به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاين ، اين عضو مجلس خبرگان ساعت٩:٣٠ پنجشنبه در محل مدرسه عالي شهيد مطهري تشييع خواهد شد و احتمالا پيکر آن مرحوم براي تدفين به قم منتقل خواهد شد.

آيت الله محمدي گيلاني،پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریاست دادگاه انقلاب، دیوان عالی کشور، نماینده مردم تهران در سه دوره مجلس خبرگان رهبری، عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیری و عضویت در فقهای شورای نگهبان را بر عهده داشته است.

زندگينامه

آیت الله‌ محمد محمدی‌ دعوی‌سرایی‌ مشهور به‌ گیلانی‌ در سال‌ 1307 در روستای‌ دعوی‌ سرا از توابع‌ شهرستان‌ رودسر استان‌ گیلان‌ در میان‌ خانواده‌ای‌ متدین‌ و دوستدار خاندان‌ پاک‌ پیامبر(ص) به‌ دنیا آمد. پدر او محمدجعفر از راه‌ کشاورزی‌ روزگار می‌گذرانید.‌در سال‌ 1323 همزمان‌ با تأسیس‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر توسط‌ مرحوم‌ حجت‌ الاسلام‌ والمسلمین‌ آقای‌ حاج‌ سید محمد هادی‌ روحانی(ره)‌ وارد‌ حوزه‌ علمیه‌ رودسر شد و جامع‌ المقدمات‌ را فرا گرفت‌. بعد از 2 سال و در سال‌ 1325 به‌ حوزه‌ علمیه‌ قم‌ مشرف‌ شد و به‌ تکمیل‌ دروس‌ ادبیات‌ و فراگیری‌ دروس‌ دوره‌ سطح‌ پرداخت‌.

با پایان‌ یافتن‌ دوره‌ سطح‌، به‌ درس‌ خارج‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ بروجردی‌(قدس سره) راه‌ یافت‌ و در مدت‌ دوازده‌ سال‌  در محضر ایشان‌ تلمّذ نمود و به‌ موازات‌ آن‌ در درس‌ اصول‌ فقه‌ حضرت امام‌ خمینی‌(قدس سره) نیز حضور پیدا کرد و از آن‌ بهره‌های‌ بسیار برد. در طول‌ این‌ مدت‌ در دروس‌ اسفار، شرح منظومه و شفای‌ مرحوم علامه‌ سید محمدحسین‌ طباطبایی‌ (قدس سره) نیز شرکت‌ نمود که خیلی زود در زمره شاگردان خاص و مبرّز مرحوم علامه قرار گرفتند‌.

محمدی‌ گیلانی‌ از فعالان‌ سیاسی‌ در پیش‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ و پس‌ از آن‌ بوده‌ است‌. او با حضور در جلسات‌ جامعه‌ مدرسین حوزه علمیه قم‌ و امضای‌ اعلامیه‌ها و نامه‌های‌ آن‌ و نیز سخنرانیها و افشاگریها سهم‌ بسزایی‌ در پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی داشته‌ است‌. پس‌ از پیروزی انقلاب اسلامی‌ نیز به‌ دستور حضرت امام خمینی(قدس سره) راه اندازی‌ دادگاه‌ انقلاب‌ را بر عهده‌ گرفت‌ و پس‌ از تشکیل‌ شورای‌ عالی‌ قضایی‌ به‌ عضویت‌ این‌ شورا‌ در آمد.

برخی‌ از مسئولیتهای‌ وی‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ شرح‌ زیر است‌:

-    حاکم‌ شرع‌ و ریاست‌ دادگاههای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ به‌ امر رهبر کبیر انقلاب‌ اسلامی حضرت امام خمینی(قدس سره)

-    عضو فقها و دبیر شورای‌ نگهبان‌.

-    مسئول رسیدگی به مشکلات شرعی شهرداری ها از سوی امام خمینی(قدس سره)‌

-    نماینده‌ مردم‌ تهران‌ در سه‌ دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبری‌.

-    رئیس‌ هیأت‌ عفو از سوی حضرت‌ امام‌(ره‌)

-    عضو شورای بازنگری قانون اساسی

-    عضو مجمع‌ تشخیص‌ مصلحت‌ نظام       

-    نماینده‌ مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها

-    رئیس‌ دیوان‌ عالی‌ کشور

-    مشاور عالی رئیس قوه قضائیه

يکي از مسائلي که درباره زندگي آيت الله محمدي گيلاني قابل توجه است مسئله نحوه درگذشت فرزندان ايشان است. چندي پيش روزنامه کيهان در سرمقاله خود نوشته بود که آيت الله محمدي گيلاني دستور بازداشت و اعدام فرزندان خود را که به سازمان منافقين پيوسته بودند صادر کرده است. اين در حالي بود که حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی نیری معاون رئیس دیوان عالی کشور، که از همراهان آیت‌الله محمدی گیلانی بوده و هست، با ارسال نامه‌ای به روزنامه جمهوری اسلامی درباره تحریف حقایق و حوادث تاریخی توسط بعضی رسانه‌ها هشدار داد. وي در اين نامه نوشت که  آیت‌الله محمدی گیلانی دارای سه فرزند ذکور بوده‌اند که ارشد آنها مرحوم محمدجعفر در سال 1358 بر اثر تصادف و عفونت بیمارستانی دارفانی را وداع گفتند. دو فرزند دیگر ایشان که از هواداران سازمان منافقین بودند بعد از قضایای سال 1360 و اعلان جنگ مسلحانه توسط آن سازمان، منزل پدری را ترک و به زندگی در خانه‌های تیمی پناه بردند و سرانجام موقع فرار از کشور در استان آذربایجان غربی دچار حادثه شده و از ترس شناسائی و دستگیری با خوردن قرص سیانور به زندگی خود خاتمه دادند و کارشان به دستگیری و محاکمه نرسید.