رخدادهای 23 تیر 1360

چکیده

  • آیت الله احمد جنتی عضو فقهای شورای نگهبان طی یک گفت و گو چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و نظارت شورای نگهبان را بر انتخابات توضیح داد.
  • حدود 25 نفر از کاندیداهای این دوره در دوره قبل هم کاندید شده بودند که بین یک تا 28 رای داشته اند که این بار نیز داوطلب شده بودند همچنین عده ای از این افراد حتی سواد خواندن و نوشتن را نیز نداشته اند.
  • رجایی : به یاری خدا تا آینده ای نه چندان دور آرزوی اصلی امت انقلابی و مسلمان را در پیروزی جبهه حق علیه باطل تحقق خواهد بخشید و دشمن ما به سزای اعمال خود می رسد .
  • از سوی میرحسین موسوی وزیر امورخارجه در جلسه اخیر هیئت دولت موضوع همکاری های پنهانی نظامی بین رژیم اشغالگر قدوس و رژیم بعث عراق در مورد مسئله کمک اسرائیل به هدایت کشتی حامل اسلحه و مهمات به عراق از طریق بندر اردنی عقبه فاش شد .
  • دولت لیبی مدعی شد مصر طرح دقیقی را به کمک رژیم اشغالگر قدس برای حمله به آن کشور و سرنگون ساختن حکومت سرهنگ معمر قذافی آماده کرده است .
  • سحرگاه دیروز در جریان عملیات پاکسازی روستای ماراغان در 7 کیلومتری سردشت حاج علی اصغر اکبری فرمانده سپاه پاسداران این شهر و 6 تن دیگر از افراد سپاه و ارتش به شهادت رسیدند و 5 تن دیگر نیز مجروح شدند.
  • دکتر عباس شیبانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری: در مورد نهضت آزادی امید این داشتم که به دستور امام همه دوستان مسلمان و متعهد در یک جا جمع شوند . چون این عمل نشد من از شورای نهضت آزادی و هیئت اجرائیه کنار رفتم و به [حزب]جمهوری اسلامی پیوستم.
  • بهزاد نبوی :  گروه ها به این دلیل برای انتخابات کاندیدا معرفی نکردند چون می دانستند که رای نخواهند آورد و با عدم معرفی کاندیدا عملا دست به تحریم انتخابات زدند.
دلایل رد صلاحیت 67 داوطلب ریاست جمهوری اعلام شد

آیت الله احمد جنتی عضو فقهای شورای نگهبان طی یک گفت و گو چگونگی بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری و نظارت شورای نگهبان را بر انتخابات توضیح داد.

وی در مورد کیفیت بررسی صلاحیت 71 کاندیدای ریاست جمهوری گفت : شرایطی را که قانون اساسی برای رئیس جمهور تعیین کرده است شرایط بسیار سنگینی است که در صورت رعایت این شرایط یک رئیس جمهور ذی صلاحیت و مفید به حال ملت بر سر کار خواهد آمد و اگر هر یک از آن ها رعایت نشود ضرر و زیان هایی عاید مردم شده و احیانا همان قضایای ریاست جمهوری قبل تکرار می شود.

وی با اشاره به اصل 115 قانون اساسی گفت بر طبق این اصل رئیس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی باشد ، مذهبی معنایش این نیست که این شخص تنها معتقد به خدا و پیامبر باشد مذهبی عبارت از آن کسی است که در عمل به مذهب پایبند باشد و بر خلاف معتقدات خود عملی انجام ندهد.

آیت الله جنتی افزود : قانون قیود دیگری مثل مدیر و مدبر بودن را هم برای چنین شخصی در نظر گرفته است زیرا کسی که می خواهد مملکتی را اداره کند باید مدیریت داشته باشد تا بتواند با آگاهی کامل مسئولیت خود را ایفا نماید نه این که بدون درک مسائل فقط یک ماشین امضا باشد و تمام کارها به دست معاونین و زیر دستان خود بسپارد بنابراین مدیریت و مدبر بودن از شرایط اساسی است و همچنین رئیس جمهور باید دارای حسن سابقه و امانت و تقوی باشد و به مبانی جمهوری اسلامی معتقد باشد .

رئیس جمهور نباید ماشین امضا باشد یعنی ...

آیت الله جنتی در پاسخ به این سوال که بنی صدر نیز می گفت رئیس جمهور نباید ماشین امضا باشد گفت : بنی صدر از این مسئله استفاده نادرستی می کرد ، رئیس جمهور باید قوانین مصوب مجلس و مورد تائید شورای نگهبان را امضا کرده و ابلاغ کند و حق اظهار نظر ندارد ولی بنی صدر معتقد بود و می گفت من باید اظهار نظر کرده و بگویم این قانون موافق قانون اساسی هست یا نه در حالی که منظور ما از ماشین امضا نبودن رئیس جمهور ناظر به مسئله مدیریت است .

