به گزارش پارس به نقل از فارس، به گزارش خبرگزاری «این»، «قاسم عطا» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق امروز دوشنبه عملیات پاکسازی سد موصل از تکفیری‌های داعش را تشریح کرد.


وی گفت: طرح آزادسازی این سد 5 روز پیش تدوین و طراحی شده بود. یک اتاق عملیات مشترک نیز برای اجرای این طرح تشکیل شده بود. نیروهای نخبه مبارزه با تروریسم، پیشمرگه و نیروی هوایی نقش زیادی در انجام این عملیات داشتند.

وی اظهار داشت: نیروهای مسئول پاکسازی این سد در استان‌های دهوک و اربیل در منطقه «بدریه» و «دمومیس» تجمع کردند و عملیات‌های شناسایی خود را قطع نکردند و مواضع داعش را رصد کردند.

عطا افزود: در مرحله نخست این عملیات بخشهایی از منطقه بدریه و رمومیس در شرق و جنوب سد موصل آزاد شد و نیروهای مهندسی نظامی با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش عراق و آمریکا پیشروی کردند تا جایی که این نیروهای به 3 کیلومتری سد رسیدند و مناطق و روستاهای مشرف به سد را از حضور تکفیری‌ها پاکسازی کردند.

سپس نیروهای امنیتی برای سازماندهی مجدد صفوف خود برای انجام مرحله دوم عملیات اندکی تامل کردند و برای 5 ساعت متوالی با حمایت و پشتیبانی نیروهای هوایی آمریکایی و عراقی عملیات از سر گرفته شد تا جایی که این نیروها به سد رسیدند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق گفت: تلاش‌های مهندسی نظامی به خنثی سازی 170 بمب کاشته شده از سوی داعشی‌ها منجر شد. این عملیات را نیروهای نخبه پیشمرگه و مبارزه با تروریسم انجام دادند و طی آن تنها 3 نیروی امنیتی زخمی شدند که حال یکی از آنها وخیم گزارش شده است. اما خسارات زیادی به پیکره تکفیری‌ها وارد آمد و در نهایت پرچم عراق بر روی این سد برافراشته شد و در حال حاضر نیروهای امنیتی تلاش دارند مناطق مجاور این سد را آزاد کنند. تکفیری‌های زیادی نیز به بخشهای غربی فرار کردند اما از سوی نیروی هوایی تحت تعقیب و هدف قرار گرفتند.