پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مصطفي شاه‌كرمي – جوان، از ابتداي صدارت علي جنتي و در دست گرفتن سكان هدايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تا به امروز شاهد اتفاقات و اظهارات عجيب و غريب و غيرمعمول زيادي بوده‌ايم كه هر كدام از آنها شرايط تشريحي و تبييني خاصي را طلب مي‌كند. در گستره اين افاضات مي‌توان از اظهارنظر فقهي و استنتاج‌هاي من عندي از آراي مراجع عظام تقليد تا شبيه‌خواني از روي دست خاتمي، يكي از سران فتنه امريكايي – اسرائيلي سال 88، تا ضدانقلاب بريده و فراري مثل مهاجراني كه روزگار امروزش بيشتر شبيه عاقبت يزيد شده است! و حتي دفاع از برخي رسانه‌هاي هتاك و متوهمي كه ساحت حضرات معصومين عليهم‌السلام و احكام شرعي صريح قرآن كريم را به محمل و محلي براي ترويج و تبيين افكار ضد اسلامي و سكولاريزه و پلوراليزه خودشان مبدل كرده بودند، قابل احصا و رصد كرد. حال با توجه به مباحث بسيار زيادي كه موجبات تذكر و كارت زرد مجلس شوراي اسلامي را براي جنتي در پي داشته، معاون ارزشيابي و نظارت سازمان سينمايي ضمن هم سُرايي و تكرار مدعاهاي معاون وزير در دفاع از يك فيلم مدافع و منادي دروغ‌ها و اتهامات كذب فتنه‌گران به نظام در جريان فتنه سال 88، به شكلي غير قابل توجيه و منطقي تمام همّ و غمّ‌شان را به كار گرفته‌اند تا به هر ترفندي كه شده فيلم «عصباني نيستم» را اكران عمومي كنند!

بعد از حواشي كه اين فيلم براي جشنواره فيلم فجر به وجود آورد، مسئولان برپايي جشنواره مجبور شدند براي آرام كردن فضا آن را از بخش مسابقه خارج كنند. بعد از آن رئيس سازمان سينمايي شخصاً با اعلام تشكر از صبر و متانت كارگردان و تهيه‌كننده اين فيلم حامي فتنه‌گران قول مساعد براي جبران مافات و تأمين نظر صاحبان اثر داد. اكنون كه اين فيلم ضد نظام به لطف توجهات خاصه و بي‌حد و اندازه معاون وزير توانسته مجوز اكران بگيرد و در گروه سينمايي آفريقا نوبت اكرانش ثبت شود، مخالفت‌هاي نمايندگان مجلس به خصوص اعضاي كميسيون فرهنگي و رسانه‌هاي دلسوز نظام باعث تشويش و نگراني مسئولان وزارت ارشاد گرديده است! به همين علت احساني، معاون نظارت و ارزشيابي از يك روش بسيار جديد و تازه به عنوان «حكميت» براي تعيين تكليف اين فيلم رونمايي كرده است. به گفته احساني قرار است آقايان غلامعلي حداد عادل، حجت‌الاسلام مرتضي آقاتهراني و حجت‌الاسلام نصراله پژمانفر به عنوان حَكَم! ضمن بازبيني نسخه اصلاح‌شده فيلم «عصباني نيستم»، درباره اكران يا عدم‌اكران آن اعلام نظر كنند. صرفنظر از اينكه نظر آقايان حَكَم چه خواهد بود، خوب است كه دوستان وزارت ارشاد بفرمايند كه اين فيلم قرار است چه گشايشي در سينماي ايران به وجود آورد كه آبروي خودشان را كه آن هم منبعث و مرهون مسئوليت و جايگاه مديريتي‌شان است خرج كارگردان و فيلمي مي‌كنند كه نظام را به تقلب، ظلم در حق مردم و قانون‌شكني متهم مي‌كند؟! آيا اين دوستان در مورد فيلمي غير از «عصباني نيستم» كه نماينده تفكر ارزشي و مدافع نظام بود و مشكل مشابهي داشت، باز هم اينقدر براي آن هزينه مي‌كردند؟!

اگر چنين است پس به چه دليل فيلمي مثل «شيار 143» را كه بهترين فيلم جشنواره فجر سال گذشته از نظر مردم لقب گرفت و با اقبال بسيار بالا و عجيب مخاطبان سينما نيز همراه بود، به جشنواره راه ندادند و بعدها با فشار رسانه‌ها و افكار عمومي مجبور به پذيرش آن شدند؟! با چه رويكردي با فيلم «چ» ابراهيم حاتمي‌كيا كه بعد از سال‌ها توليد فيلم‌هاي ضعيف توسط كارگردان‌هاي ضعيف موجبات رضايت مخاطب حرفه‌اي و غيرحرفه‌اي را به دست آورده بود، چنان برخوردي شد؟! آيا دوستان وزارت ارشاد اين احساس دين را نيز نسبت به ديگر آثار پشت در مانده‌اي كه موضوعات اصلي كشور و دنياي اسلام را كه مورد تأكيد مقام معظم رهبري است و تعدادشان هم كم نيست؛ دارند؟!