به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، يك كاربر شبكه هاي اجتماعي نوشت:

حالا که دوباره بحث دعوای حماس و اسراییل در غزه داغ شده من یک نکته کوتاه این وسط بگویم و بروم. یک مغلطه اساسی که سالهاست در این مورد میشود استفاده نظامی حماس از شهروندان عادی به عنوان سپر دفاعی است. معمولاً هم به این واقعیت استناد می شود که حماس موشکهایش را از مناطق مسکونی پرتاب می کند و قرارگاه های مخفیش هم همه در دل مناطق شهری هستند. این حرف اگرچه درست است اما کاملاً مغالطه آمیز است. چرا؟ چون کسانی که این ادعا را می کنند هیچ اطلاعات دقیقی از وضع جغرافیای انسانی آن منطقه نمیدهند.

نوار غزه در حقیقت بزرگترین زندان موجود در دنیاست. وسعت کل این منطقه 365 کیلومتر مربع است. یعنی یک پانزدهم استان البرز که کوچکترین استان ایران است. جمعیت آن ولی بالغ بر یک میلیون و هفتصد هزار نفر است، یعنی تراکم جمعیتش می شود 4657 نفر در هر کیلومتر مربع. تراکم جمعیت استان تهران 890 نفر در کیلومتر مربع است. این اعداد را اضافه کنید به واقعیات دیگر آن منطقه از جمله بسته بودن تمام مرزهای خاکی و آبی و همین طور محدودیت شدید امکانات شهرسازی. غزه اصلا شهر ندارد. کل منطقه شامل محله های متراکم و نامنظم است که با جاده های کوچک به هم وصل شده اند. 

فارغ از این که حماس کارش توجیه دارد یا نه و سیاست و ایدئولوژیش را تا چه حد می توان نقد کرد، باید این را دانست که غزه اصلاً محیط غیرمسکونی ندارد. تراکم وحشتناک جمعیتش اجازه نمی دهد گروهی مثل حماس از محلات مسکونی خارج شود. پس حتی اگر قصد نقد حماس را داشتید لطف کنید و این مغلطه‌ی پناه گرفتن در میان مردم عادی را به کار نبرید.