پايگاه خبري تحليلي «پارس»- مشاور بین الملل رييس مجلس شورای اسلامي گفت: نتيجه آنكه مذاكرات ايران و آمريكا بر خلاف آنچه كه بسياري مي پندارند با سياست هاي دوگانه اين كشور تاكنون نتيجه اي در بر نداشته است.

حسين شيخ الاسلام مشاور بین الملل رييس مجلس شورای اسلامي در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس»، عنوان كرد: در سالهای اخیر شاهد مذاکرات گروه 5+1 متشکل از چند کشور از جمله آمریکا بر سر پرونده هسته ای ایران بودیم که باز هم این برنامه نه از نوع مذاکره برای ارتباط بلکه از نوع مذاکره موردی برای شفافیت مسائل و مشکلات فیمابین بود با این حال علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران با قاطعیت و اقتدار تمام در این مذاکرات حضور پیدا نمود و در براي اعتمادسازي گامهايي فراتر از معاهدات بين المللي برداشت اما این گروه با افزايش تحريمها در قالب گنگره و.. ، روحیه استکباری و زورگویانه و عدم حسن نیت خود نشان دادند و اثبات نمودند که هدف نهایی مذاکراتی که کشورهایی همچون آمریکا در پی آن هستند به زانو در آوردن جمهوری اسلامی ایران می باشد و نتیجه مذاکره اگر چیزی غیر از ذلت و شکست مردم ایران باشد را نخواهند پذیرفت.

مشاور بین الملل رييس مجلس شورای اسلامي تاكيد كرد: مذاكره كنندگان ما هر بار كه پاي ميز مذاكره با آمريكا مي نشينند مي دانند كه ايالات متحده آمريکا تغيير ماهيت نداده است. از اين رو در مقابل تاکتيکهاي دشمن کماکان بايد هشيار هستند.

شيخ الاسلام افزود: مذاكره كنندگان كشورمان به اين نكته توجه دارند كه جريان استکبار جهت افزايش فشارها، تحريمها، استمرار ظلم و سلطه گري خود ساختارهايي را مي سازد و ايجاد مي کند كه نتوان آن را دچار تزلزل كرد و لذا برخي كه خوي سلطه جويانه ايالات متحده را نمي بينند. آن را به جريان دموكرات و جمهوريخواه يا اوباما وصل مي كنند در حالي كه اوباما نيز نقش جدي در افزايش فشار به ايران دارد. مي دانيد كه وزارت خزانه داري آمريكا زير نظر رييس جمهور است. چند روز بعد از توافق ژنو در تاریخ ۲۱ آذر ۹۲ و در حالی که تیم کارشناسان ایرانی و تیم غربی در وین مشغول مذاکره و بررسی امور مربوط به اجرایی شدن توافق ژنو بودند، وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز نام شرکت‌ها و افرادی را به تحریم‌های خود افزود.

وي افزود: اكنون كه كنگره آمريكا تحريم هاي جديد با بهانه هاي حوق بشر و.. وضع مي كند و اوباما از شكستن تحريم ها اظهار عجز مي كند چه تضمینی هست که رييس جمهور بعدی آمریکا از این حزب باشد یا اصلا این حرفها را قبول داشته باشد که در مقابل کنگره آمریکا که همواره در سیطره گروه فشار صهیونیستی قرار دارد تسلیم نشود. 

مشاور بین الملل رييس مجلس شورای اسلامي با اشاره به روند مذاكرات هسته اي كشورمان گفت: ما زماني توان هسته اي نداشتيم و در عين حال احساس کرديم به چنين توان ارزشمندي نياز داريم. ما در اين زمينه دست به توليد و ابتکار زديم و در مقابل جريان ظالم و غير عدالت طلب در مقابل ما ايستاد. ما با ايستادگي و دانش خود توانستيم ۱۹ هزار سانتريفيوژ توليد کنيم . 

شيخ الاسلام افزود: اين در حالي بود که ما قبلا حتي يک سانتريفيوژ نيز در اختيار نداشتيم و توليد نکرده بوديم. در مقابل، غرب نيز دست به اعمال تحريمهاي ظالمانه در شوراي امنيت سازمان ملل متحد عليه ما زد. حتي آمريکا و ديگر کشورهاي غربي به اين تحريمهاي ظالمانه نيز اکتفا نکرده و تحريمهاي غير قانوني يکجانبه اي را نيز عليه کشورمان وضع کردند. 

وي خاطرنشان ساخت: تمام تلاش استکبار این است که ما چرخه سوخت نداشته باشیم؛ آن ها می دانند نفت تمام شدنی است و ما می دانیم بهترین جایگزین نفت انرژی اتمی است.

وي افزود: کشورهای بزرگ این گونه طراحی می کنند که وقتی انرژی ما تمام شد می توانند هر امتیازی را از ما بگیرند تا یک واحد انرژی به ما تحویل دهند؛ برای روزی که نفت تمام می شود اگر به چرخه سوخت رسیده باشیم و بتوانیم سوخت تولید کنیم، که این یک مسئله راهبردی است، ما پیروز شده ایم چون پس از آن دیگر یک موضوع تجاری است یعنی اگر تهیه سوخت از خارج ارزان تر باشد می خریم وگرنه تولید می کنیم ولی اگر توان تولید نداشته باشیم کسی به ما نمی فروشد؛ رهبری این موضوع را می دانستند و برای عزت نسل های آینده و شرافت ایران و انقلاب تاکید کردند به این جا برسیم، که الحمدلله رسیدیم.
 
وي يادآور شد: می گویند ایرانی ها که در 30 سال گذشته معادله سلاح متعارف را عکس کردند نباید به توان غنی سازی اورانیوم دست پیدا کنند؛ ولی در 4-5 سال اخیر معادله تهدید با سلاح متعارف در منطقه برعکس شده است؛ صهیونیست ها بر این باور هستند که اگر ایران به آستانه تولید سلاح اتمی برسد معادله قدرت در منطقه کلا عوض می شود و برتری اتمی اسرائیل از بین می رود و دیگر از دید استکبار دلیلی برای وجود اسرائیل باقی نمی ماند. البته این علی رغم این است که جمهوری اسلامی در عالی ترین سطح یعنی مقام معظم رهبری تاکید فرمودند که سلاح کشتار جمعی و اتمی در راهبرد دفاعی ایران هیچ جایگاهی ندارد.