وی درباره نامزدهای این دوره نیز گفت : حدود 25 نفر از کاندیداهای این دوره دوره قبل هم کاندید شده بودند که بین یک تا 28 رای داشته اند که این بار نیز داوطلب شده بودند همچنین عده ای از این افراد حتی سواد خواندن و نوشتن را نیز نداشته اند که مدارک تحصیلی بعضی از آن ها سوم و ششم ابتدایی بود . آیت الله جنتی در مورد تعدادی دیگر از نامزدها نیز گفت : برخی نیز به علت عضویت در حزب رستاخیز ، حزب توده ، طرفداری جدی از کمونیزم بودند و به این علت با نامزدی آن ها مخالفت شد.(1)

رجایی : تا آینده ای نه چندان دور پیروزی حق علیه باطل تحقق می یابد

شورای عالی دفاع دیشب به ریاست محمد علی رجایی نخست وزیر تشکیل جلسه داد . در این جلسه علاوه بر اعضای شورای عالی دفاع فرماندهان لشکر ، استاندار خوزستان و نیز مدیر عامل آب و برق این استان نیز حضور داشتند.

نخست وزیر در پایان جلسه شورای عالی دفاع در پاسخ به این سوال که با توجه به طولانی بودن جلسه چه مطالبی در آن مطرح شد گفت : جلسه امشب نسبتا جلسه مهمی بود که بعد از عزل فرمانده نیروهای مسلح از طرف امام و مباشرت مستقیم ایشان در رابطه با فرماندهی کل قوا تشکیل می شد . وی افزود : علاوه بر فرماندهان نیروهای زمینی و هوایی فرماندهان لشکر هم حضور داشتند و گزارش امور جبهه هایی را که بر عهده دارند ارائه کردند.

رجایی گفت : در مجموع باید به اطلاع برسانم که روحیه فرماندهان لشکر برخلاف آن چه در افواه دشمن است و تبلیغ می کند بسیار عالی بود و همگی حکایت از آمادگی برای حمله و پاکسازی کامل میهن اسلامی ما دارد و ما امیدواریم طولی نکشد که دشمن آخرین رمق خود را نیز در این کشور از دست بدهد.

نخست وزیر گفت : بهترین نمونه برای این مدعا آن که دشمن از عید به این طرف نه تنها قدرت حمله خود را از دست داده بلکه تاب مقاومت برای دفاع هم ندارد لذا در جریانات اخیر احساس کرده که وضع داخلی کشور ما دستخوش تغییراتی هست و فکر می کند که می تواند با استفاده از این فرصت برای خود موقعیت هایی کسب کند. رجایی در پایان گفت : به یاری خدا تا آینده ای نه چندان دور آرزوی اصلی امت انقلابی و مسلمان را در پیروزی جبهه حق علیه باطل تحقق خواهد بخشید و دشمن ما به سزای اعمال خود می رسد . (2)

میرحسین موسوی جزئیات همکاری نظامی اسرائیل و عراق را افشا کرد

از سوی میرحسین موسوی وزیر امورخارجه در جلسه اخیر هیئت دولت موضوع همکاری های پنهانی نظامی بین رژیم اشغالگر قدس و رژیم بعث عراق در مورد مسئله کمک اسرائیل به هدایت کشتی حامل اسلحه و مهمات به عراق از طریق بندر اردنی عقبه فاش شد .

وی گفت : در هفته جاری یک کشتی نیجریایی حامل جنگ افزارهای سنگین و سبک به مقصد عراق که در تنگه تیران به گل نشسته بود پس از چند روز توسط صهیونیست های اشغالگر فلسطین بیرون کشیده شد و جهت حمل بار به عراق تا بندر اردنی عقبه مشایعت می گردد.

وی افزود : اینک به خوبی می توان دریافت که بمباران نیروگاه اتمی عراق که چندی پیش توسط جنگنده های اسرائیلی صورت گرفت با تبانی مستقیم رژیم های اردن و عراق و دیگر حکومت های مرتجع منطقه انجام گرفته و گرنه همکاری صمیمانه اسرائیل با عراق را آن هم در مورد حمل سلاح های مرگبار چگونه می توان پذیرفت. (3)

طرح مصر برای حمله به لیبی با همکاری اسرائیل

دولت لیبی مدعی شد مصر طرح دقیقی را به کمک رژیم اشغالگر قدس برای حمله به آن کشور و سرنگون ساختن حکومت سرهنگ معمر قذافی آماده کرده است .  خبرگزاری لیبی جزئیاتی از این طرح ادعایی را فاش و اعلام کرده است که حمله مصر ممکن است طی یک هفته تا ده روز آینده انجام شود. به گفته خبرگزاری لیبی این طرح در مارس گذشته در جلسه ای با حضور انورسادات تهیه شده است . (4)

فرمانده سپاه سردشت در درگیری با مهاجمین مسلح به شهادت رسید

سحرگاه دیروز در جریان عملیات پاکسازی روستای ماراغان در 7 کیلومتری سردشت حاج علی اصغر اکبری فرمانده سپاه پاسداران این شهر و 6 تن دیگر از افراد سپاه و ارتش به شهادت رسیدند و 5 تن دیگر نیز مجروح شدند.(5)

دکتر شیبانی : برای یک وظیفه واجب برای نامزدی پیشقدم شدم

دکتر عباس شیبانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مصاحبه ای اعلام کرد برای یک وظیفه واجب برای نامزدی پیش قدم شدم .  وی با بیان این که مردم باید فردی را که شایسته تر است انتخاب کنند گفت : رئیس جمهور باید هماهنگی لازم را در حرکت نیروهای سه گانه به وجود آورد .

شیبانی در پاسخ به این سوال که شما از بنیان گذاران اولیه نهضت آزادی بودید نظر کنونی خود را در باره این گروه بگوئید اظهار داشت : در مورد نهضت آزادی امید این داشتم که به دستور امام همه دوستان مسلمان و متعهد در یک جا جمع شوند . چون این عمل نشد من از شورای نهضت آزادی و هیئت اجرائیه کنار رفتم و به [حزب]جمهوری اسلامی پیوستم.(6)

نبوی : انتخابات بخشی از مبارزه برای تثبیت انقلاب اسلامی است

بهزاد نبوی سخنگوی دولت در یک مصاحبه مطبوعاتی از توطئه رسانه های امپریالیستی برای تضعیف روحیه نیروهای ایرانی در جبهه های جنگ خبر داد. وی اظهار داشت : در همین هفته گذشته شبکه های تلویزیونی آمریکا اطلاع دادند که در ایران کودتا شده و خبرگزاری پارس هم از آن شبکه ها خبرها را می گرفت و به ما اطلاع می داد و ما نشسته بودیم و نمی دانستیم کجا کودتا شده است بعد فهمیدیم که این یک جنگ روانی است و می خواهند روحیه ارتش و مردم ما را تضعیف کنند.

نبوی در مورد ارتش گفت : پیروزی های اخیر نشان می دهد که علیرغم تصورات بنی صدر و اطرافیانش ارتش قائم به شخص نیست و با رفتن ایشان هیچ تغییری در روحیه ارتش حاصل نشده است .

نبوی در بخش دیگری از این مصاحبه حضور مردم در انتخابات را واجب دانسته و گفت : انتخابات بخشی از مبارزه برای تثبیت انقلاب اسلامی است . وی در مورد معرفی نکردن کاندیدا از سوی گروه ها برای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت : گروه ها به این دلیل برای انتخابات کاندیدا معرفی نکردند چون می دانستند که رای نخواهند آورد و با عدم معرفی کاندیدا عملا دست به تحریم انتخابات زدند.

وی هشدار داد که گروهک ها برای روز انتخابات قصد اغتشاش دارند و افزود که علیرغم همه این توطئه ها باید در انتخابات فعالانه شرکت کنند.

سخنگوی دولت در بخشی دیگر از سخنانش به اطلاعیه اخیر دادستانی انقلاب خطاب به گروهک ها اشاره کرد و گفت : مردم باید به آن چه که در این اطلاعیه آمده توجه کنند این اطلاعیه خط مشی دادستانی انقلاب را در مورد گروهک های محارب باغی و مفسد روشن می کند این اطلاعیه هم از نظر شرعی برای ما مسلمانان قابل اهمیت است و هم از نظر بین المللی زیرا با گروه هایی که مسلح هستند مخفی هم شده اند و از سلاح خود علیه نظام کشور استفاده کرده اند در همه جای دنیا با قاطعیت برخورد می شود نه با شیوه های سیاسی . (7)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 23 تیر 1360 ، صفحه 3

2- کیهان ، 23 تیر 1360 ، صفحه 15

3- کیهان ، 23 تیر 1360 ، صفحه 3

4- کیهان ، 23 تیر 1360 ، صفحه 16

5- کیهان ، 23 تیر 1360 ، صفحه 14

6- کیهان ، 23 تیر 1360 ، صفحه 10

7- جمهوری اسلامی ، 23 تیر 1360 ، صفحه 3

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی