به گزارش پارس به نقل از مشرق، حیدر العبادی که پیش از این با انتخاب و اعتماد نمایندگان مجلس عراق به عنوان نایب رئیس اول مجلس انتخاب شده بود، امروز از طرف رئیس‌جمهور عراق مأمور تشکیل کابینه شد. بعد از مذاکراتی نفس‌گیر در منزل ابراهیم الجعفری [نخست‌وزیر اسبق عراق] اسم العبادی در آخرین جلسه‌ی ائتلاف ملی به عنوان کاندیدای نایب‌رئیسی مجلس مطرح شده بود. خصوصا که ائتلاف دولت قانون اصرار داشت که یکی از اعضایش به عنوان نایب‌رئیس‌ مجلس و معاون رئیس جمهور شود.

حیدر جواد العبادی در سال 1952 در بغداد متولد شد، در خانواده‌ای جنوبی الاصل که در منطقه‌ی الکراده‌ی شرقی به تجارت و داشتن مغازه‌های عطرفروشی معروف بودند. حیدر العبادی پس از گذراندن دوره‌ای ابتدایی و راهنمایی و متوسطه در بغداد، وارد بخش مهندسی برق در دانشگاه فناوری بغداد شده و توانست در سال 1975 با مدرک کارشناسی فارغ‌التحصیل شود.

او در اوایل دهه‌ی 90 میلادی برای ادامه‌ی تحصیل به انگلستان رفته و در سال 1977 به دریافت مدرک کارشناسی ارشد و در سال 1980 به دریافت مدرک دکترا در رشته‌ی مهندسی برق از دانشگاه منچستر انگلیس نائل شد. او از آن زمان تا سال 2003 [زمان سرنگونی صدام] که به عراق بازگشت، در انگلستان ساکن بود.

در جریان تبلیغات انتخابات، العبادی شرحی از زندگی خود منتشر کرد که در آن مسیر «جهادی» خود همره با حزب الدعوة الاسلامیة [حزب الدعوه] را شرح داده که در آن آمده بود که در سال 1967 و درحالیکه 15 سال داشته به حزب الدعوه پیوسته است و سپس در سال 1977 به عنوان مسئول سازمانی حزب الدعوه در انگلیس برگزیده شده و در سال 1979 به عضویت رهبری مرکزی حزب در آمده است.

العبادی در سال 1980 به عنوان مسئول دفتر خاورمیانه‌ی حزب الدعوه انتخاب شد که مقرش در بیروت قرار داشت ولی او دفتر را از لندن اداره می‌کرد و همین امر موجب بروز مشکلاتی در حزب شد که در نتیجه شخص دیگری جایگزین او شد.

هرچند حزب‌الدعوه عبادی را سخنگوی خود نامیده است ولی او چندان در رسانه‌ها ظاهر نمی‌شود.

در جریان فعالیت‌هایش بعد از سال 2003، در دولت انتقالی ایاد علاوی به عنوان وزیر ارتباطات منصوب شد. سپس در سال 2005 به نمایندگی مجلس برگزیده شد و تا امروز در همین سمت بوده است. در سال 2005 به عنوان رئیس کمیسیون اقتصاد و سرمایه‌گذاری و در سال 2010 به سمت رئیس کمیسیون مالی مجلس برگزیده شد و در همین سمت بود که در سال 2013 در خصوص بودجه‌ی کشور، وارد درگیری‌های سیاسی متعددی گردید.

هنگام جایگزینی شخصی به جای ابراهیم الجعفری، اسم حیدر العبادی به عنوان گزینه‌ه‌ی اصلی حزب الدعوه برای نخست‌وزیری مطرح شد. اسم او همچنین در سال 2013 هم برای تصدی سمت نخست‌وزیری مطرح شده بود.