به گزارش پارس به نقل از ایسنا ،  علی لاریجانی با رونمایی از کتاب تحریر رساله الولایه علامه طباطبایی به تألیف آیت‌الله جوادی آملی گفت: این کتاب از کتاب‌های ممتاز علامه است که به دست آیت‌الله جوادی آملی با وسواس زیاد و ادبیات بسیار پسندیده شرح شده است. شرح این کتاب به گونه‌ای است که همه می‌توانند با هر درجه از فهم آن را درک کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: شاید جزء موارد استثنایی باشد که شاگرد ممتاز اثر استاد را شرح کرده باشد و فهم این کتاب سنگین را برای همه آسان کرده باشد.

وی افزود: کتاب ولایت علامه طباطبایی باید شرح می‌شد و ابعاد انتهای پیام باز می‌شود که این کار به خوبی توسط آیت‌الله جوادی آملی انجام شده است.

لاریجانی کتاب تحریر رساله الولایه را دارای جنبه‌های عرفانی و برهانی دانست که برای کشف حق در خدمت مردم قرار گرفته است.

سپس افزود: بحث‌های عرفانی و مکاشفات در این کتاب در هم ممزوج شده است. این کتاب یکی از موارد نادری است که مرحوم آیت‌الله طباطبایی خودش به این اثر می‌نازد. البته سایر آثار علامه نیز جای نازیدن دارد اما علامه این اثر را بس "عظیم" توصیف کرده است.

لاریجانی تصریح کرد: کتاب رساله الولایه در زمان پربار علامه نگاشته شده است. آن‌چه در باب این رساله بیان شده است این است که انسان می‌تواند با جد و جهد و مجاهدتی که دارد به مقامی برسد که خود را هیچ انگارد و در خداوند فانی شود. هر کس به این مقام برسد به مقام ولایت رسیده است و فنای در حق شده است.

نماینده مردم قم با طرح این پرسش که آیا انسان می‌تواند این سیر را طی کند و اصلا حالات آن چیست،گفت: آیت‌الله جوادی این کتاب را سفرنامه علامه می‌داند چون علامه‌ طباطبایی اسفار اربعه را طی کرده است. هیچ یک از رساله‌های دیگر بزرگان در خصوص سیر و سلوک با قلم علامه و فهم ایشان نزدیکی ندارد. علامه سیر معرفتی هم در مسائل فلسفی و هم در مسائل عرفانی را در ظرف برهان و مسایل نقدی نشاندند.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد هستند که نمی‌توانند مسایل سیر و سلوک را به زبان عرفان و قرآن بیان کنند.ولی ذووجودی علامه چنین توانایی را به ایشان داده است. حرف اصلی این کتاب این است که اگر پیرو شریعت هستیم باید آئین اسلام را کشف کنیم و این کار با تبعیت از فقه اسلامی و باطن این حقایق قابل دستیابی است. اولیای خدا کسانی هستند که به باطن دین رسیدند.

لاریجانی تصریح کرد: در این کتاب انسان موجودی حقیقی دانسته شده که در هر ساحتی مسیر تکاملی دارد. انسان موجودی اجتماعی است که باید شرایط شریعت را طی کند تا به کمال برسد. زندگی اجتماعی انسان لازمه وجود قانون و شریعت است، بایدها و نبایدهای شریعت مربوط به امور اعتباری است که باید ریشه در حقیقت داشته باشد بنابراین سعادت انسان متکی بر حقیقت است. باطن شریعت نیز حقیقت گفته شده است. وقتی انسان در دنیا از شریعت تبعیت کرد این شریعت انسان را به حقیقت می‌رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به محورهای کتاب تحریر رساله الولایه، گفت: فصل اول این کتاب در باب استدلال‌های عقلی در خصوص عالم حقیقی، فصل دوم کتاب از سنخ اسرار باطنی، فصل سوم در خصوص چگونگی رسیدن به باطن‌های حقیقت، فصل چهارم راه رسیدن به حقایق باطنی و در فصل پنجم حرف علامه این است که کمالات انسان پس از طی شدن سیر ملکوتی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی انسان معرفت‌النفس پیدا می‌کند در حقیقت به باطن حرف دست پیدا می‌کند. با باطنی شدن این سلسله مراتب به حقیقت مطلق می‌رسیم. مراتب تکاملی انسان تا جایی ادامه می‌یابد که محدودیتهای مکانی و ظواهر را پشت سر می‌گذارد. وقتی انسان توانست از ظاهر به باطن آدم برسد آن وقت می‌تواند شرایط حقیقی را درک کند.

نماینده مردم قم تصریح کرد: در سیر و سلوک عرفانی انسان وعظ نمی‌شود بلکه صاحب مرتبه می‌شود. این رساله از رساله‌های ممتاز علامه است که به دست آیت‌الله جوادی آملی با وسواس زیاد و ادبیات بسیار پسندیده شرح شده است. شرح این کتاب به گونه‌ای است که همه می‌توانند آن را بفهمند.