پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- یک نویسنده و روزنامه نگار سعودی با انتقاد از اقدامات ضعیف مسؤولان این کشور در مقابله با گروه تروریستی داعش، از استعداد بالای جوانان این کشور برای عضویت در این گروه تروریستی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، "خالد العمری" در روزنامه سعودی "الشرق" نوشت: پس از اعزام 30 جوان سعودی از استان "تمیر" به صحنه های درگیری در خارج از کشور آن هم از استانی که تعداد ساکنان آن از چند هزار نفر فراتر نمی‌رود؛ گروهکی که مردم را تحریک می کرد، متلاشی شد !! این حادثه بار دیگر و برای هزارمین بار ثابت می کند که وزارت کشور به تنهایی مسؤولیت کوتاهی دیگر نهادها را به دوش می کشد.

وی اقدام وزارت کشور عربستان در دستگیری اعضای این باند را دیرهنگام توصیف کرد و گفت: چگونه یک مجموعه توانسته است 30 تن از جوانان یک استان کوچک را که همه یکدیگر را می شناسند، به اعضای داعش تبدیل کند؟

العمری ادامه داد: برای پاسخ به این سؤال دردناک باید از همان ابتدا بگوییم که بسیاری از جوانان ما استعداد بالایی برای تحول از وضعیت طبیعی انسانی به خوی وحشیگری دارند؛ این استعداد باعث شد که گروهک مذکور و دیگر گروهکها در عربستان هزاران جوان را جذب و بدون هیچگونه سختی به تروریست تبدیل کنند.

العمری تأکید کرد: استعداد تبدیل شدن از یک انسان عادی به کسی که از بریدن سرها لذت می برد آن هم در عرض یک شب، مسأله ای نیست که به خودی خود به وجود بیاید؛ بلکه این استعداد طی مراحل رشد افراد همراه آنان بوده است.

این نویسنده سعودی، دلیل اول خوی وحشیگری جوانان سعودی را نوع گرایش و تبلیغات دینی در جامعه دانست در آن هیچگونه رحم و بخششی وجو ندارد و هیچ کسی حق مخالفت با آن را ندارد؛ بر اساس این گرایش برای همه مسائل دنیا یک حکم شرعی وجود دارد و همه حکم های دیگر باطل هستند و هرکسی که با آن مخالفت کند فاسق، گمراه و کافر است.

وی دلیل دوم را نبود مدارس فلسفی و روشهایی برای نقد زندگی در جامعه عربستان دانست.

العمری دلیل سوم را نبود اماکنی برای تفریح جوانان و خالی کردن انرژی آنان توصیف کرد و گفت که جوانان احساس می کنند که بخشی از جامعه نیستند.

العمری تأکید کرد که در جامعه عربستان هیچگونه طرح توسعه ملی وجود ندارد؛ و درحالیکه جوانان 60 درصد این جامعه را تشکیل می دهند، هیچگونه مرکز فرهنگی، سینما، تئاتر و حتی ورزشگاهی برای جوانان در این کشور پیدا نمی شود.