به گزارش پارس به نقل از مهر ، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای انتخابات افغانستان را از حیث مشارکت مردم افغانستان یک حماسه دانست که طی آن مردم این کشور بلوغ سیاسی و عزم قاطع خود را برای تعیین سرنوشت خویش از طریق صندوق های رأی نشان دادند . نیروهای افغانستان غیرت ملی و قابلیت خود را برای تأمین امنیت انتخابات بدون مداخله نیروی خارجی به خوبی به نمایش گذاردند .

در این بیانیه تأکید شده است : انتظار مردم ، جامعه جهانی و خصوصاً همسایگان افغانستان از جمله ایران این است که این انتخابات با انتقال مسالمت آمیز قدرت بر مبنای آرای پاک ملت افغانستان ، موجبات روی کار آمدن دولتی مشروع و مقتدر که مستظهر به حمایت همه اقوام و اقشار جامعه افغانستان باشد را فراهم آورد .

برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که نزدیک به هزار کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد ، امنیت ، ثبات و حفظ انسجام و وحدت ملی و تمامیت ارضی این کشور از اهمیت حیاتی بـرخوردار است و هر اقدامی که مغایـر این اهداف ملی افغانستان باشد یـا زمینه بـروز بی ثباتی را فراهم آورد قابل قبول نیست .

جمهوری اسلامی ایران ضمن رصد تحولات افغانستان معتقد است مراحل انتخابات بایستی با در نظر گرفتن مطالبات بحق نامزدها مبنی بر رسیدگی کامل ، دقیق ، شفاف و عادلانه به تخلفات انتخاباتی تکمیل شود .

در ادامه این بیانیه آمده است : معتقدیم اجرای عدالت و صیانت از آراء مردم برای مشروعیت هر چه بیشتر دولت آتی و تکمیل قانونمند روند انتخابات اهمیت حیاتی دارد و نباید رعایت برخی زمان بندی های انتخاباتی مانع تحقق آن شود . اگر در این زمینه مطابق خواست خیراندیشان افغانستان و خواست اعلام شده جامعه جهانی انعطاف لازم نشان داده می شد ، تنش جاری در افغانستان قابل پیشگیری بود.

جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است اعتقاد دارد مسائل افغانستان بایستی توسط خود آنها و کسانی حل گردد که با مشارکت مسئولانه خود انتخابات شورانگیز ریاست جمهوری را برغم تهدیدات افراط گرایان رقم زدند و مداخلات خارجی ، تنها بر پیچیدگی اوضاع افزوده و کمک کننده نخواهد بود .

بیانیه وزارت امور خارجه در پایان تأکید کرده است : جمهوری اسلامی ایران با احترام به آراء مردم افغانستان از برنده نهائی انتخابات که پس از تکمیل فرآیند بررسی شکایات و رسیدگی به تخلفات اعلام خواهد شد ، حمایت کرده و معتقد است موفقیت آتی افغانستان در گروه تشکیل دولتی فراگیر و برآمده از آراء پاک ملت افغانستان است .