به گزارش پارس بهن قل از فارس: روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» در گزارشی به بیانات اخیر مقام معظم رهبری اشاره کرد که فرمودند: «هدف آنها این است که جمهورى اسلامى را در باب ظرفیّت غنى‌سازى مثلاً به ده هزار سو راضى کنند.. مثلاً محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ - همین قدیمى‌هایى که از قبل داشتیم و داریم. مسئولین ما میگویند ما به 190000 سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، امّا این نیاز قطعى کشور است.»

واشنگتن‌پست سپس با اشاره به این اظهارات مقام معظم رهبری نوشت که تقریباً برای همه به جز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و تیم وی، مشخص شده است که ایران هیچ میلی به برچیدن دهها هزار سانتریفیوژش، کنار گذاشتن رآکتور آب‌ سنگین اراک و اجازه بازرسی‌های نامحدود و شفاف سازی درباره برنامه احتمالی تسلیحاتی گذشته ندارد.

«مایکل ماکوفسکی» مدیر اجرایی گروه طرفدار رژیم صهیونیستی موسوم به «جینسا» در این مورد به روزنامه واشنگتن‌پست گفته است: اظهارات (آیت‌الله) خامنه‌ای این ایده را به همراه دارد که بعید است توافق جامع مورد قبول با ایران تا 20 ژوئیه حاصل شود. اگر چنین شود، توافق موقت نباید تمدید شود، در عوض آمریکا باید بر افزایش اهرم دیپلماتیک ما از طریق تصویب تحریم‌هایی که به صورت کارآمدی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران به وجود می‌آورد، متمرکز شود و همچنین ما باید ظرفیت اسرائیل برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را افزایش دهیم. این رویکرد شانس بهتری از رسیدن به یک توافق قابل قبول با ایران ایجاد می‌کند.

واشنگتن‌پست در بخشی از گزارش خود اینگونه نوشت که دولت آمریکا ظاهراً قادر به عقب‌نشینی از میز مذاکرات با ایران نیست و حتی اگر هیچ توافقی صورت نگیرد، دولت آمریکا به ادامه مذاکرات اصرار می‌ورزد و این مسئله محتمل است اما به این مفهوم نیست که کنگره نباید وارد عمل شود. اکثریت جمهوری‌خواهان و همچنین دموکرات‌هایی در سنا وجود دارند که از تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کنند و روسای هر دو حزب در مجلس نمایندگان آمریکا نیز توافق دارند که تنها توافقی مورد پذیرش است که برنامه هسته‌ای ایران را برچیند نه اینکه فقط آن را فریز کند.