یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در شرق اوکراین به نحوه فعالیت نهادهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا برای جمع‌آوری اطلاعات در خصوص این حادثه و سایر مسائل مهم بین‌المللی از طریق شبکه‌های اجتماعی پرداخته است.


به گزارش پارس، تسنیم به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: ژنرال مایکل فلین رئیس آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا تاکید کرد: اولین نشانه از اینکه چه کسی این هواپیما را هدف قرار داده و چه چیزی و چه زمانی و در چه مکانی این هواپیما را هدف قرار داده در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است. این مساله به معنای واقعی کلمه در طول چند دقیقه بوده است.

بر اساس این گزارش مایکل فلین و سایر مقام‌های آمریکایی به این مساله اشاره کرده‌اند که در ۱۸ ماه گذشته آمریکا سرمایه‌گذاری سنگینی برای راه‌های جمع آوری اطلاعات و نظارت بر فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی به خصوص فیس‌بوک و توییتر صرف کرده است.

مقام‌های آمریکایی بر این باورند که این مساله می‌تواند انقلابی در جمع آوری اطلاعات به صورت «منبع باز» باشد شیوه‌ای که در آن بر دستیابی و پیدا کردن اطلاعات از منابع قابل دسترس عموم مردم تمرکز دارد.

مقام‌های رسمی اعلام کردند: رایانه‌های دولتی آمریکا می‌توانند اطلاعات و داده‌های شبکه‌های اجتماعی را جمع‌آوری کرده و حجم وسیعی از این اطلاعات را که در اختیار عموم مردم بوده است به صورت اجمالی مورد بررسی قرار دهند.

فعالیت‌های اطلاعاتی نهادهای جاسوسی آمریکا موجب انتقادات شدیدی از سوی فعالان حقوقی شده است. فعالیت‌های آژانس امنیت ملی آمریکا در ضبط مکالمات تلفنی و سایر اطلاعات شهروندان با انتقادات وسیعی روبرو شده است.

البته مقام‌های آمریکایی نسبت به قابل اعتماد بودن و دقت اطلاعات ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی تردید دارند. یک مقام ارشد آمریکایی در این باره تاکید کرد: قابلیت اطمینان و دقت چالش اصلی شبکه‌های اجتماعی است. شبکه‌های اجتماعی ابزارهایی هستند که توسط جامعه اطلاعاتی و نظارتی برای دسترسی به پست‌ها و کامنت‌های خارجی ایجاد شده است. فلین گفت: این مساله به آمریکا اجازه داده است تا استقلال طلبان اوکراینی را بلافاصله پس از سقوط هواپیمای مسافربری مالزیایی در شرق اوکراین مسئول اصلی این حادثه معرفی کند.

فلین افزود: شبکه‌های اجتماعی اطلاعاتی همچنین به نهادهای جاسوسی و اطلاعاتی کمک زیادی کرده است تا بحران غزه را زیر نظر بگیرند و گروه‌های تروریستی را رهگیری کنند.

فلین تاکید کرد: نسل جدید ابزارها به نهادهای جاسوسی این اجازه را می‌دهد تا روندها و نشانه‌های هشدار دهنده که امنیت ملی آمریکا را تهدید می‌کند دنبال و جستجو کنند. شبکه‌های اجتماعی در واقع شکل و فرم جدیدی از سیگنال‌های اطلاعاتی است.

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا همچنین ابزاری را توسعه و طراحی کرده است که بر اساس آن شبکه‌های اجتماعی را برای تصاویر چهره اشخاص اسکن کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد.