پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- آمریکا جایزه‌ای به ارزش 30 میلیون دلار برای ارائه هر گونه اطلاعاتی درباره گروه حقانی و عناصر آن تعیین کرد.

haghaniafghan

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، گروه تروریستی حقانی مرتبط با القاعده است؛ مقرش این گروه در پاکستان قرار دارد و آمریکا این گروه را به دست داشتن در ده ها حمله در افغانستان متهم می کند.

سایت خبری تحلیلی "رأی الیوم" نوشت: وزارت خارجه آمریکا 20 میلیون دلار را برای ارائه اطلاعاتی درباره مخفیگاه 4 معاون سراج الدین حقانی سرکرده گروه حقانی یا بازداشت آنها و 10 میلیون دلار را نیز برای ارائه اطلاعاتِ منجر به بازداشت سراج الدین تعیین کرده است.

چهار معاون سراج الدین حقانی برادرش عزیز، عمویش خلیل الرحمن، دامادش یحیی حقانی و عبدالرئوف ذاکر هستند.

وزارت خارجه آمریکا "عبدالرئوف ذاکر" را مسؤول حملات انتحاری می داند و قبلا نام وی را در لیست سیاه اسامی تروریست های بین المللی گنجانده بود.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: گروه حقانی متحد القاعده و طالبان افغانستان است و با گروه های تروریستی دیگر منطقه همکاری می کند.

گروه حقانی اواخر دهه هفتاد قرن گذشته برای مبارزه با نیروهای شوروی سابق در افغانستان تشکیل شد و در مناطق قبایلی شمال غرب پاکستان خصوصا ایالت وزیرستان شمالی مستقر است و حملاتی را در افغانستان و حتی کابل اجراء می کند.

آمریکا گروه حقانی را عامل تعدادی از خونبارترین حملات 10 سال گذشته افغانستان خصوصاً حمله به پایگاه نظامی کمپ چپمن می داند.

حمله به پایگاه کمپ چپمن در اواخر 2009 باعث کشته شدن 7 نیروی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) شد.

آمریکا همچنین گروه حقانی را به دست داشتن در حمله به سفارت این کشور در کابل در سپتامبر 2011 و مقر ایساف متهم می کند.

آمریکا سال 1984 برنامه ای را به نام " پاداش برای عدالت " برای جمع آوری اطلاعات جهت بازداشت ده ها فرد که به گفته آمریکایی ها تهدیدکننده امنیت این کشور هستند، اجرا می کند.

وزارت خارجه آمریکا اعلام می کند که طبق این برنامه تاکنون پاداشی به ارزش 125 میلیون دلار به 80 نفر بخشیده و ده ها فرد تهدیدکننده امنیت آمریکا را بازداشت کرده یا کُشته است.