به گزارش پارس به نقل از فارس ، نظام قضایی از بدو تشکیل حکومت اسلامی در دوران پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه وآله‌وسلم) از اهمیت و جایگاه والایی برخوردار بود. پرداختن به این مهم را می‌توان با جست‌وجویی ساده در تاریخ و احادیث یافت. از قضاوت‌های ائمه (علیهم‌السلام) به خصوص امیرالمومنین(علیه‌السلام) تا تبیین جایگاه قضاوت و خصوصیات قاضی در ادبیات اسلام همه بیانگر جایگاه ویژه و خطیر قضا در حکومت اسلامی است.

نظام قضا در منش اسلامی مترادف است با واژه عدل یعنی تمام ارکان نظام قضایی باید عادلانه عمل کنند و از آنجایی که ریشه مدینه فاضله‌ای که مد نظر اسلام وخاصه مکتب تشیع است بر مبنای عدل و عدالت بنا می‌شود، نظام قضایی کشور اسلامی که مهمترین نمود عدل و اجرای عدالت در جامعه است می‌تواند مهمترین رکن جامعه محسوب شود.

تمام حکومت‌های به واقع اسلامی از زمان رسول الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) تا انقلاب اسلامی ایران به دنبال اجرای تامه عدالت و عملکرد بی‌نقص دستگاه قضایی بودند و هستند. از همین رو مقام معظم رهبری در حکم انتصاب مجدد آیت الله آملی لاریجانی به ریاست قوه قضاییه می فرمایند: « جنابعالی را برای یک دوره ی دیگر به تصدّی این مسئولیت خطیر بر می‌گزینم.»

لفظ خطیر نشانگر توجه بسیار و اهمیت این دستگاه در نظام اسلامی است.

حضرت آیت الله‌العظمی خامنه‌ای علی‌رغم اینکه در گذشته بسیار از وظایف قوه قضاییه برای بهتر اجرا شدن عدالت در جامعه سخن گفته بودند اما باز هم در این پیام از این امر چشم پوشی نکردند و به صرف یک پیام انتصاب ساده بسنده نکردند.

ایشان ضمن اشاره به اینکه در گذشته زیرساخت‌های مهمی فراهم شده رییس قوه‌قضاییه را به استفاده از این زیرساخت‌ها و تجارت توصیه کردند و چندین مورد را از وظایف اصلی دستگاه قضا دانستند که عبارتند از:

تعامل و همکاری قوای سه گانه، اهتمام به تحقق سیاست‌های کلی و رویکردهای اعلام شده نظام در امور قضائی بویژه در ایجاد ساز و کار مناسب برای دسترسی آسان همگان به عدالت، کوتاه کردن مسیر دادرسی، اصلاح قوانین و تهیه لوایح مورد نیاز قوه، تأمین سلامت ارکان قوه با اعمال نظارت مناسب، مبارزه اساسی با فساد، و از همه مهمتر ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم.

این موارد مطالبات اخیر مقام معظم رهبری از دستگاه قضا است که گروه قضایی خبرگزاری فارس قصد دارد در مجموعه مصاحبه هایی با کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه حقوقی و قضایی با عنوان «مطالبات رهبری از دستگاه قضا» به تبیین آنها و ارائه راهکارهایی برای بهتر انجام شدن این مطالبات انجام دهیم که  منتشر خواهد شد.