به گزارش پارس، سید رمضان شجاعی کیاسری عضو شورای نظارت بر صداوسیما در گفتگو با مهر درباره تبلیغات و شرکت‌های تبلیغاتی که در ساعات افطار و ایام ماه رمضان به تبلیغ کالای خود می‌پردازند، گفت: قطعا خود صداوسیما به پخش انبوهی از آگهی‌ها تمایلی ندارد اما این کار را انجام می‌دهد چون دو سوم از بودجه این سازمان با آگهی‌ها و تبلیغات بازرگانی پیوند خورده است.

وی ادامه داد: تنها یک سوم از هزینه‌های سازمان از طریق دولت برآورد می‌شود و این سازمان مجبور است به نحوی هزینه‌هایش را اداره کند. شاید یک راه حل این باشد که به دلیل اینکه سازمان صداوسیما یک رسانه ملی است نوعی نگاه فراقوه‌ای به آن بشود و اعتباری برای آن از طرف قوا تامین شود تا برای تامین هزینه‌های خود مجبور به آنتن فروشی نباشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه تصویب شده برای سازمان صداوسیما عنوان کرد: کل تغییراتی که مجلس می‌تواند در لایحه بودجه صداوسیما وارد کند در نهایت 5 درصد است و خود دولت باید در این زمینه پیشنهادهایی را برای اصلاح بودجه سازمان صداوسیما ارایه کند.

وی در واکنش به این پرسش که آیا دولت که هیچ نظارت و اختیاری نسبت به رسانه ملی ندارد لازم است تامین کننده اصلی بودجه این سازمان باشد؟ اظهار کرد: دولت باید همانطور که وزارتخانه‌ها را حمایت می‌کند از سازمان صداوسیما هم حمایت کند. سازمان صداوسیما مثل وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و یا وزارت علوم درآمدی ندارد، برعکس وزارتخانه‌ای مثل نفت که خودش می‌تواند درآمدزا باشد. دولت باید دو سوم هزینه‌های سازمان صداوسیما را بدهد تا سازمانی با این وسعت بتواند هزینه‌های خود را اداره کند.

نایب رییس شورای نظارت بر صداوسیما همچنین در ادامه با اشاره به سریال «هفت سنگ» که برای بررسی به شورای نظارت رفته بود، گفت: همه برنامه‌ها در شکل و ساختار از یکدیگر تقلید می‌کنند و آنچه که نباید باشد این است که در محتوا نباید تقلید کرد.

وی با مقایسه این سریال و فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا بیان کرد: در «آژانس شیشه‌ای» هم اقتباس صورت گرفت اما کسی بر آن خرده نگرفت. رسانه‌ها با حرکتی که در انتشار اخبار مربوط به مجموعه «هفت سنگ» انجام دادند حرکت غلطی انجام دادند و خواستند در تخریب رسانه ملی بکوشند.

شجاعی کیاسری در پایان با انتقاد از رسانه‌ها و واکنش‌های آنها نسبت به این مجموعه مدعی شد: دست‌هایی پشت پرده است و رسانه‌ها به خاطر مشکلی که با صداوسیما دارند اینگونه پیش رفتند درصورتیکه خود ما برنامه‌ها را رصد می‌کنیم و اگر برنامه‌ای از نظر محتوایی اشکالی به فرهنگ و هنر ما وارد کند ما جلوی پخش آن را خواهیم گرفت.

بیژن نوباوه دبیر شورای نظارت بر صدا و سیما نیز روز دوشنبه 23 تیر ماه در گفتگویی با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به سریال «هفت سنگ» مبنی بر کپی برداری این سریال از یک مجموعه تلویزیونی آمریکایی اعلام کرده بود که این مساله در شورای نظارت بررسی شد و به این نتیجه رسیده‌اند که به لحاظ رفتاری در مورد این اثر تخلفی از قانون صورت نگرفته است.