• رخدادهای 22 تیر 1360

چکیده

  • شورای نگهبان قانون اساسی اسامی 14 نفر از داوطلبین احراز مقام ریاست جمهوری که صلاحیت آن ها مورد تائید قرار گرفته است را اعلام کرد .
  • عباس شیبانی ، اکبر پرورش ، حبیب الله عسکر اولادی مسلمان و محمد علی رجایی چهار نامزد تائید صلاحیت شده دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری می باشند.
  • روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با دستگیری چند تن از عناصر ضد انقلاب منحرف و هم مسلکان بنی صدر اطلاعیه ای صادر کرد .
  • طرح پیشنهادی ستاد انقلاب فرهنگی برای بازگشایی دانشکده های داروسازی و نیز به خودکفایی رساندن صنعت دارو سازی کشور اعلام شد .
  • پیش از ظهار امروز دادستان انقلاب اسلامی مرکز ادله دادگاه انقلاب برای اعدام 12 تن از مفسدین فی الارض را به اطلاع عموم رساند.
  • در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی کلیات لایحه بودجه سال 1360 تصویب شد .
  • مارتین هورسن ششمین چریک اعتصابی ایرلندی ساعت هفت و 50 دقیقه صبح امروز به وقت تهران در زندانی واقع در ایرلند شمالی درگذشت .
  • آیت الله ری شهری رئیس دادگاه انقلاب ارتش در گفت و گویی به مناسبت سالروز کشف و خنثی سازی توطئه کودتای 18 تیر 1359 موسوم به نوژه مطالب مهمی پیرامون نقش و همکاری بنی صدر ، مجاهدین خلق و چند تن از روحانیون قم و مشهد در کودتا بیان داشت .
  • بهزاد نبوی سخنگوی دولت صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی خبر نخست وزیر شدن خود را تکذیب کرد و گفت آمادگی چنین کاری را ندارم و به من هم چنین پیشنهادی نشده است .
  • رادیو اسرائیل در گفتار دیشب خود به دو پیام یکی از سوی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مغزول و دیگری از اطرف رضا پهلوی پخش کرد .
با معرفی نامزدهای واجد شرایط ؛ فعالیت کاندیداهای ریاست جمهوری آغاز شد

شورای نگهبان قانون اساسی اسامی 14 نفر از داوطلبین احراز مقام ریاست جمهوری که صلاحیت آن ها مورد تائید قرار گرفته است را اعلام کرد . عباس شیبانی ، اکبر پرورش ، حبیب الله عسکر اولادی مسلمان و محمد علی رجایی چهار نامزد تائید صلاحیت شده دومین دوره انتخابات ریاست جمهوری می باشند.

محمد حسین سرورالدین معاون سیاسی وزارت کشور در گفت و گویی اعلام کرد : رای گیری برای انتخابات ریاست جمهوری ظرف روز جمعه دوم مرداد ماه انجام می گیرد و با توجه به سه روز مهلت بررسی شکایات اگر کاندیدایی حائز اکثریت مطلق آرا [نصف به اضافه یک تعداد رای دهندگان] شد حداکثر تا روز دهم مرداد ماه نتیجه انتخابات اعلام می شود.

سرورالدین در مورد شرایط سنی کاندیداهای ریاست جمهوری و رای دهندگان گفت : در انتخابات گذشته چون شورای نگهبان وجود نداشت شرایط سنی برای کاندیداها در نظر گرفته شد و در حال حاضر طبق قانون اساسی شورای نگهبان شرایط سنی را برای کاندیداهای ریاست جمهوری لازم ندانسته و آن را حذف کرد.(1)

عاملان اختفا و فرار بنی صدر دستگیر شدند

روابط عمومی ستاد مرکزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رابطه با دستگیری چند تن از عناصر ضد انقلاب منحرف و هم مسلکان بنی صدر اطلاعیه ای صادر کرد .  در بخشی از این اطلاعیه آمده است : بار دیگر فرزندان خدمتگزار شما پاسداران کمیته ها و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موفق شدند تعداد دیگری از عناصر ضد انقلاب منحرف و ملحد را دستگیر نمایند که اسامی برخی از آن ها به شرح زیر است ؛

1- فتح الله بنی صدر برادر و مشاور عالی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور معزول.

