به گزارش پارس روزنامه خراسان نوشت ؛ باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در مصاحبه با توماس فريدمن خبرنگار روزنامه نيويورک تايمز مدعي شد احتمال دستيابي به يک توافق نهايي با ايران کمي کمتر از 50 درصد است. پيشتر اوباما در نشست موسسه سابان بروکينگز احتمال توافق هسته اي با ايران را 50درصد دانسته بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران،اوباما در ادامه سخنان خود گفت:" برخي مقامات از دستيابي به چنين توافقي و تضعيف قدرت خود وحشت دارند ... ممکن است اينها مانع از رسيدن به يک توافق جامع ميان ما شوند." او در ادامه سخنان خود افزود: "اينکه ايران در نهايت به چنين موقعيتي خواهد رسيد يا نه، بايد صبر کرد و ديد. اما اين به معني تلاش نکردن طرف هاي آمريکايي نيست."اوباما ظهور راست هاي افراطي جمهوري خواه را عامل بسياري از چالش هاي بالقوه دانست اما اذعان کرد که بالکانيزه شدن رسانه هاي خبري ، تقسيم بندي هاي غيرعادلانه و پول هاي نامحدود در سياست موانع نظام سياسي هستند و بيش از دشمن خارجي باعث مي شوند حل و فصل چالش ها دشوار شود. رئيس جمهور آمريکا افزود: سياست هاي ما ناکارآمد بوده است و ما بايد شکاف هاي وحشتناک در خاورميانه را يک هشدار براي خود بدانيم، اگر احزاب سياسي زياده خواه باشند ، جوامع کارآمد نخواهند بود.

ريابکوف: مذاکرات ايران و 1+5 از سپتامبر،از سر گرفته مي شود

در اين ميان، "سرگي ريابکوف" معاون وزير خارجه روسيه و مذاکره کننده ارشد هسته اي اين کشور اعلام کرد، از سر گيري مذاکرات ايران و 1+5 احتمالا در ماه سپتامبر و به احتمال زياد قبل از برگزاري نشست مجمع عمومي سازمان ملل متحد خواهد بود اما مکان اين مذاکرات هنوز تعيين نشده است.

به گزارش تسنيم،همچنين مجيد تخت روانچي، معاون وزير امور خارجه کشورمان نيز ديروزاعلام کرد حتما تا قبل از نشست ايران و 1+5 در مجمع عمومي سازمان ملل در سطح کاترين اشتون و آقاي ظريف ديدارهاي دو جانبه اي بين ايران و کشورهاي عضو 1+5 برگزار خواهد شد.همچنين سيد عباس عراقچي در گفتگويي که باروزنامه اعتماد داشته است،درباره ديدارهاي آينده مقامات کشورمان با طرف هاي مقابل گفت: اين اتفاق نظر وجود دارد که در حاشيه مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورک با توجه به فرصت خوبي که در اختيار طرفين است ديداري در سطح وزرا داشته باشيم.معاون وزير امور خارجه درباره احتمال امضاي توافق جامع در نيويورک گفت: من چنين فکري نمي کنم. موضوعات مورد مذاکره بسيار مفصل و پيچيده هستند و بر فرض هم چنين توافقي حاصل شود در خصوص جزئيات بايد بحث هايي صورت بگيرد و به نگارش متن مکتوب در خصوص نحوه اجراي آنها بپردازيم. با اين همه نمي توان شانس رسيدن به توافق را تا زمان مجمع عمومي رد کرد. اما فکر مي کنم با توجه به روال مذاکرات ما حتي در صورت پيشرفت هاي قابل توجه باز هم تا آخر 4 ماه به فرصت زماني نياز داريم.به گزارش سايت فرارو عراقچي همچنين در مصاحبه با هفته نامه تجارت فردا گفته است که اگر ايران تا ماه آذر به توافق جامع با گروه ۱+۵ نرسد، شانس ادامه مذاکرات بسيار اندک مي شود اما در عين حال درباره رسيدن به توافق نهايي، ابراز خوشبيني کرده است.

به خاطر حجم بي اعتمادي ها مذاکره غيرهسته اي با آمريکا بعيد است

عراقچي در پايان تاکيد دارد که حجم بي اعتمادي هاي ايران به سياست هاي آمريکا به اندازه اي است که همکاري هاي وسيع تر ميان دو کشور در حوزه هاي غير هسته اي بعيد به نظر مي رسد. در همين حال يک عضو تيم هسته اي ايران که خواست نامش افشا نشود، در گفت و گو با خبرنگار سياسي پايگاه خبري «انتخاب» اظهارکرد: مسئله بازداشت خبرنگار واشنگتن پست موضوع مذاکرات يک روزه هسته اي در ژنو نبود و ما کاملا آن را رد مي کنيم. وي اضافه کرد: معمولا در حاشيه مذاکرات طرفين، گپ و گفت هاي غيررسمي بين افراد وجود دارد که اين گونه مسائل ممکن است در آنجا مورد اشاره قرار بگيرد. پيشتر روزنامه الراي کويت مدعي شده بود که در مذاکرات هسته اي موضوعات غير هسته اي مانند عراق، سوريه، لبنان و حتي بازداشت خبرنگار واشنگتن پست در تهران نيز مطرح شده است.