پايگاه خبري تحليلي «پارس»- سعیده کدخدایی-  رصد، از آغاز بحران عراق در سال ۲۰۰۳، نواحی شمالی و شرقی این کشور به جهت دوری از مرکز، به کانون اصلی مخالفان و گروه های رادیکالیستی اپوزوسیون تبدیل شده است. از این رو دولت عراق سیطره کامل بر این نواحی حاشیه ای ندارد و این زمینه اصلی تجمع مخالفان در این نواحی است. حتی برخی اذعان ‌دارند که علت سقوط شهر موصل، حاصل تبانی مسئولان لشکری با داعش بوده است. حتی صحبت از طارق الهاشمی، مهمترین مخالف فراری نوری مالکی می‌باشد که با حمایت های ترکیه و غرب توانسته سازماندهی در میان تروریست ها در منطقه ایجاد کند. به هر شکل، پیش بینی می‌شود تحرک و جنایات این گروه تروریستی (داعش)، که از سوریه به عراق سرازیر شده اند، خیلی طولانی مدت نبود و عراق مدفن این گروه خواهد شد. لذا چند علت بر آن مترتب است که ذکر می‌شود.

۱- همگرایی شیعه و سنی علیه داعش
حمله داعش به موصل، باعث شده که صفوف داخلی عراق که در سال های اخیر دستخوش پراکندگی و تفرق شده بود را به هم نزدیک کند. آیت الله سیستانی، رهبر شیعیان عراق، با دعوت به همبستگی و انسجام مردم، سعی در تحکیم و مواجهه مقتدرانه مردم با تروریست ها دارد. ضمن این که مقتدی صدر و عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی، تلاش های فراوانی برای دفع بحران عراق انجام دادند. تماس هایی که آن ها با شخصیت های شیعه و سنی داشته و تلاش برای حفظ موضع یک پارچه برای حفظ میهن، نشان از همگرایی بالای گروه ها و طوایف عراق برای رفع ناآرامی های این کشور دارد.

۲- بسیج و مواجهه مردمی علیه تروریست ها
اعلام حالت فوق العاده در عراق باعث شده تا مردم با بسیج کلیه امکانات وارد عمل شده و رویکرد جدی تری را در برخورد با تروریست ها داشته باشد. چرا که با اعلام این وضعیت، بسیاری از مردم عراق برای مقابله با تروریست ها ثبت نام کرده اند و بسیج مردمی در بالاترین سطح خود شکل گرفته است. همچنین پاسخ مثبت مردم به درخواست های مسئولان عراقی نشان از آن دارد که بحران حضور تکفیری ها، تأثیرات مثبتی در همگرایی مردم و پیوستن به صفوف مشترک کارزار دارد، تا جایی که ارتش عراق اعلام کرد که حاضر است به هر فردی که بخواهد با تروریسم مبارزه نماید سلاح بدهد و پس از آن، تعداد زیادی از جوانان شیعه و سنی برای عضویت در گروه های شبه نظامی تحت ارتش به وزارت دفاع مراجعه کردند.

۳- حمایت قاطع محور مقاومت از مالکی
حمایت محور مقاومت از نوری مالکی، پشتوانه مهمی برای وی محسوب می‌شود. به طور قطع، کشورهای حامی مقاومت در کنار بغداد خواهند بود. باوجود این که ایران از دولت و ارتش عراق برای پاکسازی تروریست ها حمایت می‌کند؛ اما این به معنی حضور نظامی در این کشور نیست. چرا که حمایت معنوی ایران، سوریه و حزب الله لبنان از مالکی، و مواجهه مقتدرانه ارتش عراق، باعث دفع تروریست ها از این کشور خواهد شد.

به هر صورت، عواملی که برشمرده شد، به عنوان مهمترین پیش شرط برای دفع و سرکوب داعش کفایت می‌کند و به طور قطع با فشارهای همه جانبه و فزاینده عراق بر روی این گروهک، عراق تبدیل به مدفن داعش خواهد شد.