به گزارش پارس به نقل از مهر، "والری آموس" معاون دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی که در دفتر سازمان ملل در تهران برگزار شد در مورد سفر خود به ایران و دیدار خود با مقامات کشور به خبرنگاران گفت: در این سفر این فرصت را داشتم که در گفتگو با مقامات ایرانی راههای تقویت همکاری در زمینه های انسان دوستانه و حضور منطقه ای مان را مورد بحث قرار دهم. در این دیدارها همچنین بحران های منطقه ای مورد رایزنی قرار گرفت. صبح امروز با آقای نجار رئیس سازمان مدیریت بحران ایران دیدار کردم که طی آن به تبادل برنامه های عملی با تمرکز بر مدیریت اطلاعات، تبادل دانش و ایجاد ظرفیت در زمینه کمک های انسان دوستانه پرداخته شد.

وی افزود: همچنین با آقای جواد ظریف وزیر خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه و دیگر مقامات مسئول دیدار کردیم که طی این دیدار  بحران در کشورهای سوریه، عراق و نوار غزه مورد بحث قرار گرفت. تقریبا 11 میلیون نفر در سوریه به کمک های انسان دوستانه نیازمندند که در یک سال گذشته یک میلیون نفر به این رقم افزوده شده است. این در حالی است که 4.7 میلیون از این افراد در مناطق خارج از دسترسی زندگی می کنند. سازمان ملل مسئولیت دارد که به نیازهای این افراد رسیدگی کند. در ماه جولای سازمان ملل در چارچوب برنامه جهانی غذا به 3.7 میلیون آواره سوری غذا و نیز داروی مورد نیاز نیم میلیون نفر را تهیه کرد. در همین حال یونیسف به 16.5 میلیون نفر برای دسترسی به آب سالم کمک کرد. اما این اقدامات کافی نیست. ما باید به تمامی افراد نیازمند در سوریه دسترسی پیدا کنیم. ناامنی، فعالیت گروه های مسلح و موانع دولتی موجب دشوار شدن کار ارسال کمک های انسان دوستانه به نیازمندان شده است.

آموس با بیان این که در حال حاضر 241 هزار نفر در معرض حملات نظامی قرار دارند و امکان رساندن کمک های پزشکی و غذایی به این افراد وجود ندارد تاکید کرد: تمامی این مسائل با وزیر خارجه ایران مطرح شد و در مورد یافتن راه هایی برای رفع این موانع رایزنی کردیم. در عراق مردم با بحران رو به رشد انسانی روبرو هستند که موجب شده این کشور شاهد بزرگترین جابجایی درون مرزی جمعیت شود. ما شاهد اقدامات گروه تروریستی داعش و دیگر گروه های مسلح هستیم که نقض گسترده حقوق بشر را به دنبال داشته است. در چنین شرایطی سازمان ملل و نهادهای مرتبط به حمایت از دولت های محلی و مرکزی به منظور مقابله با بحران می پردازند.

به گفته وی در غزه هزار و 975 فلسطینی که شامل هزار و 417 غیرنظامی می شوند و نیز 67 اسرائیلی در درگیری های نظامی کشته شده اند. در این درگیری ها همچنین حدود 10 هزار نفر مجروح شده اند که 3 هزار نفر از آنان را کودکان و 3 هزار نفر دیگر را زنان تشکیل می دهند. در این حملات به تاسیسات سازمان ملل از جمله بیمارستان ها، مدارس و سرپناه ها آسیب وارد شده که بازسازی آنها ماه ها به طول می انجامد.

معاون دبیرکل سازمان ملل اظهار داشت: با این حال تعهد سازمان ملل برای حمایت از قربانیان این حملات از جمله ارسال غذا، آب و وسایل زندگی، دارو، سوخت و امکانات پزشکی برای مراکز درمانی همچنان پابرجاست. ما به حمایت ها و کمک های خودمان به مردم سوریه، عراق و غزه ادامه خواهیم داد. همکاران ما در سازمان ملل در تلاش هستند راه های دیپلماتیک برای حل این بحران ها یافت شود. در عین حال ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که افراد بیشتری از کمک های انسان دوستانه بهره مند می شوند.

وی همچنین با تقدیر از همکاری موثر ایران برای کمک رسانی به مناطق بحران زده منطقه گفت: ایران نقش مهمی در کمک و ایجاد دسترسی بهتر سازمانهای بین المللی به مردم بحران زده در سوریه و جاهای دیگر ایفا کرده است. ما به همکاری نزدیک با شرکای ایرانی به منظور بهبود شرایط ارائه کمک های انسان دوستانه در حال حاضر و در آینده ادامه می دهیم.