به گزارش پارس، روزنامه جمهوري اسلامي در سرمقاله خود نوشت:

جلال طالباني، رئيس‌جمهور عراق،‌ كه بعد از يكسال و هفت ماه معالجه در آلمان در اولين روز هفته جاري به كشور خود برگشته، چند روز قبل از بازگشت درباره آينده كردستان عراق در مصاحبه‌اي با خبرگزاري رسمي كويت، جدائي طلبي براي كردستان را اقدامي نادرست دانست و گفت: "كردهاي عاقل و بالغ خواهان جدائي يا استقلال كردستان نيستند چون اين امري غيرممكن است." وي كه اولين رئيس‌جمهور عراق جديد است و دوران رياست وي بر جمهوري عراق درحال به پايان رسيدن مي‌باشد در توضيح نظر خود درباره نادرست بودن تجزيه‌طلبي در كردستان گفت: "من رئيس يك حزب هستم و شعارم از روز اول "حق تعيين سرنوشت" بوده اما هنگامي كه به قانون اساسي رأي داديم به اين معناست كه ما تصميم گرفتيم سرنوشتمان به صورت فدرالي تعيين شود. نود و پنج درصد كردها به قانون اساسي عراق رأي مثبت داده‌اند كه بر نظام فدرال با تبعيت از دولت مركزي تأكيد كرده است."

طالباني، كه دوران سخت مبارزه با صدام و حزب بعث را پشت سرگذاشته و تجربيات زيادي از تعامل با كشورهاي همسايه دارد و علاوه بر اينها فراز و نشيب‌هاي يك دوره رياست جمهوري بر عراق در يكي از دشوارترين مقاطع تاريخ اين كشور را در ذهن و پرونده خود به ثبت رسانده، با تكيه بر همين تجربيات و تعاملات و يافته‌هاي ملموس، با صداقت و صراحت در همين مصاحبه مي‌گويد: "همواره اين مثال را براي دو طرف مي‌زنم كه اگر استقلال منطقه كردستان اعلام شود، حتي اگر تركيه و ايران و عراق عليه آن وارد جنگ نشوند و تنها به بستن مرزها اكتفا كنند، آن وقت اين دولت چه خواهد كرد؟ به سادگي بايد گفت خفه مي‌شويم، چون هيچيك از نيازها و ضروريات اقتصادي و ساختارهاي زيربنائي در اين منطقه موجود نيست."

هر چند همين اشاره براي درك صحيح موقعيت كردستان و نامعقول بودن شعارهاي تجزيه‌طلبي آقاي بارزاني كافي است، ولي قبل از آنكه به تشريح انحرافي بودن اين شعارها بپردازيم خوب است بخش ديگري از استدلال متين و محكم جلال طالباني درباره بي‌نياز بودن كردستان عراق به تلاش براي جدا شدن از عراق را نيز ملاحظه كنيم. آقاي طالباني در ادامه مصاحبه با خبرگزاري كويت گفته است: "ما هم اكنون از نظام دموكراتيك و حقوق و آزادي‌هاي گسترده بهره مي‌بريم. اين، تحولي بزرگ در كردستان است. اوضاع معيشتي بسيار خوب است و ساخت و سازها با گستردگي درحال انجام است، سرمايه‌گذارها از زمان سقوط صدام كه محدود به 5 نفر بودند اكنون به 2900 نفر رسيده‌اند كه اين به معناي افزايش ثروت و درآمد است. زماني در كردستان فقط يك دانشگاه وجود داشت اما اكنون حدود 20 دانشگاه داريم و اين واقعيت براي هر كرد عاقلي كه خواهان سعادت وطن خود باشد كافي است كه نسبت به شعارهاي جدائي‌طلبي احساس بي‌نيازي كند".

درباره سخنان احساسي مسعود بارزاني رئيس اقليم كردستان عراق كه همزمان با شورش داعش در استان‌هاي شمال غربي عراق شعارهاي جدائي‌طلبي سر داد، چند نكته قابل توجه وجود دارد.

اول آنكه خود كردهاي عراق درباره جدائي‌طلبي اختلاف نظر دارند. سخنان آقاي جلال طالباني كه هفته گذشته و در آستانه بازگشت به عراق گفته، نشان مي‌دهد اين موضوع در بالاترين سطوح سياسي كردستان عراق مخالفان جدي دارد و براي سخنان آقاي بارزاني مي‌توان فقط در حد يك شعار بي‌پشتوانه حساب باز كرد. به عبارت روشن‌تر، از نظر شاخص‌ترين فرد سياسي كردستان عراق، كردهاي عاقل و برخوردار از بلوغ فكري و سياسي حاضر نيستند از جدائي و تجزيه عراق سخن بگويند.

دوم آنكه تجزيه عراق،‌ مخالفان زيادي در منطقه دارد كه همسايگان عراق از جمله آنها هستند. با وجود چنين مخالفان بزرگي، كه جمهوري اسلامي ايران يكي از آنهاست، جدائي‌طلبان چگونه مي‌خواهند اهداف خود را محقق سازند؟ آيا سرنوشتي غير از همان كه آقاي طالباني گفت (به سادگي بايد گفت خفه مي‌شويم) در انتظارشان خواهد بود؟!

سوم آنكه در نقشه‌هاي امثال مسعود بارزاني، ادعاهاي ارضي مضحكي نيز نسبت به بعضي كشورهاي همسايه از جمله ايران وجود دارد. آن خفگي مورد اشاره آقاي طالباني مربوط به شرايطي است كه همسايگان فقط مرزهايشان با كردستان عراق را ببندند، اما اگر شاهد ادعاهاي ارضي باشند قطعاً اتفاقات ديگري خواهد افتاد. در آن صورت جدائي طلبان بايد بدانند سرنوشتي بالاتر از خفگي در انتظارشان خواهد بود.

و چهارم آنكه حتي قدرت‌هاي غربي نيز آنگونه كه در ظاهر اعلام مي‌كنند با تجزيه عراق موافق نيستند. اگر جان كري وزير امور خارجه آمريكا در سفر اخيرش به عراق و ديداري كه با بارزاني داشته در خفا چيزي غير از آنچه آشكارا اعلام كرده به مسئولين اقليم كردستان عراق گفته، حضرات نبايد به آن دل خوش كنند. فعل و انفعالات عوامل رژيم صهيونيستي هم نبايد مايه دلگرمي جدائي‌طلبان شود. آنها همه خواهان ناآرامي و جنگ و جدال در منطقه هستند تا بتوانند نان خود را در آن تنور داغ بپزند و ماهي مقصود خود را از آبي كه گل آلود مي‌شود بگيرند. سلاح بفروشند، قيمومت كنند، ثروت‌هاي منطقه را چپاول نمايند و سيادت خود را بر منطقه حفظ كنند. عقلاي كردستان عراق هرگز فريب اين سوداگران بين‌المللي را نخواهند خورد و با آتش تجزيه‌طلبي بازي نخواهند كرد.