پايگاه خبري تحليلي «پارس»- حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورا عالی انقلاب فرهنگی در سخنرانی پیش از خطبه‌‌های نماز جمعه امروز تهران در خصوص بازار اسلامی و اقتصاد مقاومتی سخنرانی کرد. رحیم‌پور ازغدی در اين سخنراني اظهار داشت: اگر اذن داده شود با یک حمله، رژیم صهیونیستی را نابود می‌کنیم...‫پیام فرمانده سپاه قدس که گفتند شهادت در راه قدس آرزوی ماست، اسرائیلی ها را ترسانده است‬

پايگاه خبري تحليلي «پارس» به نقل از نسیم، مهمترین محورهای سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان پیش از نماز جمعه این هفته تهران بدین شرح است:

- ‫اگر قدرت طلبان فاسد و حاکمان دست نشانده در جهان اسلام نبودند اسرائیل 60 سال که هیچ 6 ماه هم نمی توانست ادامه حیات دهد‬.

- ‫پرز اعتراف کرد که این اولین جنگی است که اسرائیل حمایت همه جانیه همه کشورهای عربی برعلیه فلسطینایان را دارد‬.

- ‫خبرهایی می رسد که کل خرج جنگ علیه غزه را عربستان و امارات می دهد‬.

-  همه می دانند اگر کمک های جمهوری اسلامی و حزب الله نبود حماس و جهاد اسلامی نمی‌توانستند در جنگ‌های گذشته و این جنگ این مقدار مقاومت کنند و این موردی است که توسط فرماندهان و مسئولان حماس و جهان اسلامی نیز به آن اذعان شده است‬.

- ‫پیام فرمانده سپاه قدس که گفتند شهادت در راه قدس آرزوی ماست، اسرائیلی ها را ترسانده است‬.

-  جواب صهیونیستی ها این است که باید کرانه باختری نیز مسلح شود و هر کس بایک سطل آب جرثموه فساد اسرائیل را پاک کنند‬.

- اتفاق خوبی که امروز در غزه روی داده است این است که همه غرب و اسرائیلی ها حتی نتوانستند 300 متر در فلسطین در برابر این گروهای مقاومت پیشروی کنند اتفاق دیگر رو شدن دست وهابی های تکفیری در جریان غزه بود.

- شعور تکفیری های داعشی از اسلام در حد ختنه دختران کردن است.

- مقاومت ها نشان داد که اسرائیل ها به راحتی نابود شدنی هستند و اگر اذن داده شود با یک حمله اسرائیل نابود خواهد شد.

- قرار نیست اخلاق و موعظه جای رقابت در بازار اسلامی را بگیرد؛ کسی نگفته در بازار اسلامی سود و رقابت منتفی است.

- ‫بازار اسلامی در اقتصاد اسلامی عقلانی و تجربی است و حتی عنصر رقابت و سود سالم در آن وجود دارد‬.

- ‫قرار نیست اخلاق و موعظه جای رقابت در بازار اسلامی را بگیرد‬؛ ‫کسی نگفته در بازار اسلامی سود و رقابت منتفی است‬.

‫- بازار اسلامی اولا عقلانی است که صدها روایت درباره آن وجود دارد و ثانیاً تجربی است اما به عقلانی و تجربی بودن اکتفا نمی کند و اخلاق و حقوق محوری و خدامحوری در آن وجود دارد‬.

- ‫هرجایی که گذاره ای توسط یک نظریه پرداز نامسلمان داده شود که این نظریه مطابق اسلام باشد این گذاره اسلامی است هرچند نظریه پرداز آن نامسلمان باشد؛ البته می شود گذاره‌ای توسط مسلمانی داده شود در بازار اسلامی که اسلامی نباشد همانگونه که اکنون نیز در بانک ها شاهد هستیم‬.

- گفته شده برخی از این اتفاقات غیراسلامی که در نظام بانکی و غیره روی می دهد از سر اضطرار است که البته من خیلی از آنها را قبول ندارم‬.

- ما هر هفته در نماز جمعه هایمان باید کسانی بیایند در مورد تئوری های بازار اسلامی بیایند به سوالات مردم و مسائل محدثه پاسخ دهند‬.

- ‫20 سال پیش رهبری بحث انضباط کاری را مطرح کردند؛ کجاست بازخورد و قوانین آن؟‬

- تا وقتی که اقتصاد عقلانی و علمی و اعداد و ریاضی است اسلامی است هرچند که توسط یک نامسلمان گفته شود اما از جایی که درباره مکتب مادی بحث می شود و درباره روش های مشروع و غیرمشروع بحث می شود اختلاف بازار اسلامی و غیراسلامی شروع می شود‬.

-  ما می گوئیم در تعریف انسان اقتصادی فرد می تواند اسلامی و غیراسلامی باشد؛ اقتصاد اسلامی همان اقتصاد علمی و تجربی است به علاوه اخلاق و عدالت‬.

- امیرالمومنین فرمودند هر نوع تجارتی که کمک کند فاصله تولید کننده و مصرف کننده را پر کند که کالا با قیمت عادلانه به دست مصرف کنند برسد عین عبادت است.

- فقه برای حل مشکلات عملی جامعه است؛ ما اکنون نیاز داریم فقه مالیات و واردات و صادرات داشته باشیم همانگونه که این کرسی ها در حقوق و اقتصاد ما باید ایجاد شده باشد.

- بازار اسلامی یعنی کل سبک زندگی ما در جامعه که به همین دلیل باید مدیران و طلاب ما درباره آن پاسخگو باشند.


- از نظر ائمه آن تجارتی که از نظر آنها اسلامی است، تجارتی است که هم تولید کننده را رشد دهد و هم مصرف کننده را بی نیاز کند؛ خصلت دیگر در بازار اسلامی این است که کار فقط برای رفع نیاز اقتصادی نیست.

- بازار و مردمی که از کار فرار می کنند از نظر اهل بیت مسلمانانه زندگی نمی کنند.

- کسی که کار نکند از نظر امام صادق دیگر قدرت انجام آن کار را از دست می دهد و همچنین اعتبار خود را از دست می دهد و همچنین دیگری کاری به فرد سپرده نمی شود پس تا توانایی وجود دارد نباید از گردنه کار خود را حذف کرد.

-  روایاتی هست که می گویند اگر شرع و پیامبر نبود و بشر از عقل درست استفاده می کرد بشر می فهمید آن چیزی که شرع حرام کرده است واقعا به ضرر انسان است.

- امام رضا فرمودند تصور نکنید آن چیزی که در بازار اسلامی برای شما حرام شده به نفع شما بوده است، هرجایی که حرام شده مانند سیم خارداری است که کنار پرتگاه کشیده است آن طرف دیگر منافعی نیست که از شما گرفته شده باشد.

- وقتی مفت خوری و مال مردم خوری رایج شد دیگر صنعت و کار سالم ترک می شود و مردم وقتی که می بینند سود مبتنی برکار نیست روش صحیح را ترک می کنند.