به گزارش پارس به نقل از روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در آیین اختتامیه دوره آموزشی «خط امام» که در سالن عصر آفتاب این مکان مقدس برگزار شد در جمع دانشجویان بسیجی استان قم با اشاره به خصوصیات اخلاقی امام خمینی(قدس سره) اظهار کرد: حضرت امام دائماً تأکید می‌کردند تا جوانید به اصلاح خصوصیات اخلاقی و اعتقادی خود اقدام کنید، چرا که در کهنسالی این کار بسیار مشکل است.


تولیت مسجد مقدس جمکران با ذکر خاطراتی از جلسات درس اخلاق حضرت امام بیان کرد: درسهای اخلاق امام راحل در نجف اشرف در دوران معاصر بی‌نظیر است. یکی از خصوصیات بارز درس ایشان آن بود که آن‌چنان صحبت‌های ایشان نافذ بود که صدای های‌های گریه از جمعیت کثیر حاضر در جلسه به گوش می‌رسید. امام خمینی دائماً در جلسات متذکر می‌شدند سبکباری و دوری از تعلقات دنیوی موجب سبکبالی و عروج از دنیا به‌سمت لقای پروردگار می‌شود.

نماینده ولی فقیه در مسجد مقدس جمکران با اشاره به سن شهیدان دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: طبق آمار به دست آماده 72 درصد شهیدان در رده سنی بین 14 تا 24 سالگی بوده‌اند که این نشان می‌دهد جوانان به‌دلیل آنکه دلبستگی و وابستگی‌شان به دنیا کمتر است آمادگی بیشتری برای جهاد و شهادت دارند. طبق روایات هم اکثر یاران امام زمان (ارواحنا فداه) از جوانان هستند.

عضو سابق دفتر امام خمینی افزود: بیشترین رشد معنوی و علمی امام خمینی (قدس سره) از سن 20سالگی یعنی زمانی که با هجرت به قم زیر سایه کریمه اهل‌بیت (سلام الله علیها) قرار گرفتند حاصل شد تا جایی که ایشان در سن 29 سالگی بر کتاب فصوص ابن‌عربی که از سخت‌ترین کتب حوزوی است نقد و حاشیه نوشتند.

وی تواضع در برابر استاد را یکی از خصوصیات اخلاقی بارز امام خمینی برشمرد و افزود: پس از رحلت امام خمینی یکی از همدرسان ایشان در منزل آقا سید احمد با ذکر خاطره‌ای گفت: دلیل حضور حضرت امام در درس مرحوم آیت‌الله شاه‌آبادی استاد اخلاقشان، آن بود که می‌خواستند از نَفَس این انسان الهی بهره ببرند و الّا در درس کتاب فصوص مرحوم شاه‌آبادی، حضرت امام بیش از آیت‌الله شاه‌آبادی بر این کتاب تسلط داشتند اما دائماً از آیت‌الله شاه‌آبادی با لفظ «روحی له الفداء» یاد می‌کردند که این اوج مناعت طبع و تواضع شاگرد نسبت به استاد را نشان می‌دهد. این سازندگی اخلاقی از دوران جوانی آغاز و در وجود حضرت امام تثبیت شده بود.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با اشاره به برخی اظهار نظرها پیرامون نظرات امام خمینی در رابطه با موضوع ولایت فقیه خاطرنشان کرد: برخی افراد که باید مدافع آثار و ارزش‌های امام خمینی باشند متأسفانه در نوشته‌های‌شان به ایشان تهمت زده و گفته‌اند امام به‌تدریج به ولایت فقیه اعتقاد پیدا کرد در صورتی که این حرف کذب است.

وی افزود: امام خمینی از ابتدای آغاز نهضت اسلامی به موضوع ولایت فقیه اعتقاد داشتند، لذا پس از تصویب لایحه کاپیتولاسیون طی سخنانی در تاریخ 4 آبان 43 در مدرسه فیضیه فرمودند: «این پیرمردها؛ وکلای مجلس شورا، آنهایی که رأی دادند، خیانت کردند به این مملکت، اینها وکیل نیستند، دنیا بداند اینها وکیل ایران نیستند! اگر هم بودند من عزلشان کردم. از وکالت معزولند.» که عزل یک فرد از وکالت و نمایندگی مردم در مجلس، تنها می‌تواند از جانب ولی فقیه اتفاق بیفتد و این امر نشان دهنده اعتقاد ایشان به ولایت فقیه از ابتدای نهضت است.

تولیت مسجد مقدس جمکران وقت‌شناسی را ویژگی دیگر حضرت امام بیان کرد و اظهار کرد: امام راحل کارها و فعالیت‌های‌شان به‌لحظه بود و اصلاً کاری را از وقت خودش به تأخیر نمی‌انداختند، چون از یک لحظه عمر و حیاتشان مطمئن نبودند و نسبت به اعمالشان مراقبت کامل داشتند.

