به گزارش پارس به نقل از تسنیم در اولین روز از نشست سالانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور که در دانشگاه مازندران در حال برگزاری است، امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش در جمع دانشجویان حضور یافت و سخنرانی کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در رابطه با اهمیت دریا وقدرت دریایی گفت: دو سوم کره زمین را آب فرا گرفته وخشکی‌های زمین در آن محصور هستند که 44 کشور در این محدوده قرار دارند و و به آب دسترسی ندارند.

وی ادامه داد: 90 درصد تجارت جهانی از طریق حمل و نقل دریاست که سه اقیانوس بزرگ آن را هند و اطلس و آرام تشکیل می‌دهند. جمهوری اسلامی ایران از شمال و جنوب در مجاورت دریا قرار دارد. گستردگی و پیوستگی بدنه‌های آب در کره زمین پیوستگی متحرکی ایجاد کرده است که از طریق 9 گذرگاه راهبردی به هم متصل می‌شوند.

سیاری با اشاره به حضور 4 گذرگاه راهبردی در منطقه جمهوری اسلامی ایران گفت: کانال سوئز، تنگه هرمز، تنگه باب المندب و کانال مالاکا گذرگاه‌هایی هستند که در شمال اقیانوس هند واقع شده‌اند و دروازه‌های ارتباط دریایی اقیانوس هند را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: استفاده از دریا ابعاد مختلفی دارد که میزان بهره‌مندی از آن به عواملی چون جغرافیا، سیاست دولتمردان، ویژگی‌های مردم و ... بستگی دارد. به عنوان مثال بندر چابهار از پرسودترین بنادر جهان است به دلیل سیاست گذاری نادرست بهره کافی را نمی‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه تصریح کرد: ایران دارای سه حوزه مهم ژئو پلتیک دریایی است تصمیمات آن برمبنای شناخت حوزه مورد نظر صورت می‌گیرد. اقیانوس هند، خلیج فارس و دریای خزر این سه حوزه هستند.

وی در مورد دریاچه خزر گفت: بزرگترین دریاچه است به همین دلیل دریا نیز می گویند.

سیاری در مورد پایگاه نیروی دریایی تصریح کرد: ما تا سال ،87 خلیج فارس، تنگه هرمز و مقداری دریای عمان را داشتیم اما در حال حاضر با نگاه عمیق مقام معظم رهبری و توسعه دریا محور این اتفاق افتاده است و نگاه 10 درجه بالاتر از خط استوا آمده است.

وی در حوزه فناوری نیروی دریایی و آن چه می‌ تواند مورد توجه دانشجویان باشد، افزود: فناوری مخابرات، فناوری مواد، فناوری محیط، فرآیندهای نوآورانه، فناوری قدرت، اتوماسیون، حس گرهاها، فناوری فولاد و .. که در این حوزه ها مجموعه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از دانشجویان در خواست یاری و همکاری دارد.

دریادار سیاری با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری ویژگی‌های نیروی دریایی را دفاعی، سیاسی، علمی، بین المللی، اقتصادی، راهبردی و آبادسازی بر‌شمرد.

فرمانده ارتش جمهوری اسلامی با تأکید بر ایجاد امنیت دریایی گفت: نیروی دریایی از تنگه هرمز فراتر رفته است و به باب المندب رسیده است، ما به همه اعلام کرده‌ایم که کشور ایران به تنهایی قادر است امنیت  تنگه هرمز، شمال دریای عمان و شمال اقیانوس هند را تأمین کند و برای برقراری امنیت نیازی به کشور دیگری از منطقه ندارد.

وی در پاسخ به سؤل دیگری مبنی بر وضعیت مرحله ساخت ناو هواپیمابر اظهار داشت: به الحمدالله با تکیه بر علم شما می‌توانیم به ساخت آن هم برسیم. ما این توانمندی  را از نظر علمی و دانشی داریم. ناوشکن جمهوری اسلامی ایران را ساختیم. در جلسه‌ای با فرماندهی نیروی دریایی هند داشتیم، می‌گفت ناوشکن شما راه می‌رود؟ ماکت است؟ مگر می‌شود؟ گفتم ناوشکن‌های شما در خلیج دریای سرخ هستند؟ تا یک ماه دیگر حضور دارد؟ ناوشکن ما 80 روز در خلیج دریای سرخ بود.

سیاری گفت: در مورد ناوهواپیمابر هر زمان کشور تصمیم بگیرد و مقامات در نظرشان باشد، ساخت، مقدور است.

در پایان نیز، از فرمانده نیروی دریایی ارتش برای حضور در جمع دانشجویی تشکر و لوح تقدیری به رسم یاد بود به وی اهدا شد.