2- مصطفی انتظاریون مشاور عالی اطلاعاتی و ارتباطات متهم فراری ابوالحسن بنی صدر که بنابه شواهد و قرائن تا آخرین لحظات قبل از دستگیری همراه وی و طرف مشاورت نامبرده بوده و سازماندهی بسیاری از برنامه های فرد مذکور را بر عهده داشته است .

3- دکتر تکمیل همایون یکی از اعضای حزب آمریکایی ملت ایران و از عوامل موثر و ساعی در جهت اختفای غیرقانونی متهم تحت تعقیب ابوالحسن بنی صدر که بنا به شواهد به دست آمده همواره کلیه امکانات خود و سایر دوستان و هم مسلکان خود را در این جهت به کار گرفته است .

4- دستگیری و بازداشت چند تن از عناصر اصلی گروهک اتحادیه مبارزان کمونیست از جمله علی گورگین و شراره ای همراه با مقادیر زیادی دستگاه های چاپ و تکثیر و اعلامیه و جزوات سازمانی و کمونیستی . (2)

طرح جدید ستاد انقلاب فرهنگی در مورد دانشکده های داروسازی

طرح پیشنهادی ستاد انقلاب فرهنگی برای بازگشایی دانشکده های داروسازی و نیز به خودکفایی رساندن صنعت دارو سازی کشور اعلام شد .  در این طرح چگونگی استفاده مردم از داروی رایگان ، حذف نام های تجارتی دارو ها و ارزش پولی آن ها و گنجاندن دوره های آموزشی داروسازی در دو سال آخر دبیرستان پیش بینی شده و همچنین تصمیماتی در مورد آن دسته از دانشجویان دارو سازی که به دلیل بسته شدن دانشگاه ها موفق نشده اند فارغ التحصیل شوند گرفته شده است . (3)

2 سرمایه دار بزرگ بازار و 10 ضد انقلاب و مفسد اعدام شدند

پیش از ظهار امروز دادستان انقلاب اسلامی مرکز ادله دادگاه انقلاب برای اعدام 12 تن از مفسدین فی الارض را به اطلاع عموم رساند. بر اساس این اطلاعیه «کریم دستمالچی» فرزند عبدالرحیم به جرم ایجاد اغتشاش در بازار مسلمین و به تعطیل کشانیدن آن ، کوشش در جهت بی اعتبار کردن جمهوری اسلامی ایران از طریق مصاحبه با تلویزیون های خارج از کشور ، ارتباط با سران جبهه ملی جهت راهپیمایی 25 خرداد ، کمک مالی به گروهک های ضد انقلاب ، تصویب منشوری علیه جمهوری اسلامی ایران مفسد فی الارض و یاغی شناخته شد و محکوم به اعدام گردید .

بر اساس این اطلاعیه احمد جواهریان فرزند محمد حسن از افراد وابسته و فعال سازمان منافقین نیز به جرم ایجاد اغتشاش در بازار مسلمین و تغذیه مالی آن ها و تشکیل خانه تیمی ، شرکت در حمل سلاح از دانشگاه به مخفی گاه منافقین که توسط سازمان مزبور از دولت به سرقت رفته بود مفسد فی الارض و باغی شناخته شده و محکوم به اعدام گردید . در اطلاعیه دادستانی انقلاب به جرائم ده نفر دیگر نیز اشاره و حکم این افراد اعدام اعلام شد . (4)

کلیات بودجه 1360 تصویب شد

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست هاشمی رفسنجانی کلیات لایحه بودجه سال 1360 تصویب شد . کلیات لایحه بودجه با 130 رای موافق از 188 رای به تصویب رسید . (5)

ششمین چریک ایرلندی در زندان انگلیس درگذشت

مارتین هورسن ششمین چریک اعتصابی ایرلندی ساعت هفت و 50 دقیقه صبح امروز به وقت تهران در زندانی واقع در ایرلند شمالی درگذشت . وی که هنگام فوت 27 سال سن داشت 46 روز در اعتراض به سیاست های دولت انگلیس در اعتصاب به سر می برد .  خانواده هورسن دیروز بر بالین وی حاضر شدند . وی که از سه روز پیش قادر به نوشیدن آب نیز نبود به 20 سال زندان محکوم شده بود .