ایشان مراقبت و آمادگی را از خصوصیات اصلی منتظر ظهور امام زمان (ارواحنا فداه) ذکر و عنوان کرد: مرگ، زمان ظهور و زمان وقوع قیامت از جمله موضوعاتی است که علمشان تنها نزد خداست، پس کسی که منتظر واقعی ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) است باید دائماً برای این امر آمادگی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان پیروی کامل از فرامین ولی فقیه را از جمله شرایط آمادگی برای ظهور دانست و افزود: از صدر اسلام تاکنون بسیار بودند افرادی که ادعای پیروی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) را داشتند اما حضرت علی (علیه السلام) را قبول داشتند، و یا حضرت علی (علیه السلام) را قبول داشتند اما حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) را به‌عنوان امام زمان قبول نکردند و یا امام زمان را قبول داشتند اما ولایت نایبش را نپذیرفتند.

وی تصریح کرد: امروز هم بسیاری هستند که ادعای پیروی از امام خمینی (قدس سره) را دارند اما جانشین ایشان را قبول ندارند و یا در موضوع ولایت فقیه خدشه وارد می‌کنند. بنابراین همگان باید بدانند ادعای آنها در پیروی از امام خمینی (قدس سره) مانند ادعاهای منافقین طول تاریخ دروغ است. پس مهمترین تمرین امروز ما برای کسب آمادگی خدمت در رکاب امام زمان (ارواحنا فداه) براساس، روایات اطاعت کامل و خدمت در رکاب نائب ایشان و ولی فقیه زمان است.

نماینده ولی فقیه در مسجد مقدس جمکران انگیزه اصلی تمام شهدا برای حضور در جبهه را پیروی از فرمان ولی فقیه زمان ذکر کرد و افزود: هر کشته‌ای شهید محسوب نمی‌شود. در هشت سال دفاع مقدس هم از آن جهت که فرمان ولی فقیه در دفاع از اسلام و مملکت بود کشته‌ها شهید حساب می‌شوند. براساس وصیت‌نامه شهدا، انگیزه ایشان از حضور در جبهه نبرد همین پیروی از فرمان ولی فقیه بوده است.

عضو سابق دفتر حضرت امام دسیسه‌های پس از رحلت امام خمینی را بسیار بیشتر از زمان حیات ایشان دانست و گفت: پس از رحلت حضرت امام شدت دشمنی‌ها، توطئه‌ها و دسیسه‌های داخلی و خارجی صدها برابر بیشتر و پیچیده‌تر شده و دشمن با همه وجود برای سقوط نظام اسلامی، ستون و رکن این نظام یعنی ولی فقیه را نشانه گرفته است. اما امروز نقشی که ولی فقیه در ایجاد وحدت و حفظ صلابت جامعه و نظام اسلامی ایفا می‌کند بی‌نظیر است.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان با اشاره به برخی انقلاب‌های اسلامی رخ‌داده در منطقه گفت: حزب اخوان المسلمین پس از 90 سال تلاش تشکیلاتی و نظام‌مند و به‌عنوان بزرگ‌ترین تشکل حزبی کل بلاد اسلامی، فقط یک سال توانست در برابر دشمنی‌ها و توطئه‌ها مقاومت کند، اما جمهوری اسلامی به‌برکت حضور ولی فقیه در رأس امور بیش از 34 سال است که در برابر تمام فشارها و دسیسه‌ها مقاومت کرده، که این نشان دهنده اهمیت نعمت ولایت فقیه در حفظ و بقای نظام اسلامی است.

وی پیروزی‌های مقاومت اسلامی در برابر استکبار جهانی را حاصل حمایت‌های جمهوری اسلامی بیان کرد و اظهار کرد: به‌اعتراف تمام دشمنان و مستکبرین عالم، سرانگشتان حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت در جنوب لبنان، غزه و سوریه است که جنگ‌طلبان و صهیونیست‌ها را به زانو در آورده و ایران را به‌عنوان ابرقدرت بلامنازع معرفی کرده، که همه این موفقیت‌ها علی‌رغم تمام مکر، کارشکنی‌ها و مشکلاتی است که توسط منافقین داخلی و دشمنان خارجی بر این مملکت تحمیل می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رحیمیان در پایان ولایت فقیه را شعاع کوچکی از پرتوی ولایت تام و خلیفة اللهی امام زمان (ارواحنا فداه) دانست و تعجیل در ظهور منجی موعود را از خداوند متعال خواستار شد.