به گزارش پارس به نقل از مهر، رکن‌الدین جوادی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اخیرا با اشاره به کشف میادین جدید نفت و گاز در کشور، گفت: با تکمیل مراحل اکتشافی جزئیات کشف این میادین جدید نفت و گاز رسما اعلام خواهد شد.

بنا بر اظهارات امروز معاون وزیر نفت و مطابق با اهداف اکتشافی شرکت ملی نفت ایران در سال ۹۲، احتمال کشف حدود ۴۵۰ میلیون بشکه ذخایر جدید نفت خام و حدود ۱۲۵ میلیارد مترمکعب ذخایر گاز طبیعی قوت گرفته است.

بر این اساس مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران رسما با انتشار گزارش کوتاهی اعلام کرد: وجود نفت در افقهای سروک و فهلیان میدان سپر در غرب رودخانه کارون در استان خوزستان با حفاری چاه سپهر-۱ به اثبات رسیده است.

با قطعی شدن ذخایر نفت خام در این میدان مرزی، قراردادی بین شرکت ملی نفت ایران و یک شرکت داخلی به منظور برداشت داده‌های لرزه نگاری دو بعدی و سه بعدی سپهر امضا شده است.

هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در تشریح این قرارداد جدید اکتشاف نفت، گفت: عملیات برداشت داده‌های لرزه نگاری محدوده شهرهای بستان، هویزه، سوسنگرد، بخش جنوب غربی اهواز، بخش غربی شهرستان شادگان و بخش شمالی شهرستان خرمشهر در مدت ۲۱ ماه انجام خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام اینکه با اجرای این پروژه اکتشافی پیش بینی می شود تلفیق اطلاعات لرزه نگاری جدید با داده‌های قبلی، کمک شایانی به توسعه میدان یادآوران (میدان نفتی مشترک با عراق) داشته باشد، تصریح کرد: از سوی دیگر با اجرای این پروژه بتوان تله های ساختمانی چینه ای جدیدی را مورد شناسایی قرار داد.

به گزارش مهر، وزارت نفت هم سال گذشته، اعلام کرده بود: در حال حاضر ایران با در اختیار داشتن ۳۳.۶ ترلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی که معادل ۲۳۴ میلیارد بشکه ذخایر نفت خام بوده بزرگترین دارنده ذخایر گاز جهان است.

در کل، مجموع حجم ذخایر نفت و گاز طبیعی ایران معادل ۴۰۰ میلیارد بشکه برآورد می شود و ایران را به بزرگترین دارنده مجموع ذخایر گاز جهان تبدیل می‌کند.

شرکت ملی نفت پیشتر با انتشار گزارشی، اعلام کرده بود: ایران از حیث اکتشافات جدید نفت و گاز به ویژه در سال گذشته میلادی به رتبه اول جهان دست یافته است، بر اساس گزارش رسمی اوپک، جایگاه نفتی ایران از چهارم به سوم جهان پس از کشورهای ونزوئلا و عربستان ارتقا یافته است.