به دنبال درگذشت هورسن که در سال 1977 بازداشت شده بود محلات کاتولیک نشین بلفاست به آشوب کشیده شد . شین فین شاخه سیاسی – تبلیغاتی ارتش جمهوری خواه ایرلند همچنین وضع مزاجی کی ران دو رورتی 25 ساله ، هفتمین اعتصابی را که مدت 53 روز است در اعتصاب غذا به سر می برد بسیار نامناسب توصیف کرد . (6)

از سوی رئیس دادگاه های انقلاب ارتش ؛ اسرار تازه ای از کودتای نوژه فاش شد

آیت الله ری شخری رئیس دادگاه انقلاب ارتش در گفت و گویی به مناسبت سالروز کشف و خنثی سازی توطئه کودتای 18 تیر 1359 موسوم به نوژه مطالب مهمی پیرامون نقش و همکاری بنی صدر ، مجاهدین خلق و چند تن از روحانیون قم و مشهد در کودتا بیان داشت .

وی که با نشریه آینده سازان گفت و گو کرده است ابتدا به مسئله کودتا و جریانات مربوط به آن اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط ویژه انقلاب بعضی مسائل آن موقع مطرح نشده بود ، آن موقع یک مقدار مطالبی بود که قابل طرح نبود ، مسئله ای که این آقایان مطرح می کردند این بود که این آقایان در آینده با روحانیت در می افتند. وی افزود : در یکی از بازجویی ها یکی از سران کودتا می گوید خادم پدر جواد خادم وزیر کابینه بختیار ، استدلال می کند که ایشان یعنی بنی صدر کاملا مبارزه با کمونیست خواهد کرد بعد با روحانیت .

بنی صدر  چگونه مورد استفاده کودتا گران قرار گرفت؟!

ری شهری اضافه کرد : یکی از چیزهایی که رکنی از سران کودتا درباره آقای بنی صدر می گفت و ما آن موقع نمی توانستیم آن را مطرح کنیم این بود که ایشان می گوید «در ابتدای کار قرار بود که آقای بنی صدر به وسیله محافظین خود کشته شود» چون مدارکی در دست می باشد که یک عده ای از مشاورین و اطرافیان آقای بنی صدر هم در کودتا دست داشتند و هم در جریانات اخیر دستگیر شده اند و تحت بازجویی هستند .

آیت الله ری شهری افزود : رکنی ادامه می دهد «بنا بود که همان نزدیکان آقای بنی صدر در جریان کودتا او را بکشند و بعد مسئله کم کم تغییر کرد تا به جایی رسید که بنا شد بهترین کادرهای کودتا از آقای بنی صدر حفاظت کنند و این مسئله هنوز برای خودم هم حل نشده است»

روحانی نمایان دخیل در کودتای نوژه !

وی ادامه داد : مسئله دیگری که نمی توانستیم قبلا مطرح کنیم در رابطه با یک عده روحانی نما می باشد ، این ها یک عده ای هستند که ما اگر بخواهیم کاملا مشخصات آن ها گفته شود شناخته می شوند و این ها را گذاشتیم برای فرصت مناسب تری برای افشاگری . 5 نفر از روحانیون بزرگ هستند که در کودتا دست داشتند و یکی از آن ها همین آقای زنجانی را می توانم فاش کنم که معمولا به او آیت الله زنجانی می گویند . او با جبهه ملی است ، 4 نفر دیگر را فعلا نمی شود معرفی کنم . این روحانیون از تهران ، قم و از مشهد هستند و البته زرنگ تر از آن هستند که رد پایی از خود به جای بگذارند.

رئیس دادگاه های انقلاب ارتش با اشاره به همکاری اعضای جبهه ملی و مجاهدین خلق و فدائیان خلق در کودتای سال قبل نیز گفت : اکثر اعضای جبهه ملی با بختیار تماس داشتند و اساس و ریشه این کودتا به رهبری بختیار بود و بعد ما با استخدام یک سلسله افراد ساواکی و بازنشسته ها و فراری که با مخارجی که مستقیما از طرف آمریکا و عراق تامین می شد مواجه شدیم .

سرنخ دست آمریکا بود / توالی معنا دار کودتا و حمله عراق به ایران !

آیت الله ری شهری افزود : سرنخ این قضیه کودتا دست خود آمریکا بود و حتی رکنی می گوید ابتدا در ستاد کودتا مسئله به این شکل طرح می شد که از طرف سیا دو طرح وجود دارد یکی این که عراق حمله بکند به ایران و یکی این که کودتایی انجام بشود آیا عراق حمله بکند یا این که کودتا انجام بشود؟ بعد حق تقدم را به کودتا دادند که اگر شد ، مسئله حل است و احتیاجی به حمله عراق نیست . پس از این که کودتا موفق نشد مسئله حمله عراق پیش آمد و دیدیم که عراق به ایران هجوم آورد .

وی گفت : از مجاهدین خلق و فدائیان خلق هم در رابطه با کودتا بودند عوامل کودتا مدعی هستند که بودند و اعلام کرده بودند لااقل اگر همکاری نکنند ساکت باشند یعنی علیه آن ها وارد عمل نشوند. از گروه ها تنها مدرکی که هست هماهنگی آن ها را می رساند . اگر بخواهیم یک تحلیل درستی داشته باشیم باید بگوئیم این ها می خواستند نظامی ها را جلو بیندازند که اوضاع را خراب و متشنج کنند و بعد خودشان از پشت سر بیایند و قدرت را به دست بگیرند و اگر هم کشته شدند[کودتاچیان] و از بین بروند آن ها [گروهک ها] اعلام کنند که ما کودتا را شکست دادیم در واقع عامل شکست کودتا این بود که ملت با آن ها موافق نبود به این سادگی نمی شد آن ها را شناسایی و دستگیر کرد چون ما یک سازمان اطلاعاتی به آن صورت نداریم که بتواند یک کودتایی را کشف کند و عمده شکست جریانات اخیر هم با این عامل پشتیبانی مردم از جمهوری اسلامی می باشد .

ریشه های اصلی کودتا هنوز قطع نشده است

آیت الله ری شهری در مورد این که آیا ریشه های کودتا کاملا قطع شده است یا نه ؟ گفت : ریشه های یک کودتا یک مقدار زیادی قطع شده اما اصول آن اکنون فراری هستند و در خارج به سر می برند و ما به آن ها دسترسی نداریم تا ریشه شان را قطع کنیم شاخه نظامی کودتا کاملا متلاشی شد و اگر یک یا دو عضو مانده باشند آن ها هم فراری هستند شاخه نظامی کودتا که یک کمی از ارتش در آن بود شکست خورد .

وی ادامه داد : کودتا یک ریشه اصلی دیگر هم دارد که قطع نشده و متاسفانه نتوانستیم آن را پیدا و قطع کنیم یعنی شاخه سیاسی کودتا را چون سیاسی کارها معمولا کارشان ظریف است و به این سادگی به دام نمی افتند. به همین دلیل ما از شاخه نظامی حدود 250 تا 300 نفر را دستگیر کردیم اما از شاخه سیاسی کودتا دستگیر شدگان به 40 نفر هم نرسیدند.(7)

بهزاد نبوی : ضد انقلاب در تدارک اقدامات وسیع تری است

بهزاد نبوی سخنگوی دولت صبح امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت : ضد انقلاب در تدارک حرکات وسیع تری است .

بهزاد نبوی در مورد حرکات ضد انقلاب نیز گفت : بمب گذاری ها و ترورهای اخیر آخرین حرکات ضد انقلابیون و گروه های منحرف مثل مجاهدین خلق نیست و مردم باید بدانند که آن ها در تدارک حرکات وسیع تری هستند پس باید آماده بود .

نبوی در مورد بنی صدر و طیف او اظهار داشت : هماهنگی و اتحاد همه نیروهای ضد انقلاب برای جبران خلا بنی صدر کاملا سازمان یافته است حتی بختیار اعلام کرده که با تمام گروه های مخالف هم ساز خواهد شد جالب این که گروه اقلیت هم به استناد گفته های بختیار راجع به تشکیل مجلس موسسان داد سخن داده و بختیار را تائید کرده است از طرفی علی امینی نیز پیشنهاد تشکیل انجمن های محلی ملی را داده است و خلاصه همه به تکاپو افتاده و متشکل شده اند تا شاید به فرمی خلا بنی صدر را جبران کنند و در این مدت بنی صدر موضع گیری های جدیدی داشته است مثلا در نوار جدیدی که او پر کرده است داستان قدیمی خود را تعریف کرده و گفته من به امام گفتم که عراق می خواهد حمله کند اما امام گفت عراق هیچ غلطی نمی تواند بکند و به خاطر این بود که ما نتوانستیم آماده شویم و همه می دانند که بنی صدر در چه حدی مقلد امام بوده است وانگهی این تاکتیک بنی صدر است که هر کاری انجام نمی شود و یا غلط و خراب از آب در می آید به دیگران ربط می دهد.

نبوی همچنین گفت : بنی صدر کاملا در اختیار مجاهدین قرار گرفته و با هم یکی شده اند.(8) نبوی همچنین در این گفت و گو خبر نخست وزیر شدن خود را تکذیب کرد و گفت آمادگی چنین کاری را ندارم و به من هم چنین پیشنهادی نشده است . (9)

یکی از سران حزب دمکرات کردستان کشته شد

رسول کچویی مسئول خبر سپاه پاسداران سنندج از کشته شدن یکی از سران دمکرات کردستان خبر داد. وی گفت : در یک عملیات هماهنگ توسط برادران سپاه پاسداران و پیشمرگان مسلمان کرد در تاریخ 20 تیر آبادی های گزان پائین و بازی رباب ، باین چوب در محور دیوان دره – سنندج از لوث وجود ضد انقلابیون دموکرات پاکسازی شد .  وی گفت : در این عملیات که چندین ساعت به طول انجامید مسئول عملیات ضد انقلابیون و یکی از سران حزب منحله دمکرات در آن منطقه به نام یونس فرزامی کشته و معاون وی دستگیر شد . (10)

پیام جدید بنی صدر از مخفیگاه !

رادیو اسرائیل در گفتار دیشب خود به دو پیام یکی از سوی ابوالحسن بنی صدر رئیس جمهور مغزول و دیگری از اطرف رضا پهلوی پخش کرد . رادیو اسرائیل به نقل از روزنامه جمهوریت چاپ استانبول گزارش داد بنی صدر رئیس جمهور مخلوع و فراری ضمن حمایت از پایان جنگ با عراق گفته است که در ایران به سر می برد و منتظر فرصتی است که به مبارزات سیاسی بازگردد .

او مدعی شده است که اکثر کسانی که در ایران قدرت را به دست دارند از اسلام چیزی نمی دانند. بنی صدر مسئولین کشور را گرگ خوانده و گفته است که این گرگ ها امام خمینی را احاطه کرده اند. بنی صدر به این نکته اشاره نکرده است که آیا صدها نفر از مسئولین کشور که در بمب گذاری ها و ترورهای اخیر به شهادت رسیده و یا مجروح شده اند گرگ هستند یا کسانی که دست به این ترورها زده و در گوشه ای مخفی شده اند ؟!

رضا پهلوی نیز در پیام خود که از رادیو اسرائیل منتشر شد اظهار امیدواری کرده است که ارتش نظام را ساقط کند!!(11)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 2

2- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 15

3- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 16

4- کیهان ، 22 تیر 1360 ، صفحه 14

5- مشروح مذاکرات مجلس ، 22 تیر 1360

6- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 16

7- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 16

8- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 1

9- کیهان ، 22 تیر 1360 ، صفحه 2

10- اطلاعات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 16

11- اطلاات ، 22 تیر 1360 ، صفحه 16

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی