پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- معاون اجتماعی ناجا گفت: شهروندان اهل سنت ایران، بویژه مرزنشینان غیور، برای از میان  راندن هر تحرک و اقدامی که نشانی از تکفیرگری و اختلاف‌افکنی و نژادگرایانه داشته باشد آمادگی کامل دارند.

دکتر سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» با اشاره به نظرسنجی انجام شده در میان اهل سنت عنوان کرد: اخیراً از سوی چند مؤسسه مستقل در مناطق و استان‌های اهل سنت کشور به سامان رسیده است. آن نظرسنجی‌ها نشان داده‌اند که در عمق و سطح انزجار اهل سنت ایران با هر کنش و حرکت و اقدام تکفیری، تعصب آلود، جاهلانه و تحجرآمیز، تفاوتی با  سایر اقشار ایرانی ندارد.

وی افزود: نکته دومی که از این نظرسنجی ها توسط این موسسات ارایه شده نشان می دهد آمادگی شهروندان اهل سنت ایران، بویژه مرزنشینان غیور، برای از میان  راندن هر تحرک و اقدامی که نشانی از تکفیرگری و اختلاف‌افکنی و نژادگرایانه داشته باشد آمادگی کامل دارند.

منتظرالمهدی با اشاره به اظهارات نخبگان وعلمای اهل تسنن گفت: مخالفت‌ورزی و بیزارجویی شهروندان اهل سنت کشورمان از فرصت‌افکنی‌ها و قتل و غارتگری‌های گروه‌های تکفیری و داعش در سطح علما، نخبگان و گروه‌ها و انجمن‌های مناطق و استان‌هایی همچون کردستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، بوشهر، مناطق ساحلی و نظایر آن محدود نمانده است بلکه یکایک ساکنان آن مناطق، اعم از زن و مرد و بزرگ و کوچک، در مخالفت و انزجار از تکفیری‌ها با علما و نخبگان  و صاحبان فکر و اندیشه، هم رأی و هم نظرند.

وی با اشاره به اطلاعات دقیق جمهوری اسلامی از گروههای تکفیری و تروریستی گفت: از شواهد و قرائن فراوان چنین پیداست که داعش و سایر گروه‌های تکفیری و تروریستی از «در کنارهم قرارگرفتن» شماری از افراد معلوم الحال پدید آمده‌اند که از کشورهای مختلف، بویژه اروپا و امریکا رو به سوی سوریه و عراق نهاده‌اند و آن دو کشور را به مکانی برای «عقده‌گشایی» و «رعب‌آفرینی» خود تبدیل نموده‌اند.

معاون اجتماعی نيروي انتظامي در پاسخ به این سوال که آیا از ایران که گروه یا فردی با عنوان اهل تسنن به این گروههای تروریستی پیوسته است یا نه؟ گفت: براساس شواهد و گزارشات متقن در میان آن گروه‌های تروریستی حتی یک شهروند  اهل سنت  کشورمان، اعم از کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و... حضور ندارد. این در حالی است که در سالیان اخیر رسانه‌های  وابسته به تکفیری‌ها با بهره‌گیری روزافزون از عملیات روانی کوشیده‌اند تا جوانان اهل سنت کشورمان را مجاب سازند تا به آنان بپیوندند و به رخ هموطنان مؤمن خویش تیغ بکشند.

وی افزود: علما، اندیشمندان، گروه‌‌ها و دسته‌های مختلف اهل سنت کشورمان، بویژه آنهایی که از دیرباز در نواحی و استان‌های مرزی سکنی گزیده‌اند، در بیانیه‌ها و تجمعات مختلف، بالاخص در مساجد، حوزه‌ها و مراکز علمی و مذهبی، نفرت و انزجار خود را از گروه نوظهور و خود خوانده داعش ابراز داشته‌اند.

منتظرالمهدی اضافه کرد: این هموطنان شریف و دیندار و میهن دوست کشورمان به صرافت و نه با کنایه و به صورت تلویحی، و با بیان و کلامی سلیس و آشکار، اذعان داشته‌اند که در عقاید، باورها و طرز تلقی‌شان از اصول و مفاهیم جهانشمول اسلام عزیز با گروه‌هایی همچون داعش و تکفیری‌ها فرسنگ‌ها فاصله دارند، مشی و رویکرد آنها را انحرافی می‌دانند و اقدامات تروریستی آنها را بر نمی‌تابند.

وی با تبیین انزجار بجا و خصومت بموقع شهروندان اهل سنت کشورمان از داعش و سایر تکفیری‌ها گفت: مطمئناً همه ما براساس مشاهدات، مطالعات و تعاملات  مستمری که با شهروندان عزیز سنی مذهب، اعم از شافعی‌ها در غرب و جنوب و شمال و حنفی‌ها  در شرق کشورمان داشته‌ایم  بر این واقعیت اذعان داریم که اهل سنت ایران همانند سایر برادران و خواهران خود دل در گرو ایران عزیزمان دارند و برای حفاظت و حراست از مرزهای این سرزمین کهن از بذل جان خویش نیز دریغ نمی‌ورزند.

وی افزود: اشتراکات فکری، اعتقادی، رفتاری و سبک زندگی آنان با سایر ایرانیان آنقدر زیاد است که هیچ عاملی قادر به ایجاد گسست و شکاف میان آنان نیست. به بیان دیگر، ماهیت «انسجام» ایرانیان سنی و شیعه به‌گونه‌ای است که عواملی همچون داعش یا هر گروه و جماعت بیرونی، نه تنها آن را از هم جدا نمی‌کند بلکه ژرفا و عمق آن را افزون‌تر می‌سازد.

معاون اجتماعی نيروي انتظامي خاطرنشان ساخت: شهروندان اهل سنت ایران و همه آزادمردان و آزادزنان اهل سنت دنیا، مواضع و کنش‌های خود را در چارچوب رهنمودهای خردمندانه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی تنظیم  می‌‌کنند. چه آنان عمیقاً باور دارند که ندای راستین و وحدت و آزادگی و اخوت را تنها باید از زبان آن فرزانه بزرگ شنید و به گوش جان سپرد.

منتظرالمهدی تاکید کرد: مرزنشینان این دیار، اعم از سنی و شیعه همواره مترصد آنند که دشمنی، با هر عنوان و برچسب و بهانه‌ای، در مقابل خود بیایند تا به تمرین و تکرار روحیه و خوی سلحشوری و غیرتمندی و جرأت‌ورزی خود بپردازند و با مغلوب خود ساختن متخاصم نادان، آمادگی متهورانه خود را دوچندان سازند.