به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: امروز دیگر کسی حرف از غنی‌سازی در ایران نمی‌زند. اختلافات بر سر اصل موضوع نیست. اصل موضوع پذیرفته شده و غنی‌سازی در ایران انجام خواهد شد اما راجع به میزان و تعداد هنوز بحث وجود دارد.

وی افزود: اهل بازی مذاکراتی نیستیم. بیش از حقوق‌مان نمی‌خواهیم و از حقوق‌مان هم کوتاه نمی‌آییم.

ظریف گفت: زمینه برای گفت‌وگو فراهم شده است. طرف مقابل در برابر فشارهای سیاسی داخلی خود برای پذیرش حرف‌های منطقی ما مشکلاتی دارد.

وی درباره علت نرسیدن به توافق در وین 5 گفت: توافق دو طرف دارد و هر دو طرف باید برای آن آمادگی داشته باشند. ما با هدف رسیدن به توافق به مذاکرات رفتیم اما این کار برای طرف مقابل که شش کشور هستند، سخت‌تر است.

ظریف ادامه داد: اقداماتی که در دوره شش ماه گذشته انجام می‌شد، در چهار ماه آینده هم ادامه می‌یابد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این که آن‌طور که گفته می‌شود اصلی‌ترین اختلافات بر سر میزان غنی‌سازی است، تأکید کرد: غنی‌سازی ما برنامه سمبولیک نیست بلکه صنعتی است. اتفاقا غنی‌سازی که هدف واقعی نداشته باشد، نگران‌کننده است.

وی با بیان این که درباره موارد دیگری نیز اختلافات اساسی وجود دارد، اضافه کرد: اعضای 1+5 باید به این درک برسند که فرصت استثنایی از طریق انتخابات و با اراده مردم در ایران به وجود آمده است که باید از آن استفاده کنند. ایران توانمندی بالایی دارد و باید از این توانمندی استفاده شود.

وی همچنین به دلواپسان توصیه کرد که اجازه دهند تیم مذاکره‌کننده در فضایی آرام مذاکرات را دنبال کند و یقین داشته باشند که هیچ کس در این کشور از حقوق مردم کوتاه نمی‌آید.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت، در چهار ماه آینده مذاکراتی را به صورت دوجانبه یا چندجانبه خواهیم داشت. دور بعدی مذاکرات در اوایل سپتامبر خواهد بود اما درباره مکان آن هنوز به تصمیمی نرسیده‌ایم.