پايگاه خبري تحليلي «پارس»- منابع رسمی اتحادیه اروپا تایید کرده اند وزرای خارجه گروه 1+5 روز یکشنبه فردا برای حضور در مذاکرات هسته ای ایران به وین خواهند آمد. مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون تایید کرده است که اشتون چنین دعوتی از وزرای خارجه 6 کشور به عمل آورده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، منابع نزدیک به کشورهای عضو گروه 1+5 هم تایید کرده اند که روز یکشنبه (22 تیر) در وین خواهند بود. در این باره که علت این سفر چیست، گمانه زنی های متعددی وجود دارد اما برخی منابع در تهران به «ایران هسته ای» گفته اند هدف اصلی از این سفر نهایی کردن توافق جامع نیست.

یک منبع دیپلماتیک می گوید: «در وهله اول این سفر به دلیل سرعت دادن به مذاکرات انجام می شود. سرعت مذاکرات در روزهای گذشته اندکی کم شده است. تصمیم های دشواری باید اتخاذ شود که بحث درباره آنها در صلاحیت مذاکره کنندگان 1+5 نیست. زمان چندانی تا 30 تیر باقی نمانده و وزرای خارجه 1+5 نمی خواهند در روزهای آخر به وین بیایند و ببینند مجموعه وسیعی از مسائل باقی مانده و زمان از دست رفته است».

وی گفت: «شاید وزرای خارجه تا 30 تیر در وین بمانند. شاید هم در طول این مذاکرات بیش از یک بار به وین سفر کنند»

این منبع ادامه داد: «با این حال موضوع مانند ژنو نیست عزیمت وزرای خارجه به محل مذاکرات به معنای نهایی شدن توافق باشد. آنها برای مذاکره می آیند نه اینکه در روز یکشنبه یا یکی دو روز پس از آن توافق نهایی حاصل شود».

وی این ادعای منابع غربی را که هدف از سفر کری به وین «ارزیابی مذاکرات» است، رد کرد و گفت: «این حرف بی معناست. کری و اوباما هر روز در جریان ریز مذاکرات قرار می گیرند. مسئله این است که بحث هایی وجود دارد که مستلزم حضور خود آنها در وین است».

برخی اطلاعات پراکنده که در اختیار ایران هسته ای قرار گرفته نشان می دهد دو طرف در حال بحث بر سر یک فرمول پیچیده درباره ظرفیت غنی سازی هستند که ضرورت دارد وزرای خارجه در گفت وگو درباره آن مشارکت کنند.

در عین حال، يك منبع آگاه گفت: سفر وزرای خارجه به وین چند هدف دیگر هم دارد.به گفته وی، یک هدف، نزدیک کردن دیدگاه های 1+5 به یکدیگر بویژه اختلاف هایی است که میان فرانسه و روسیه بروز کرده است.

این منبع می گوید: «روسیه بیشتر روی موضوع شفافیت تاکید دارد تا محدودیت، اما دیدگاه فرانسه درباره ضرورت محدود شدن برنامه هسته ای ایران حتی از امریکا هم تندروانه تر است. به عبارت دیگر روس ها می گویند وقتی ایران پذیرفته برنامه اش تا حداکثر مقدار ممکن شفاف و زیر نظر آژانس باشد، دیگر منطقی نیست که درباره ابعاد برنامه بیش از حد سخت گیری شود».

لوران فابیوس از روسیه به این دلیل که مواضعی متفاوت از بقیه اعضای 1+5 دارد انتقاد کرده بود.

سرگی ریابکوف وزیر خارجه روسیه هم گفته است احتمال دارد دعوت اشتون را رد کرده و به  وین سفر نکند.

هدف دیگر این مسافرت این است که احتمالا درباره شرایط تمدید مذاکرات و یا –در صورت لزوم- درباره مشخصات یک توافق موقت جدید مذاکره شود.

با این حال، منابعی که با مذاکرات مرتبط هستند فعلا احتمال بحث درباره یک توافق موقت جدید را جدی نمی دانند و سناریوی محتمل تر تمدید چند روزه یا چند هفته ای مذاکرات است.