با ورود وزرای خارجه چهار کشور غربی به وین، مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1 وارد حساس‌ترین روز خود شده است. ارزیابی مذاکرات پس از دیدارهای امروز نشان خواهد داد که چه سرنوشتی برای دوره شش ماهه مذاکرات که تنها یک هفته از آن باقی مانده است، رقم خواهد خورد.

به گزارش پارس به نقل از «تابناک»، جان کری وزیر خارجه آمریکا پس از کسب اطلاع از روند مذاکرات در جلسه‌ای با مذاکره‌کنندگان آمریکایی، مشغول دیدار با اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شده است و پس از دیدار با وزرای خارجه آلمان و انگلیس، عصر امروز با ظریف وزیر خارجه ایران دیدار خواهد کرد. وی پیش از این دیدارها از وجود شکاف‌های قابل توجه در مواضع دو طرف و کارهای فراوان پیش رو سخن گفته است.

اکنون مذاکرات با چهار گزینه توافق در مهلت باقی مانده تا بیست جولای، تمدید مذاکرات برای چند روز و یا چند هفته، احتمال یک توافق شش‌ماهه جدید و یا شکست مواجه است.

اگر چه پیش از این مذاکره‌کنندگان از به کارگیری همه تلاش خود برای رسیدن به توافق تا بیست جولای خبر داده بودند و مد نظر قرار دادن تمدید دوره مذاکرات را زود دانسته بودند ولی اکنون به نظر می‌رسد گزینه تمدید چند روز یا چند هفته مذاکرات تقویت شده و یا این که حداقل برای ترساندن طرف مقابل از شکست مذاکرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پیچیدگی تمدید مذاکرات برای مدت شش ماه به دلیل تبعات غیرشفاف آن و گره خوردن مذاکرات با مجموعه‌ای از تحولات سیاسی در کشورهای مختلف درگیر در مذاکرات باعث شده است که این گزینه کمترین شانس اعلامی در میان چهار گزینه فوق را به خود اختصاص دهد. هر دو طرف تمدید چند کوتاه مدت مذاکرات را نیز منوط به تلقی مثبت از پیشرفت مذاکرات و امکان رسیدن به توافق دانسته‌اند.

اخبار و تحلیل‌های منتشر شده توسط منابع آگاه در باره مسائل مورد اختلاف و مورد توافق نیز متناقض است ولی عراقچی تاکید دارد که هنوز طرفین در مورد مسائل اصلی اختلاف دارند.

در همین حال سخنان یک مقام آمریکایی در باره اندازه برنامه غنی‌سازی ایران با برداشت‌های متفاوتی همراه شده است. این مقام آمریکایی، تعداد سالهایی که باید برنامه غنی‌سازی ایران دارای محدودیت باشد را عددی دو رقمی دانسته و گفته است «برای یک دوره زمانی، ایران باید برنامه بسیار محدود داشته باشد، برنامه‌ای بسیار محدود با بازرسی‌ها، راستی‌آزمایی و محدودیت‌های فرااون بر اقداماتی که انها می‌توانند انجام دهند». وی ادامه داده است که « در پایان این دوره، آنها می‌توانند انتخاب‌های خودشان را داشته باشند».

اشاره به عددی دو رقمی باعث شده است که دوره مد نظر مقامات امریکایی با تفاسیر متفاوتی همراه شود. پیش از این دوره مد نظر ایران برای دوره توافق نهایی سه و یا پنج سال اعلام می‌شد و آمریکایی‌ها این دوره را دو دهه می‌دانستند. سخن مقام آمریکایی در مورد دوره‌ای که اکنون ده سال اعلام شده، از سوی مارک دوبویتز از اصلی‌ترین فعالان سیاسی آمریکایی دخیل در تحریم‌های ایران، پیروزی ایران و به عبارت دقیق‌تر «پیروزی آیت‌الله خامنه‌ای» دانسته شده است. وی چنین موضعی را یک عقب‌نشینی بزرگ از جانب آمریکا دانسته است.


این در حالی است که اگر عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از موضع اولیه دوره بیست‌ساله برای توافق جامع هسته‌ای به دوره ده ساله تائید شود، اگر چه نشانه مثبتی از واقع‌بینی غرب است ولی هنوز تا دوره کوتاه‌تر مورد اشاره ایران فاصله دارد.