وزیر امور خارجه آمریکا بعد از دو روز مذاکره با همتای ایرانی‌اش گفت که با وجود "پیشرفت‌های محسوس" همچنان اختلافات جدی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود دارد.

به گزارش پارس به نقل از ایرنا، جان کری گفت که برای مشورت با رئیس جمهور آمریکا و کنگره درباره توافق جامع و امکان تمدید مهلت فعلی (۲۰ ژوئیه) برای دستیابی به این توافق مشورت کند.

او گفت که مسیری به جلو در این مذاکرات وجود دارد که ایران نیاز دارد پا در آن مسیر بگذارد.

کری گفت میزان ظرفیت غنی‌سازی که از سوی رهبر ایران مطرح شده در شرایط فعلی بسیار زیاد است اما اضافه کرد که رهبر ایران هم در مورد برنامه‌های دراز مدت ایران سخن می‌گفته است.

پیش از آن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مذاکراتش با جان کری در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران در وین را "خوب" توصیف کرده ولی در عین حال گفته واشنگتن باید "تصمیمی سیاسی" بگیرد.

ظریف همچنان خواهان ادامه مذاکرات جدی در سطوح پایین‌تر میان مدیران سیاسی کشورهای ۱+۵ شده است.

 ظریف در جمع خبرنگاران در وین گفته است: "تلاش ما پایان دادن به بن‌بستی است که بر پایه چارچوب غیرمنطقی بنا شده است و تلاش می‌کنیم به آنچه که در توافق ژنو مورد موافقت قرار گرفته برسیم."

بر اساس مهلت تعیین‌شده در توافق موقت ژنو دو طرف تا پنج روز دیگر (۲۰ ژوئیه) فرصت دارند تا به توافقی جامع در برنامه هسته‌ای ایران برسند.

این در حالی است که پس از گذشت دو هفته از آغاز دور ششم مذاکرات، دو طرف از وجود اختلاف‌های جدی بر سر مسائل مهم مانند ظرفیت غنی‌سازی ایران خبر داده‌اند.

ظریف بعد از دو روز مذاکره با همتای آمریکایی‌اش گفته است: "به خصوص در واشنگتن آنها نیازمند هستند تصمیمی سیاسی بگیرند درباره این که چه راه حلی وجود دارد و کدام راه حل زمینه را برای توافق هموار می‌کند و درصورت اتخاذ کدام راه حل، بن‌بست موجود پایان خواهد یافت."