌اند، افزود: خلبان خود بر اشتباهات ارائه شده اذعان داشته و فرم‌های لازم را نیز امضاء کرد.

وی با بیان اینکه‌ بعد از رفع مشکل و بررسی‌های لازم به این هواپیما اجازه پرواز داده شد و این هواپیما به مسیر خود ادامه داد، اضافه کرد: از مسافران این پرواز در فرودگاه بندرعباس پذیرایی لازم به عمل آمد و امکانات رفاهی در اختیار آنها قرارداده شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور بیان کرد: این اتفاق شب گذشته حدود ساعت 19:30 رخ داد و بعد از انجام سؤالات و رفع ابهام هواپیما پرواز کرد.

ایلخانی درباره مسافران این هواپیما توضیح داد: ‌در این هواپیما افرادی از ملیت‌های مختلف حضور داشتند و چون هواپیما فقط از آسمان کشور ما عبور می‌کند و مسافران به کشور وارد نمی‌شوند ملیت‌های مسافران را نمی‌‌دانیم اما ظاهراً در این هواپیما مسافرانی از همه نوع ملیت‌ها بوده است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به اینکه این شرکت هواپیمایی (fly dubai) اغلب به فرودگاه امام خمینی (ره) پرواز دارد، افزود: این ایرلاین مرتب‌ از فضای کشور ما استفاده می‌کند و شرکت هواپیمایی دوم امارات است، ایرلاین مذکور‌ مشتری دائم ما است اما به هر حال تناقضی در اطلاعات ارائه شده وجود داشت که در راستای راستی آزمایی از آنها خواسته شد در فرودگاه بندرعباس فرود آید.