یکی از نکاتی که به تداوم هژمونی اقتصادی آمریکا در جهان معاصر کمک کرده پدیده‌ی «پترودلار» یا «دلارنفتی» است که به معنای مزایای اقتصادی‌ست که آمریکا از این‌که معاملات نفت جهان با «دلار» انجام می‌شود و در نتیجه‌ تقاضای ویژه‌ای برای دلار در بازارهای مالی جهان ایجاد می‌شود می‌برد.

در مقاله‌ی زیر نویسنده از آغاز جنگ سرد جدیدی خبر می‌دهد که در حوزه‌های مختف شروع شده، از جمله در حوزه‌ی به چالش کشیده شدن «پترودلار». او از قرارداد گاز بین روسیه و چین نام می‌برد که ارزش آن به ۴۰۰ میلیارد دلار برآورده شده است که به اعتقاد نویسنده‌ قطعا با «دلار» رد و بدل نخواهد شد و این طلیعه‌ی مرگ «پترودلار» خواهد بود. نویسنده اما خبر مهم‌تر را بیانات رئیس‌جمهور چین می‌داند که «وقت آن رسیده که مدل امنیتی جدیدی برای همه‌ی آسیا ایجاد شود که به آن «سازمان ملل جدید» (new UN) هم گفته می‌شود و شامل چین، روسیه و ایران خواهد بود اما در آن از آمریکا و کشورهای اتحادیه‌ی اروپا (EU-28) خبری نخواهد بود.

نظر شخصی من این است که روند آغاز جنگ سرد جدید بین غرب (آمریکا و اروپا) و اوراسیا (چین روسیه و ...) به سال‌های قبل باز می‌گردد و تحولات سوریه و به ویژه اوکراین را هم می‌توان در آن چارچوب دید. روی‌کرد آمریکا در قبال ایران چه خواهد بود؟ آیا صلاح می‌دانند ایران به اردوگاه چین و روسیه کشیده شود؟
http://www.forbes.com/sites/energysource/2014/05/29/the-colder-war-and-the-end-of-the-petrodollar/